خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران روسیه به اقدامات دولت برای تضعیف دستمزدها و قراردادها/ جنگ بهانه خوبی برای حقوق ندادن نیست!

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۷۶۴

پیوتر بیزیوکوف (خبرنگار روس) گزارش می‌دهد: طی سال گذشته ۴۰۰ اعتراض کارگری در روسیه علیرغم شرایط جنگی کشور رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از هفته نامه میلیتانت، گزارش‌ها حاکی از آن است که علیرغم گفته مقامات دولتی در روسیه که هیچ اختلاف کارگری یا اعتصابی در این کشور وجود ندارد و روابط دوستانه بین کارگران، کارفرمایان و دولت وجود دارد، هفته گذشته مسکو بازهم شاهد اعتراضات گسترده کارگری بوده است. 

پیوتر بیزیوکوف، یک خبرنگار روس فعال در امور کارگری، گزارش می‌دهد: طی سال گذشته تقریباً ۴۰۰ اعتراض و اعتصاب کارگری در روسیه علیرغم شرایط جنگی حاکم بر کشور رقم خورده است. 

این خبرنگار روس می‌نویسد: «در سال ۱۹۹۳ میلادی و پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و با روی کارآمدن یلتسین براساس رویکردهای مبتنی بر لیبرالیسم محدودیت اعتصاب برای کارگران روسیه به قانون بدل شد.»

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته در روسیه حتی بیش از پنج اعتصاب «قانونی» در سال وجود ندارد. 

با این حال در سال گذشته کارگران در روسیه انواع مختلفی از اقدامات، از جمله اعتصابات، تجمعات، اعتصاب غذا، مسدود کردن جاده‌ها و شکایت حقوقی به دادگاه را که به عنوان شیوه اعتراض ایتالیایی شناخته می‌شود، سازماندهی کرده‌اند. کارگران روس معتقدند جنگ بهانه خوبی برای نپرداختن حقوق از سوی کارفرمایان نیست.

مسئله معوقات حقوقی به امری شایع در روسیه بدل شده است. به گفته بیزیوکوف، بین ۱.۷ تا ۲ میلیون نفر حداقل سالی یکبار به موقع حقوق دریافت نمی‌کنند. کارگران معتقدند تحریم‌های دولت‌های امپریالیستی غربی علیه مردم روسیه در واکنش به حمله پوتین به اوکراین، از علل افزایش مشکلات معیشتی و معوقات حقوقی آن‌ها است. 

فعالان کارگری روسیه معتقدند پس از حمله دولت پوتین به روسیه سرکوب اعتراضات کارگری توسط دولت به‌طور موقت کاهش یافت، اما با گذشت چندماه روند اعتراضات کارگری این کشور دوباره افزایش یافته است. 

در اوایل تابستان امسال کارگران در کارخانه کمپرسور اورال در یکاترینبورگ روسیه به دلیل پرداخت نشدن دستمزدهای ماه‌های اردیبهشت و خرداد خود دست به اعتصاب زدند. در این مجموعه اکنون بیش از ۳۰۰ کارگر حدود نیم میلیون دلار بدهکار هستند. 

یک کارفرمای بدهکار به کارگران با چندماه حقوق معوق در روسیه در اظهاراتی که موجب اعتراض کارگران در فضاهای شبکه‌های اجتماعی شد، گفته بود: «هیچکس در طول جنگ کبیر میهنی روسیه با آلمان نازی به دستمزدها اهمیت نمی‌داد.» 

طبق این گزارش در هفته گذشته، کارگران شرکت تحویل غذای یاندکس فود اخیراً در اعتراض به افت دستمزد پیک‌های موتوری تحویل مواد غذایی دست به اعتراض زدند که نمایندگان آن‌ها توسط پلیس ویژه روسیه بازداشت شدند. 

دولت روسیه همچنین امسال سن بازنشستگی را از ۶۰ به ۶۵ برای مردان و از ۵۵ به ۶۳ برای زنان در افزایش داد. این اقدام البته دو سال پیش تصویب شده بود اما در جریان جنگ فورا اجرایی شد و اعتراض بخش وسیع بازنشستگان را در پی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز