خبرگزاری کار ایران

در جشنواره نشان خدمت به قانون کار مطرح شد؛

حسن صادقی: تصمیمات دولت به ضرر کارگران و بازنشستگان است/ اصلاحِ قانون کار با هدفِ استثمارِ کارگران را نمی‌پذیریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۸۸۸

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر واقعا اقتدار تولید وابسته به اقتدار کارگران است، فریز مزدی کارگران بدونِ توجه به افزایشِ روز افزونِ نرخ تورم، خلافِ اهداف تعیین شده است. این نشان می‌دهد که دولت به دنبال اجرای منویات رهبری نیست. تصمیمات آن‌ها به نفع طبقه پولدار و به ضرر اقشار زحمت کش جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره نشان خدمت به قانون کار، بعدازظهر امروز، شنبه ۹ اردیبهشت، به مناسبت هفته کارگر در خانه کارگر برگزار شد. 

حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این نشست گفت: جشنواره نشان خدمت به قانون کار را در حالی برگزار می‌کنیم که پنجمین روز از هفته کارگر را پشت سر می‌گذاریم. در این روز قصد داریم از مقام کسانی که در مسیر دفاع از قانون کار و حقوق کارگران فعالیت کرده‌اند، تقدیر کنیم. 

وی با اشاره به دیدارِ فعالان کارگری با رهبر گفت: سخنان ایشان نقطه‌ی اتکای ما برای حضور در عرصه دفاع از حقوق کارگران بود. ایشان کارگرانی که به دنبال حقوق صنفی خود هستند را عدالتخواه دانستند. این پیام برای ما مسرت‌بخش بود و قدم‌های ما را در مسیر دفاع از حقوق کارگران در چارچوبِ قانون، باثبات‌تر کرد. 

صادقی با اشاره به مصوبه‌ی مزدی ۱۴۰۲ شورایعالی کار گفت: تاکید ما بر اینکه تصمیات اتخاذ شده در حوزه‌ی دستمزد، تجاوز به حقوق کارگران است نه غیرصنفی و نه غیر قانونی است، امروز و با سخنان رهبر انقلاب، صحتِ عملکرد ما در این حوزه ثابت شد. ایشان بر نقش کارگران در تولید تاکید داشتد و به صراحت بیان کردند که اگر می‌خواهید تولید پایدار بماند، اقتدار کارگران را به رسمیت بشناسید و سفره آن‌ها را رنگی نگه دارید. این سخنان را دولتمردان باید بشنوند و در عمل به آن پایدار باشند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: ۲۷درصد افزایش حقوق کارگران، خلاف مشی رهبری است. اگر واقعا اقتدار تولید وابسته به اقتدار کارگران است، فریز مزدی کارگران بدونِ توجه به افزایشِ روز افزونِ نرخ تورم، خلافِ اهداف تعیین شده است. این نشان می‌دهد که دولت به دنبال اجرای منولیات رهبری نیست. تصمیمات آن‌ها به نفع طبقه پولدار و به ضرر اقشار زحمت کش جامعه است. 

وی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذ ف کردید و گفتید ۴ قلم کالا گران می‌شود در صورتیکه ۴۰۰ قلم کالا افزایش قیمت پیدا کرده است. در مقابل، ارز نیمایی را ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده‌اید تا از قبلِ فروشِ آن به مردم هزینه‌ی خود را تامین کنید؛ کجای این تصمیمات به نفع اقشار ضعیف جامعه است؟! اگر با همین فرمان اقتصاد کشور را اداره کنید، هم تورم زیاد می‌شود و هم طبقه‌ی کارگر بیش از این فقیر خواهد شد. 

صادقی در بخش دیگری از صحبتهایش به قانون کار اشاره کرد و گفت: قانون کار، قانون آمرانه است؛ قانونی که حداقل‌ها را برای حفظ امنیت شغلی و رعایت مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی مدنظر قرار داده است. البته باید توجه داشته باشیم که اگر ما امروز از قانون کار دفاع می‌کنیم، به این معنا نیست که تمام آن را قبول داریم چراکه در این قانون به حداقل‌های حقوق کارگران اشاره شده است؛ تاکید ما بر حفظ قانون کار به این دلیل است که همین حداقل‌ها را هم از دست ندهیم که اگر امروز همین قانون حداقلی هم وجود نداشت، معلوم نبود چه بر سرِ کارگران خواهد آمد. 

وی با انتقاد از موضع‌گیری‌های موسسه نذر اشتغال امام حسین گفت: این موسسه پشت مذهب و به اسمِ امام حسین(ع) قانون کار را نشانه گرفته است. شما که صحبت از اصلاح قانون کار می‌کند، چه چیز بهتر از قانون کار فعلی دارید؟ صحبتی که این افراد از اصلاحِ قانون کار می‌کنند در واقع فراهم کردنِ زمینه‌ی بیشتر برای استثمار کارگران است. رفتار آن‌ها با کارگران نه مطابق مذهب و نه مطابقِ سیره‌ی اما حسین است. ما مقابل چنین رفتارهایی همچون سد محکم می‌ایستیم. 

صادقی تاکید کرد: تنها در یک صورت با اصلاح قانون کار موافقت می‌کنیم و آن، اصلاح به نفع کارگران و افزایشِ جنبه‌ی حمایتی قانون کار است؛ در غیر اینصورت پایِ مخالفتِ خود با اصلاح قانون کار می‌ایستیم. 

صادقی در بخش دیگری از صحبتهایش به حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که آنچه به دنبال آن بودیم، در مسیرِ تحقق است البته با مولفه‌های ما فاصله دارد. دو موضوع را باید پرقدرت پیگیری کنیم؛ اول: استمرار متناسب‌سازی و دوم، درخواست از دولت و مجلس برای مورد حمایت قرار دادنِ حداقل‌بگیرها از منابع عمومی. نباید بگذاریم در حق کارگری که بعد از سی سال کار حداقل‌بگیر است، ظلم شود. 

وی در پایان از کارگران و بازنشستگان خواست تا با حضور در مراسم روز کارگر پیام خود را به گوش مسئولان برسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز