خبرگزاری کار ایران

حجم ویدیو: ۴.۳۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۹ دانلود ویدیو

دبیرکل سازمان ملل: تحقق برابری جنسیتی سه قرن طول می‌کشد!

کد خبر : ۱۳۳۸۱۹۴

گوترش در سخنانی پیرامون حقوق اساسی زنان در آستانه روز جهانی زن گفت: برابری جنسیتی براساس آخرین برآوردهای سازمان ملل متحد، رسیدن به استانداردهای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در حوزه زندگی و کار، «۳۰۰ سال دیگر» طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه C. N. N آمریکا، آنتونیو گوترش (دبیرکل سازمان ملل متحد) روز دوشنبه این هفته در گزارشی به کمیسیون زنان سازمان ملل گفت: پیشرفت به سوی برابری جنسیتی در برابر چشمان ما در حال کمرنگ شدن است. 

گوترش در سخنانی پیرامون حقوق اساسی زنان در آستانه روز جهانی زن (۸ مارس) گفت: برابری جنسیتی براساس آخرین برآوردهای سازمان ملل متحد، رسیدن به استانداردهای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در حوزه زندگی و کار، «۳۰۰ سال دیگر» طول می‌کشد. 

گوترش از نرخ بالای مرگ و میر مادران، اجبار دختران به ازدواج زودهنگام و ربوده شدن و تجاوز به دختران به دلیل تحصیل در مدرسه به عنوان شواهدی اشاره کرد که نشان می‌دهد امید به دستیابی به برابری جنسیتی در حال کاهش است. 

گوترش گفت: «حقوق زنان در سراسر جهان مورد سوءاستفاده، تهدید و نقض قرار می‌گیرد.» 

وی همچنین یادآور شد: اخیرا زنان جوان افغان در مقابل دانشگاه کابل تجمع کردند تا به ممنوعیت تحصیل زنان توسط طالبان حاکم اعتراض کنند. گزارش جدید سازمان ملل می‌گوید که این مسئله ممکن است «جنایت علیه بشریت» باشد. 

گزارشی که روز دوشنبه به شورای حقوق بشر در ژنو ارائه شد، همچنین به افزایش ازدواج‌های اجباری و کودکان، ممنوعیت محرومیت زنان از سایر مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و ورزشگاه‌ها و دیگر محدودیت‌هایی که توانایی زنان برای کار و سفر مستقل را در افغانستان محدود می‌کند، اشاره کرد. 

گوترش گفت که معاون دبیرکل و مدیر اجرایی سازمان ملل متحد اخیراً به افغانستان سفر کرده و به مقامات طالبان گفته که ما هرگز از مبارزه برای زنان و دختران دست نخواهیم کشید. 

گوترش همچنین گفت: بحران و درگیری ابتدا و بدترین شکل بر زنان و دختران تأثیر می‌گذارد. سال گذشته، سازمان ملل خواستار تحقیق درباره گزارش‌های افزایش خشونت جنسی علیه زنان و کودکان اوکراینی پس از جنگ با روسیه شد.

گوترش همچنین گفت: در بسیاری از جاها، حقوق جنسی و باروری زنان به عقب افتاده است.

گوترش با اشاره به لغو حق سقط جنین قانونی در آمریکا و لهستان، وضعیت بهداشتی زنان را نیز تاسفبار ارزیابی کرد. 

برای دستیابی به برابری جنسیتی، گوترش خواستار اقدام «جمعی» و «فوری» کشورها، از طریق افزایش آموزش، رشد درآمد و اشتغال برای زنان و دختران، به ویژه در کشورهای در حال توسعه‌ی جنوب جهانی شد. 

گوترش گفت: قرن‌ها مردسالاری، تبعیض و کلیشه‌های مضر منجر به شکاف جنسیتی در مزایا و حقوق و امکانات و علم در جهان وجود دارد. بیایید واضح‌تر بگوییم: چارچوب‌های جهانی فعلی برای تحقق حقوق زنان و دختران جهان کار نمی‌کند. این چهارچوب‌ها باید تغییر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز