خبرگزاری کار ایران

در طومار کارگران توزیع برق مطرح شد؛

قانون طبقه‌بندی و تبدیل وضعیت را اجرا و پیمانکاری‌ها را منحل کنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۳۹۹

تعدادی از کارکنان و کارگران پیمانی و شرکتی شرکت توزیع نیروی برق تهران در اعتراض به‌ عدم تبدیل وضعیت و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی شغلی در کارزاری اقدام به جمع‌آوری امضا خطاب به مدیران مجموعه توانیر و همچنین وزرای نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از کارکنان و کارگران پیمانی و شرکتی شرکت توزیع نیروی برق تهران به‌ عدم تبدیل وضعیت و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی شغلی اعتراض مکتوب کردند. 

در این نامه که توسط ۳۶۰ نفر از کارکنان این مجموعه امضا شده است، کارگران این مجموعه به برخی تبعیض‌های شغلی و حقوقی میان نیروهای رسمی و قراردادی با نیروهای شرکتی و حجمی (پیمانی) اعتراض کردند. 

یکی از امضاکنندگان این نامه؛ با تاکید بر اینکه شغل نیروهای پیمانی و شرکتی فعال در بخش اجرایی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور گروه (ب) محسوب می‌شود، گفت: نسبت به اینکه کارگران نمی‌توانند به‌ عدم اختصاص حق بیمه سخت و زیان‌آور و همچنین مبلغ سختی کار (که به کارکنان رسمی تعلق می‌گیرد) اعتراض کنند، انتقاد داریم. 

وی افزود: از آنجا که ما کارکنان به دلیل‌ عدم تبدیل وضعیت شغلی فاقد امنیت کافی شغلی هستیم و نیز به دلیل فشارهای پیمانکاران و مجموعه شرکت توزیع برق بر کارکنان، تصمیم گرفتیم اعتراض خود را به صورت مجازی و از طریق امضا مطرح کنیم. البته جمعی از کارکنان نیز در اعتراض به‌ عدم اجرای قانون به ادارات کار تهران بزرگ شکایت کرده‌اند. 

در متن این طومار مجازی؛ خطاب به صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، علی اکبر محرابیان (وزیر نیرو) و آرش کردی (مدیرعامل شرکت توانیر) تاکید شده است: ما نیروهای شرکتی و پیمانی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، شاغل در ادارت برق شهر تهران و دیگر زیر مجموعه‌های شرکت که اکثرا دارای سوابق بالای ده سال هستیم، مراتب اعتراض خود را نسبت به شرایط حاکم که مصداق بارز نوعی از برده‌داری نوین است (یعنی زحمت و کار بیشتر و حقوق و مزایای کمتر نسبت به نیروهای رسمی) را مختصرا به شرح ذیل به آگاهی می‌رسانیم. 

این کارگران در بیان مطالبات خود گفته‌اند: در وهله اول، خواسته ما حذف پیمانکارانی که دیگر هیچ خاصیت و موضوعیتی ندارند و تبدیل وضعیت و نظارت دقیق در مورد اجرای درست و عادلانه این مسئله است، زیرا در حالی‌که تنها بحث اجرایی شدن این موضوع به میان آمده مدیران شرکت سعی دارند با ایجاد تبصره و قوانین در درون شرکت صرفاً جهت حفظ جایگاه مدیریتی خود، قانون را دور زده و تا حد ممکن اصل موضوع را به نحوی به حاشیه ببرند. کما اینکه در آزمونی که جدیدا برای استخدام قراردادی ۵۰ نفر انجام شد، نمایشی بودن آزمون به شدت قابل فهم بود. 

کارگران پیمانی و شرکتی مجموعه شرکت توزیع برق تهران بزرگ درباره‌ عدم اجرای قانون طبقه‌بندی گفتند: موضوع‌ عدم اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل با توجه به ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار است که‌ عدم اقدام لازم تاکنون موجبات سرخوردگی در میان نیروهای اداری و اجرایی غیر رسمی شرکت را به همراه داشته است. 

موضوع دیگر عدم تخصیص سختی کار برای نیروهای اجرایی، برابر با آنچه که در تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور سازمان تأمین اجتماعی آمده است، است. با در نظر گرفتن عوامل محرزی همچون کار در فضای باز تحت شرایط آب و هوایی فصول مختلف سال در شهر آلوده‌ای چون تهران، کار زمان‌بر در ارتفاع بالای پنج متر و بعضاً با خط گرم که با وجود رعایت ایمنی خطراتی چون برق‌زدگی و سقوط از ارتفاع را می‌تواند به همراه داشته باشد و همچنین فعالیت‌های فرسایشی و آسیب‌رسان منتهی به مشکلات جسمانی از ناحیه کمر، گردن و دست و پا، لزوم دریافت سختی کار امریست بدیهی!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز