خبرگزاری کار ایران

گردهمایی مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی:

صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اگر غفلت کند دچار بحران‌های دیگر صندوق‌ها می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۹۵۹

بیت الله برقراری گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر اگر از موضوع حفظ پایداری خود غفلت کند، در آینده دچار مشکل می‌شود که تلاش می‌کنیم ضریب پشتیبانی صندوق که ۱۰ به یک است را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی سراسری مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر صبح امروز  در محل سالن‌ همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی بیت الله برقراری(مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و کشاورزان و عشایر) در گردهمایی سراسری مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر وارد هجدهمین سال فعالیت خود شده و این صندوق بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی تاسیس شده تا روستائیان و عشایر را تحت پوشش بیمه قرار دهد که دقیقا بر اساس عدالت اجتماعی است.

وی گفت: این صندوق اگر از موضوع حفظ پایداری خود غفلت کند، در آینده دچار مشکل می‌شود که تلاش می‌کنیم ضریب پشتیبانی صندوق که ۱۰ به یک است را حفظ کنیم.

برقراری با بیان اینکه نرخ مطلوب پشتیبانی در بیمه‌ها شش به یک است گفت: گسترش چتر بیمه‌ای از مولفه‌های پایداری صندوق محسوب می‌شود که نیاز داریم که به شکل دائمی مراقبت کنیم تا بتوانیم پایداری صندوق را حفظ و شرایط جذب و ورود افراد جامعه هدف را به‌طور کامل فراهم کنیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ضمن اشاره به اینکه روستا کارخانه تولیدی است گفت: در قالب قرارگاه کرامت توانستیم بیش از ۵۴۰ هزار بیمه شده جدید جذب کنیم.

وی اظهار کرد: براساس محاسبات بیمه ای مقرر بود این صندوق در سال ۱۴۰۷ به نقطه ای برسد که سقوط کند اما دو اقدام مهم برای حفظ پایداری صندوق انجام شد و براساس آن، تراز صندوق را تا ۱۴۲۲مثبت می بینیم و افزایش سطوح درآمدی و افزایش جذب بیمه شدگان جدید از جمله‌ این اقدامات است.

در ادامه این گردهمایی علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در همایش سراسری مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با اشاره به قدرت صندوق های بیمه اجتماعی اظهار کرد: این صندوق ها با قدرتی که دارند، نقش موثری در تحولات کشورها دارند.

وی یکی از بزرگترین چالش‌های کشور را پایداری صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد و گفت: جوانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر دلیل برخورداری از وضعیت و شرایط خوبی است، لازم است توجه درستی به پایداری صندوق صورت گیرد و طراحی و تدوین برنامه راهبردی صندوق در راستای افق چشم انداز ۵ ساله موضوع بسیار مهم و قابل اتکا در بحث پایداری صندوق است.

معاون رفاه و امور اقتصادی افزود: بهبود شاخص‌های عملکردی و حفظ پایداری صندوق های بیمه اجتماعی در آینده بر اساس برنامه عملیاتی راهبردی باید در دستور کار قرار گیرد. افزایش ضریب پایداری رویکرد اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه و صندوق‌های بیمه اجتماعی زیرمجموعه این وزارتخانه است.

عسگریان با اشاره به اهمیت توجه به بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر، تصریح کرد: نسبت پشتیبانی و پایداری از شاخص‌های مهمی است که محاسبات بیمه ای بر اساس این شاخص ها در بازه های زمانی مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی ادامه داد: مدیریت مواجهه با خطرات فعالیت اقتصادی، تضمین درآمد بازنشستگی و تحقق امنیت شغلی کشاورزان، روستائیان و عشایر، یکی از مهمترین ملزومات جذب نیروی کار توانمند در بخش های تولیدی روستایی و عشایری است و آمارها نشان می دهد سهم نواحی روستایی از جمعیت کل کشور کاهشی است و فقدان پوشش بیمه اجتماعی برای سالمندان روستایی، نابرابری اقتصادی بین شهر و روستا را تشدید و نرخ کاهش فقر روستایی را آهسته تر می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد که بهبود شاخص‌های عملکردی و حفظ پایداری صندوق های بیمه اجتماعی در آینده باید بر اساس برنامه عملیاتی راهبردی جامع در دستور کار قرار گیرد.

در این نشست محمد خدابخشی (رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس) با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:  در نسخه نهایی لایحه دولت درباره برنامه هفتم مواردی وجود دارد که دچار کاستی است و باید اضافه شود و اگر این اتفاق نیفتد باید در اصلاحات مجلس مصوب شود.

وی افزود: دو میلیارد نفر در جهان از آب آشامیدنی سالم، توالت سالم و مواد بهداشتی لازم محروم هستند. ما در ایران البته وضعیت بسیار بدی نداریم ولی در حوزه‌های محرومیت زدایی نیاز به پیشرفت داریم.

خدابخشی تاکید کرد: اقدامات محرومیت زدایی دولت و سایر قوا و نهادهای انقلابی و نظامی خوب بوده اما یکپارچه نبوده است و یکپارچه‌سازی محرومیت زدایی باید براساس یک اطلس اطلاعاتی کامل و جامع انجام شده و بروزرسانی شود.

رییس فراکسیون توسعه متوازن پیشنهاد داد: چون برخی نهادها زیر نظر رهبر انقلاب هستند باید اجازه رهبری را بگیریم تا برای محرومیت‌زدایی  نهادهای مرتبط را یکپارچه‌سازی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ضریب پشتیبانی در همه صندوق‌ها گفت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یک به ۱۰ هست که بهترین صندوق در نسبت پشتیبانی است و چون یک صندوق جوان است که از سال ۱۳۸۴ ایجاد شده، می‌تواند افق بهتری از صندوق کشوری و تامین اجتماعی داشته باشد.

خدابخشی تصریح کرد: ما نباید کاری کنیم که صندوق‌های بیمه حق سرمایه‌گذاری منع شود. بسیاری از حوزه‌ها را بخش خصوصی توان سرمایه‌گذاری کافی ندارد اما این صندوق‌ها توان سرمایه‌گذاری دارند. پس از مدتی صندوق‌ها می‌توانند سهام شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کردند را واگذار کنند و این برای خودشان و اقتصاد کشور موثر است.

وی با اشاره به ضرورت توازن منطقه‌ای در توسعه متوازن مناطق محروم گفت: در این زمینه قوانین بالادستی خوبی داریم و سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان منبع مالی برای این کار داریم. تمام راه‌های روستایی در مناطق بالای ۲۰ خانوار در بودجه سنواتی قرار بود که مطرح شود که امیدواریم در برنامه هفتم توسعه مطرح باشد.

در ادامه این نشست مصطفی طاهری (نماینده مردم زنجان و عضو کمیسیون تلفیق مجلس) با اشاره به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان کمک مجلس در بودجه امسال به صندوق‌ها گفت: اگر ما اصلاحات صندوق‌ها را متناسب با وضعیت جمعیت کشور و پیری جمعیت، انجام ندهیم، بحران خواهیم داشت.

وی افزود: کارهای پوپولیستی که در کوتاه مدت رضایت ایجاد می‌کند و در بلندمدت آسیب به صندوق‌ها وارد می‌کنند اما برخی اقدامات در کوتاه مدت نارضایتی ایجاد می‌کنند اما در بلندمدت به نفع صندوق‌ها خواهد بود. اما باید بجای جراحی شتابزده که نارضایتی ایجاد می‌کند، باید حرکت تدریجی ایحاد کنیم تا اصلاحات داشته باشیم.

طاهری با اشاره به دهه ۱۳۹۰ به عنوان دهه تلخ در سرمایه‌گذاری صفر و نزدیک به منفی باوجود پیش بینی نرخ سرمایه‌گذاری ۸ درصد گفت: مردم با سود بانکی درحال منتفع شدند و این برای بازار سرمایه ما بسیار بد است. نقدینگی بخش خصوصی خوب است و از طریق بورس به سمت سرمایه‌گذاری می‌رود.

این نماینده مردم زنجان با اشاره به مشکل بازنشستگی‌های زودتر از موعد زیر ۴۰ سال در ایران گفت: صندوق‌ها این افراد را باید ۴۰ سال گاهی تامین کنند و این اصلا خوب نیست و در هیچ جای دنیا چنین چیزی رخ نمی‌دهد. صندوق بیمه اجتماعی روستاییان هم چون جوان است این مشکلات را ندارد اما در سال‌های آینده حتما دچار مشکل می‌شود و مجلس در این حوزه‌ها قصور قانون گذاری دارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز