خبرگزاری کار ایران

تظاهرات هزاران کارگر پرتغالی در اعتراض به بحران تهیه مسکن

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۹۵۶

هزاران کارگر و فعال مدنی روز گذشته در خیابان‌های لیسبون و دیگر شهرهای سراسر پرتغال به افزایش اجاره بها و قیمت مسکن در زمانی که تورم عرصه را برای مردم تنگ کرده، اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران کارگر و فعال مدنی در لیسبون پایتخت پرتغال به افزایش قیمت مسکن اعتراض کردند. 

ارقام نشان می‌دهند که اجاره بها در لیسبون پایتخت پرتغال، از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۶۵ درصد و قیمت‌های فروش تا ۱۳۷ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب نرخ تورم حوزه مسکن در این کشور دو برابر در مدتی کوتاه افزایش یافته است. 

در واکنش به این رویداد در اولین تعطیلات، هزاران کارگر و فعال مدنی روز گذشته در خیابان‌های لیسبون و دیگر شهرهای سراسر پرتغال اعتراض کردند. 

ریتا سیلوا، از گروه کمیته مسکن هابیتا، در تظاهرات لیسبون گفت: «امروز یک بحران بزرگ مسکن وجود دارد. وضعیت اورژانسی است!» 

پرتغال فقیرترین کشور اروپای غربی است و آمار دولت نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد کارگران در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ یورو (۱۰۸۴ دلار) در ماه درآمد داشته‌اند. حداقل دستمزد ماهانه در پرتغال ۷۶۰ یورو (۸۲۶ دلار) است. این وضعیت به ویژه برای جوانان سخت است. 

طبق بررسی پورتال مسکن Imovirtual، متوسط اجاره یک آپارتمان یک خوابه در لیسبون حدود ۱۳۵۰ یورو است که از متوسط ماهیانه درآمد و مزد در پرتغال بالاتر است. 

دولت ماه گذشته بسته حمایتی را اعلام کرد و به طرح بحث‌برانگیز «ویزای طلایی» پایان داد و مجوزهای جدید برای املاک را ممنوع کرد، اما منتقدان می‌گویند که این بسته برای کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت کافی نیست. 

در تظاهراتی که توسط جنبش «خانه برای زندگی» و دیگر گروه‌ها سازماندهی شد، دیوگو گوئرا تصویرگر ۳۵ساله گفت که هر روز داستان‌هایی درباره افرادی می‌شنود که برای دسترسی به مسکن تلاش می‌کنند. او گفت: «افرادی که کار می‌کنند و بی‌خانمان هستند، مردم را توسط اجاره دهندگان بیرون می‌کنند زیرا خانه آن‌ها به اقامتگاه‌های کوتاه مدت (برای گردشگران) تبدیل شده است.» 

نانسیو رنزی، مدیر فروش ایتالیایی که در پایتخت زندگی می‌کند، می‌گوید: «با حقوقم که بالاتر از میانگین حقوق در لیسبون است، نمی‌توانم آپارتمانی را اجاره کنم زیرا بسیار گران است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز