خبرگزاری کار ایران

از تهدید به اخراج تا افزایش بازرسی‌ها/ چگونه اعتراضات کارگری در اردن ۳۰ درصد کاهش یافت؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۸۲۱

کاهش اعتراضات کارگری در اردن را می‌توان در درجه اول افزایش تعهد کارفرمایان (به علت افزایش بازرسی‌ها) در رسیدگی به خواسته‌های مطرح شده نسبت داد و درثانی ترس از اخراج، همراه با فشارهای وارده به کارگران معترض و فریب آن‌ها با وعده‌ها باعث شده بسیاری از کارگران از اعتراضات کناره‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری اردن، تعداد اعتراضات انجام شده توسط کارگران اردنی در سال گذشته تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافته است و تنها ۱۶۲ تظاهرات اعتراض ثبت شده است. این درحالی است که در سال قبل از آن ۲۶۳ اعتراض کارگری به ثبت رسیده بود. 

بر اساس گزارش نظارت سالانه اعتراضات کارگری در اردن که توسط مرکز رصد امور تامین اجتماعی و کار اردن در مرکز مطالعات اقتصادی و انفورماتیک فینیکس این کشور منتشر شده است، کاهش اعتراضات را می‌توان در درجه اول به افزایش تعهد کارفرمایان (به علت افزایش بازرسی‌ها) در رسیدگی به خواسته‌های مطرح شده نسبت داد. 

ترس از اخراج

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ترس از اخراج، همراه با فشارهای وارده به کارگران معترض و فریب آن‌ها با وعده‌ها باعث شده بسیاری از کارگران از اعتراضات کناره‌گیری کنند. گزارش مذکور از این حربه برای کاهش اعتراضات به عنوان یک اقدام و شاخص منفی یاد کرده است.

این گزارش یک تحلیل اقتصادی و اجتماعی عمیق از همه اعتراضات کارگری که در طول سال ۲۰۲۲ در اردن رخ داد ارائه می‌کند. مرکز رصد و پایش مذکور از نزدیک تعداد زیادی از اعتراضات را رصد و مستند کرده و در ارتباط مستقیم با معترضان برای درک علت و میزان نارضایتی‌ها و تجزیه و تحلیل پوشش رسانه‌ای پیرامون اقدامات آن‌ها بوده است. 

این گزارش مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای رسیدگی به مسائل اساسی ارائه کرده است. این سازمان بر اهمیت اجرای اصول و استانداردهای کار شایسته و همچنین اصول و حقوق اساسی در محیط کار طبق قانون کار اردن تاکید کرده است. 

علاوه بر این، این گزارش بر لزوم بازنگری در سیاست‌های صحیح دستمزدی برای همسویی با استانداردهای زندگی تاکید کرده است. 

افزایش نظارت بر بازار کار

در این گزارش توصیه مهم دیگری بر ضرورت افزایش اثربخشی بازرسی‌های محیط کار انجام شده که توسط وزارت کار اردن انجام می‌شود. 

با حصول اطمینان از اجرای قوی قانون کار، این بازرسی‌ها می‌تواند به جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و اطمینان از رعایت مقررات کمک کند. 

این گزارش همچنین بر اهمیت تقویت اجرای قانون کار برای پایان دادن به اشکال مختلف استثمار و بدرفتاری علیه کارگر تاکید کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز