خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

بهره‌مندی از شغل کامل حق کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۹۶۲

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تاکید کرد: این حق کارگران است که از یک شغل کامل بهره‌مند شود. اولین مولفه‌ی کار شایسته یا شغل کامل، کرامت نیروی انسانی است؛ یعنی کرامتِ کارگر در محیط کار و در محیط اجتماعی باید حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولیا علی بیگی، رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در همایش ملی کار گفت: این حق کارگران است که از یک شغل کامل بهره‌مند شود. اولین مولفه‌ی کار شایسته یا شغل کامل، کرامت نیروی انسانی است؛ یعنی کرامتِ کارگر در محیط کار و در محیط اجتماعی باید حفظ شود. 

وی گفت: مولفه‌ دوم، دستمزد عادلانه است؛ به این معنا که یک کارگر ۸ ساعت کار کند و با درآمد کارش بتواند زندگی شرافتمندانه‌ای برای خانواده خود فراهم کند. نه اینکه ۱۵ ساعت کار کند و بعد موفق نشود زندگی کند. 

علی بیگی ادامه داد: مولفه‌ دیگر، شغل پایدار است؛ یعنی کارگر اطمینان داشته باشد که شغل او ثبات دارد و امنیت شغلی با رعایت انضباط اجتماعی در محیط کار برای او فراهم شود. 

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: سیاست وزارت کار و روابط کار رفتن به این سمت و سو است اما متاسفانه قوانین بالادستی به جای اینکه به حوزه‌ی روابط کار و شرکای اجتماعی کمک کند، مزاحمت ایجاد می‌کند. 

وی به لایحه برنامه توسعه هفتم اشاره کرد و گفت: موادی که مربوط به حوزه‌ی کار و تامین اجتماعی است در این لایحه هیچ سنخیتی با کار شایسته ندارد. مواد ۱۵ و ۱۶.۲۰ و ۱۷ و ۶۶ و ۶۷ چنان ضربه‌ای به نظام می‌زند و فاصله‌ای بین مردم و مسئولان ایجاد می‌کند که حتی منافقین و ضد انقلابی‌ها هم نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. 

علی بیگی بیان کرد: وزیر کار اشاره کردند که ساختار صندوق‌ها باید مورد توجه باشد و مورد اصلاح قرار بگیرد. ما امروز در صندوق‌های بازنشستگی با کمبود نقدینگی مواجه هستیم و منابع و مصارف هم خوانی ندارند و انوقت در ماده ۱۵ گفته می‌شود که کارفرما می‌تواند با یک دوم حقوق کارگر را جذب کند. 

وی ادامه داد: همچنین در ماده ۱۶ گفته شده که سازمان زندان‌ها و بهزیستی و کمیته امداد می‌تواند افرادی را که تحت پوشش هستند را با هر توافقی که می‌خواهد جذب کند. 

علی بیگی گفت: به عنوان فردی که نگران کارگران و همچنین نگران آینده نظام است به آقای رئیس جمهور می‌گویم که این قانون به نظام آسیب می‌زند. مقام معظم رهبری فرمودند که قوانین باید طرف ضعیف را بگیرد، پس در وضع قوانین ضعفا را فراموش نکنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز