خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو:

با کمبود نیروی کار مواجهیم/ نبود نیروی ماهر و نیمه‌ماهر به مشکل مهم برای قطعه‌سازان تبدیل شده/ هیچ ارتباط و تعاملی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۲۹۰

اصغر خسروشاهی توصیه کرد: ما به دولت پیشنهاد می‌کنیم که از طریق رسانه‌های جمعی و حتی تلویزیون فراخوان آموزش نیروی کار بدهد تا برای رفع نیاز صنعت (به خصوص در حوزه قطعه‌سازی خودرو) به صورت رایگان آموزش فنی به افراد بیکار داده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صنعت خودرو و قطعه‌سازی یکی از شاخه‌های صنعت کشور است که در سال‌های اخیر ظرفیت قابل ملاحظه‌ای از نیروی کار شاغل صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. این حوزه پرجمعیت البته مشکلات و مسائلی در حوزه نیروی انسانی و کارگری خود دارد. 

اصغر خسروشاهی (نایب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو) در این رابطه با اشاره به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شاغل به‌عنوان کارگر و متخصص در حوزه قطعه‌سازی کشور گفت: اگر شرایط صنعت خودرو و قطعه‌سازی در موقعیت مساعدی باشد، این ظرفیت وجود دارد که نیروی کار شاغل در این حوزه به دوبرابر افزایش یابد. 

وی افزود: ما سابقا در بهترین رکورد تیراژ تولید یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را (در سال ۹۵) داشتیم و اگر بخواهیم به رقم هدفگذاری شده یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در سال برسیم، یک تیراژ بی‌سابقه را در این حوزه خواهیم داشت. به‌طور طبیعی برای رسیدن به این تیراژ و جذب نیروی انسانی لازم برای این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت قطعه‌سازی هستیم. 

خسروشاهی با بیان اینکه «قطعه ساز ما باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهد» اظهار کرد: خود قطعه‌سازان و خودروسازان در این زمینه باید اصلاحات قابل توجهی را انجام دهند. 

نایب رئیس انجمن قطعه سازان اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی کشور مشغول به کار هستند و این درحالی است که ما در سال‌های گذشته در صنعت قطعه‌سازی نیز به دلیل شرایط اقتصادی شاهد مقدار محدودی تعدیل نیرو بودیم. تصور من از وضعیت فعلی این صنعت این است که باید در این حوزه جذب نیرو انجام بدهیم و هم‌اکنون با کمبود نیرو مواجه هستیم. 

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما کمبود نیروی کار حرفه‌ای است. بیشتر مشکل صنایع ما در حوزه قطعه‌سازی نبود همین نیروها است. چیزی که در زمینه جذب نیروی کار شاغل در حوزه قطعه‌سازی‌ها -که ظرفیت بالای اشتغال‌زایی را دارند- مشکل ایجاد می‌کند، همین فقدان نیروی فنی و حتی نیمه ماهر هست. به نحوی که ما حتی در بسیاری موارد به دنبال نیروی نیمه ماهر هستیم. 

خسروشاهی با تاکید بر این مطلب که «تربیت نیروی انسانی و آموزش کارگران در صنعت قطعه‌سازی خودرو مورد توجه نبوده است» اظهار کرد: شما هم‌اکنون می‌توانید به برخی شهرک‌های صنعتی که قطعه‌سازان نیز در آنجا هستند مراجعه کنید. مثلا به شهرک صنعتی اشتهارد بروید و بپرسید تراشکار یا برق‌کار حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای می‌خواهید. در پاسخ این سوال قطعا جوابی نخواهید گرفت و فردی را پیدا نمی‌کنید. 

نایب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو اضافه کرد: وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ذیل این وزارتخانه موظف است که افراد بیکار متقاضی کار را قبل از معرفی به کاریابی و نتیجه نگرفتن از این معرفی آموزش فنی دهد، تا این نیروها جذب صنعت شوند. ما هم‌اکنون در بین بسیاری از تولیدکنندگان قطعه خودمان وقتی در بحث نیروی کار وارد گفت و گو می‌شویم، به شدت از بحران کمبود نیرو (حتی نیمه ماهر) انتقاد می‌شنویم و به نظر می‌رسد دولت در این زمینه کم‌کاری کرده است، زیرا در بسیاری از موارد نیروی کار نمی‌تواند خودش خود را آموزش دهد. 

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در این مدت سازمان فنی و حرفه‌ای با حوزه قطعه‌سازی و فعالان این صنعت در زمینه تربیت نیرو باتوجه به اینکه این بخش از صنعت نیاز به نیروی کار کارآزموده‌تر دارد، تعامل یا تفاهم‌نامه‌ای داشته است»، جواب داد: بنده به عنوان فردی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این صنعت به مدت چهار دهه فعال هستم، به یاد ندارم که سازمان فنی و حرفه‌ای در این زمینه با قطعه سازان وارد تعاملی شود. بنده در زمانی که در ایران خودرو فعال بودم به یاد دارم که کارگران استخدامی از مرکز آموزش شهر کرج جذب می‌شدند. آن مرکز آموزش مناسب می‌داد و نیروهای خروجی آن حرفه‌ای بودند. 

دولت فراخوان آموزش رایگان فنی به بیکاران بدهد

خسروشاهی در پایان توصیه کرد: ما به دولت پیشنهاد می‌کنیم که از طریق رسانه‌های جمعی و حتی تلویزیون فراخوان آموزش نیروی کار بدهد تا برای رفع نیاز صنعت (به خصوص در حوزه قطعه‌سازی خودرو) به صورت رایگان آموزش فنی به افراد بیکار داده شود. 

وی با اشاره به ضرورت آموزش در رشد صنعت و توسعه بازار کار در ایران گفت: حتی اگر فرصت‌های شغلی به دلیل محدودیت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، فرد دارای مهارت فنی مثل برق، تراشکاری، کار با دستگاه‌های صنعتی و… به ندرت بیکار می‌ماند و می‌تواند برای خود نیز شرایط اشتغال فراهم آورد. اما متاسفانه در این زمینه دلسوزی لازم صورت نمی‌گیرد. 

این فعال صنعتی در پایان با انتقاد از نظام آموزشی گفت: به جای اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما انبوه افراد لیسانسه بدون مهارت تربیت کند، می‌تواند به سازمان‌های ذی‌ربط امکانات خود را اختصاص دهد تا از طریق عرضه امکانات بخش آموزش و اختصاص فضاهای آموزشی، نیروی کار مستعد شش ماه تا یکسال آموزش ببیند. اکنون بخش قطعه‌سازی از نظر تامین حقوق برای کارگران شرایط مشابه بسیاری از صنایع دیگر را دارد و می‌تواند ظرفیت جذب نیروی کار ماهر را فراهم آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز