خبرگزاری کار ایران

امنیت شغلی و جانی کارگران باید تامین شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۱۲۸

یک منبع کارگری در جنوب تهران می‌گوید: ریشه اصلی مشکلات کارگران نبود امنیت شغلی و در مرحله بعد عدم رعایت اصول ایمنی است.

یک منبع کارگری در ارتباط با شرایط فعلی کارگران و برنامه‌هایی که بایستی در دستور کار قرار گیرد، در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: فقدان امنیت شغلی در مرحله اول است و پس از آن رعایت اصول ایمنی است که اهمیت دارد.

طبق گزارش این کارگر شاغل در شهرک صنعتی عباس آباد؛ نکته اینجاست که در همین حوادث کاری که ما سالانه درگیر آن هستیم که عمده آن در صنایع ریخته‌گری و کوره‌های ذوب رخ می‌دهد، برخی کارفرمایان همین کارگاه‌های ثروت آفرین حاضر نیستند با تجهیز کارگاه خود امنیت جانی کارگران را تامین کنند.

او با بیان اینکه کارفرمایان بایستی مساله امنیت شغلی و جانی را سرلوحه برنامه‌های کارگری خود قرار دهند، گفت: متاسفانه برخی کارفرمایان در کارگاه‌های ریخته‌گری و ذوب فلز از حداقل‌های ممکن برای تامین ایمنی کارگران خوداری می‌کنند. بیش از نیمی از کارگاها همچنان به روش سنتی (ماسه‌ای) فعالیت تولیدی دارند و از دستگاه «دایکاست» استفاده نمی‌کنند بنابراین شاهد وقوع حوادث شغلی بسیار در این صنعت هستیم.

او گفت: ریخته‌گری تحت فشار یا اصطلاحا دایکاست، از پرکاربردترین روش‌های تولید انبوه قطعات فلزی پیچیده در صنایع مختلف است. فرآیند دایکاست ایمنی بالا و سرعت ساخت این قطعات و کیفیت آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گفته وی این در حالیست که آیین‌نامه ایمنی کار با دستگاه‌های ریخته‌گری تحت فشار (دایکست) از سوی شورای عالی حفاظت فنی ازسال ۹۷ به تصویب رسیده است و برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان مشمول قانون کار لازم‌الاجرا است.

این کارگر شاغل در شهرک صنعتی عباس آباد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت کار، بازرسیِ درست و همه‌جانبه از کارخانه‌ها حادثه ساز است، گفت: درحالی همچنان شاهد وقوع حوادث کار در بخش مختلف بویژه صنعت ریخته‌گری و ذوب فلز هستیم که کارفرمایان می‌توانند با نصب حداقل دستگاه دایکاست» دست‌کم ۷۰ درصد از حوادث شغلی کارگاه خود را کاهش دهند.

این کارگربا بیان اینکه در عین حال امنیت شغلی کارگران به دلیل وجود قرار دادهای موقت تامین نیست، تاکید کرد: پس مسئولان باید بدانند تا زمانی که امنیت شغلی و جانی کارگران تامین نشود، کارگر نمی‌تواند قدمی رو سمتِ به بهبود اوضاع خود و کشورش بردارد؛ کارفرماها باید حقوق قانونی کارگر را به رسمیت بشناسند و در کنار امنیت شغلی امنیت جانی وی را تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز