خبرگزاری کار ایران

کارگران فرانسوی اعتراضات را به جشنواره جهانی فیلم کن کشاندند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۱۸۶

فرانسه شاهد ماه‌ها تظاهرات بزرگ اجتماعی علیه اصلاحات اساسی در حقوق و سن بازنشستگی که دولت امانوئل مکرون (رئیس جمهور کمتر محبوب این روزهای فرانسه) رقم زده، بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل تلویزیون فرانس۲۴، در شرایطی که جشنواره جهانی فیلم کن زیر باران شدید برگزار می‌شد، روز جمعه کارگران فرانسوی با اجتماع در محوطه هتل برگزاری جشنواره و در خارج محیط برگزاری به شکل نمادین تظاهرات کردند. 

فرانسه شاهد ماه‌ها تظاهرات بزرگ اجتماعی علیه اصلاحات اساسی در حقوق و سن بازنشستگی و دولت امانوئل مکرون (رئیس جمهور کمتر محبوب این روزهای فرانسه) بوده است. این اعتراضات که برخی از آن‌ها خشونت‌آمیز نیز بود، مقامات محلی منطقه کن را بر آن داشته تا دستور ممنوعیت تظاهرات در محدوده وسیعی در اطراف کاخ جشنواره‌ها و بلوار درختان نخل شهر به نام کروازت را صادر کنند. 

با این حال، مخالفان افزایش سن بازنشستگی هشدار داده‌اند که در طول جشنواره ساکت نخواهند نشست و این ویترین نمایشی عرصه فرهنگ و هنر فرانسه را با قطع کردن برق و دیگر اقدامات نمادین بی‌اعتبار خواهند ساخت تا دولت فرانسه نتواند چهره‌ای متمدن در سطح جهانی از خود به نمایش بگذارد.

جشنواره فیلم کن بازدیدکنندگان و سازمان‌های رسانه‌ای را از همه گوشه‌های جهان جذب می‌کند و تریبون خوبی برای اظهارنظرهای اجتماعی و سیاسی نیز هست. «کن فقط در مورد زرق و برق و زیبایی نیست بلکه درباره جامعه است»؛ این اظهارات را سلین پتی، نماینده اتحادیه کارگری سراسری CGT فرانسه، که رهبری مقاومت علیه طرح مکرون را دارد، بر زبان جاری ساخت. این فعال کارگری همچنین گفت: «این جشنواره هنری در مورد کارگران نیز باید باشد؛ کارگرانی که بدون آن‌ها جشنواره حتی برگزار نمی‌شود.» 

CGT که نتوانست ممنوعیت اعتراض در دادگاه‌ها را لغو کند، راهی برای دور زدن آن پیدا کرد و تجمع کوچکی از کارگران مهمان نواز را در زمین‌های خصوصی، درست بیرون ایوان جلوی معروف‌ترین هتل کاخ کن، که مهمانان آن امسال شامل می‌شوند، برپا کرد و با این اقدام و داشتن چند بلندگوی بزرگ حضور خود را به اطلاع کلیه سلیبریتی‌های عرصه بازیگری و کارگردانی رساند. 

استفاده از یک هتل خصوصی به این معنی بود که تجمع از نظر فنی و قانونی مجاز بود، مشروط بر اینکه تعداد معترضان - ترکیبی از نمایندگان اتحادیه‌ها و کارگران صنایع هتلداری و پذیرایی - بیش از یکصد نفر نباشد. 

آن‌ها با شجاعت در برابر باران، بنر بزرگی را که روی آن نوشته شده بود، «نه به اصلاحات بازنشستگی» باز کردند. محیط پر زرق و برق، با ورودی کارلتون که اخیراً بازسازی شده در پس زمینه، کمبود تعداد انبوه کارگران معترض را جبران می‌کند. 

آنج رومیتی، یکی از اعضای CGT که نماینده کارکنان هتل کارلتون، گفت: «کارکنان هتل معمولاً صدایی ندارند. زمانی که چشم جهان به کن است، این فرصتی است که پیام خود را منتقل کنیم.» 

تغییر رادیکال سن بازنشستگی توسط مکرون حداقل سن بازنشستگی کشور را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش داده و الزامات و قوانین دست و پاگیر برای دریافت مستمری کامل را تشدید می‌کند، اقدامی که دولت می‌گوید برای متعادل کردن کسری حساب صندوق‌ها ضروری است. 

با این حال، اتحادیه‌ها می‌گویند که این تغییرات عمیقاً ناعادلانه است و عمدتاً زنانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مشاغل ناپیوسته و کارگران کم مهارتی دارند و مشاغل خود را زود شروع می‌کنند و از نظر فیزیکی مشاغل ضعیفی دارند. 

نماینده‌های کارگری در اتحادیه CGT خطاب به هنرمندانی که از مقابلشان رد می‌شدند، می‌گفتند: «بنیان فرانسوی دموکراسی ما ضربه خورده است! این مهم است که مردم به مبارزه ادامه دهند و به دولت یادآوری کنند! اعتراضات مشکلی ندارد، عمل دولت مشکل دارد!» 

معترضانی که در بیرون هتل کارلتون تجمع کردند، گفتند که فشار بحث برانگیز دولت برای بازنشستگی تهدیدی برای تشدید مشکلات ساختاری در صنعت فرانسه است که در حال حاضر با کمبود شدید نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند. 

رومیتی، فعال کارگری، با اشاره به مشکلات استخدامی می‌گویند: «جوانان کار و کارگری را با این وضعیت رها می‌کنند؛ اگر این کار به معنای بلند کردن وسایل سنگین در سن ۶۴ باشد، تمایل کمتری به انجام آن‌ها خواهند داشت.» 

یکی از کارگران هتل در حاشیه جشنواره که در اعتراض به سن بازنشستگی و همبستگی با معترضان اتحادیه CGT تجمع کرده و از کار دست کشیده بود، گفت: صنعت فیلم خود با خون و عرق کارگران ساخته شده است!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز