خبرگزاری کار ایران

بازرس کار وزارت کار:

از هر دو کارگری که براثرِ حادثه کار فوت می‌کنند، یک نفر کارگرِ ساختمانی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۶۲۷

یک بازرس وزارت کار گفت: از آنجا که ایمنیِ پرتگاه‌ها بسیاری مهم است در نتیجه برای کاهش این دست حوادث، پرتگاه‌های پیرامونی و چاله‌های آسانسور باید حفاظ داشته باشند و جایگاه‌های کار باید ایمن باشند. گاهی کارگران به دلیلِ اینکه نور طبقات کافی نیست سقوط می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود نیمی از حوادث کار مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است و سقوط از ارتفاع بیشترین علت وقوع این حوادث است. بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی ایمن کردنِ جایگاه کار کارگران ساختمانی و دادنِ تجهیزاتِ لازم به آن‌هاست. 

حیدری، بازرس کار وزارت کار، در خصوص رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی به ایلنا می‌گوید: عمده دلیلِ حوادث کار، سقوط از ارتفاع است و از هر دو نفری که در کشور فوت می‌کنند و هر سه حادثه‌ی کار یک مورد مربوط به بخش کارگاه‌های ساختمانی است. 

وی با تاکید بر اینکه حدود ۶۰درصد از حوادث کار ساختمانی سقوط از ارتفاع است، می‌گوید: از آنجا که ایمنیِ پرتگاه‌ها بسیاری مهم است در نتیجه برای کاهش این دست حوادث، پرتگاه‌های پیرامونی و چاله‌های آسانسور باید حفاظ داشته باشند و جایگاه‌های کار باید ایمن باشند. گاهی کارگران به دلیلِ اینکه نور طبقات کافی نیست سقوط می‌کنند. 

این بازرس اداره کار تصریح می‌کند: آسانسورِ موجود در کارگاه‌های ساختمانی باید برای کار مخصوص خود استفاده شوند؛ اگر آسانسور برای حمل بار است برای همین کار و اگر نفر بر است به همان منظور استفاده شود. 

حیدری در پاسخ به این سوال که «آیا داربستهای به کار رفته در کارگاه‌های ساختمانی ناایمن است؟» می‌گوید: داربست‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط کشور استفاده می‌شوند؛ مثلا در کشورهای جنوب شرق آسیا با چوب بامبو داربست درست می‌کنند و تا ارتفاع بالا می‌روند. داربست می‌تواند از هر ماده‌ای باشد اما باید ایمن بسته شود و استحکام داشته باشد و به راحتی با باد تکان نخورد. 

وی با بیان اینکه ایمنی و استاندارد مشخصی برای داربست وجود دارد می‌گوید: جایگاه کار کارگر باید کامل باشد به طوریکه عرض جایگاه او ۶۰سانتی‌متر باشد، اطراف تخته‌ای که کارگر روی آن می‌رود نباید باز باشد. از طرفی، باید راه دسترسی و حرکت برای کارگر از طریق نردبان و پلکان وجود داشته باشد که هر زمان می‌خواهد بالا و پایین برود. 

حیدری ادامه می‌دهد: داربست باید پاخور ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری داشته باشد. در ناحیه ساق پا یک حفاظ و در ناحیه‌ی ۹۰ تا ۱۱۰ یک حفاظ دیگر بگذارند تا کارگر سقوط نکند. استفاده از کمربند ایمنی نیز واجب است تا اگر تخته شکست و مشکل داشت سقوط نکند. 

وی تاکید می‌کند: قبل از رفتنِ کارگر به روی تخته و جایگاه کار همه چیز باید چک شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز