خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای مطرح کرد؛

تخصیص بیش از ۲هزار میلیارد تومان به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور/ ۳۱ مجتمع فناوری مهارت محور دانش‌بنیان در استان‌ها تاسیس می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۹۵۲

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تا کنون بیش از دوهزار میلیارد تومان از رهگذرِ سفرهای استانیِ هیئت دولت برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعتبارات تصویب شده که ما از این اعتبارات برای توسعه و تجهیز مراکز خود استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری غلامحسین حسینی‌نیا (رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور) به مناسبت هفته ملی مهارت صبح امروز، شنبه اول مرداد ماه، در سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد. 

حسینی‌نیا در این نشست گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ابزاری برای هدایت کشورها از طریق افزایش مهارت و دانش جوان‌ها است تا بتوانند فرصتهای معیشتی پایداری را در اختیار آن‌ها قرار دهند. 

وی گفت: دامنه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دانش در سطح جهان به سمت یادگیری‌های مادام‌العمر رفته است. تمرکز ما نیز بر آموزش و ایجاد اشتغال پایدار است و به دنبال این هستیم تا مطابق با نیازها و روندهای روز دنیا حرکت کنیم. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به شکافِ مهارتیِ ایجاد شده در سطح جهان افزود: به دنبالِ رشدِ تکنولوژی شکاف مهارتی به وجود آمده که با برنامه‌ریزی سازمانهای بین‌المللی قرار است تا سال ۲۰۳۰ این شکاف مهارتی بسته شود. براورد شده است که این اتفاق شش و نیم تریلیون برای اقتصاد جهان به ارمغان خواهد آورد. ما هم باید به این سمت بریم تا سهمی از این جهش اقتصادِ جهانی داشته باشیم. 

حسینی‌نیا با اشاره به اهمیتِ فعالیتهای سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای دولت سیزدهم گفت: در سفرهای هیئت دولت اعتبارات خوبی برای توسعه و تجهیز مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای فراهم شده است. تا کنون بیش از دوهزار میلیارد تومان از رهگذرِ سفرهای استانیِ هیئت دولت برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعتبارات تصویب شده که ما از این اعتبارات برای توسعه و تجهیز مراکز خود استفاده می‌کنیم. 

وی بیان کرد: ما در کنار آموزش‌های سخت افزاری باید بسته‌ای از آموزش‌ها به جوان‌ها بدهیم که آن‌ها را از آمادگیِ حرفه‌ای به توسعه حرفه‌ای برساند. 

حسینی‌نیا به طرح آموزش در محیط واقعی کار اشاره کرد و گفت: فردی که از طرف ما به کارگاه صنفی معرفی می‌شود مجموعه‌ای از مهارت‌ها را زیر نظر اساتید به دست می‌آورد. 

وی ادامه داد: ما بیش از ۳هزار ۷۶۰ استاندارد شایستگی طراحی کردیم تا از این طریق کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سالهای آینده افزایش پیدا کند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به نیروهای فنی و حرفه‌ای کشور گفت: همکاران ما در این سازمان زحمتکش و دردمند هستند و مسائل و مشکلات معیشتیِ بسیاری دارند که باید ترمیمی در حقوق آن‌ها صورت گیرد اما با وجود این مشکلات در کار آن‌ها خللی ایجاد نشده است. 

حسینی‌نیا گفت: تلاش‌هایی در جهت ترمیم حقوق و بهبود معیشتِ همکارانمان در سازمان فنی و حرفه‌ای انجام داده‌ایم تا بتوانیم بخشی از زحمات آن‌ها را جبران کنیم. 

وی در خصوص افزایش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای گفت: ۶ هزار موافقت‌نامه اصولی برای آموزشگاه‌های آزاد صادر شده است تا از این طریق از توانمندهای مردمی به‌خصوص بخش خصوصی استفاده کنیم. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: در حال حاضر دوازده هزار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها تنها در یک رشته - مراقبت زیبایی و آرایشگری زنانه - و ۵۰ درصد دیگر در رشته‌هایی مثل خیاطی، آشپزی و صنایع دستی مشغول فعالیت بودند. این درحالی است که ما بیش از ۶هزار و ۵۰۰استاندارد آموزشی داریم. بنابراین تلاش کرده‌ایم تا آموزشگاه‌های جدید به سمت استانداردهای جدید سوق داده شوند. 

حسینی‌نیا در ادامه با اشاره به مهارت محور کردنِ دانش گفت: تأکید بر فعالیتهای دانش‌بنیان به تنهایی نمی‌تواند مفید باشد بلکه این باید به سمت مهارت محوری برویم. تلاش ما این است که به سمت مباحث دانش‌بنیان مهارت محور برویم. در همین راستا، ۳۱ مجتمع فناوری مهارت محور دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه مادر در استان‌های مختلف ایجاد خواهیم کرد. 

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۰ استاندارد در حوزه دانش‌بنیان تهیه شده است گفت: این استانداردها را در اختیار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌ایم تا زمینه تحولی در مهارت‌آموزی ایجاد کنیم. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه به دیپلماسی مهارت اشاره کرد و گفت: این سازمان برای بهبود عملکرد خود باید با شرکای اجتماعی خود در داخل و خارج از مرزها ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، در همین راستا تفاهم‌نامه‌های خوبی تدوین شده است. ما باید بتوانیم از دنیا کمک بگیریم و به کشورها کمک کنیم. 

حسینی‌نیا خبر داد: به زودی تیمی از کارشناسان ایرانی با هزینه‌ی آلمانی‌ها به آنجا می‌روند تا آموزش‌هایی ببینند همچنین به زودی هیئتی از کشور اوگاندا به ایران می‌آید تا آموزش‌هایی در ایران ببینند. 

وی در ادامه در مورد مسابقات بین‌المللی شانگهای چین گفت: این مسابقات قرار بود در چین برگزار شود اما به بهانه‌ی کرونا این اتفاق نیفتاد. در این دوره قرار بود در ۳۴ رشته از طرف ایران برای مسابقات نیرو ارسال شود اما در نهایت با تصمیم فدراسیون جهانی مسابقات بین‌المللی قرار شد این مسابقات به صورت غیر متمرکز در ۱۱ کشور برگزار شود. با این اوصاف ما می‌توانیم با اعزام شرکت کنندگان به ۷ کشور در ۱۸ رشته شرکت کنیم. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه در خصوص سامانه سام گفت: این سامانه برای شناسایی و آموزش و مهیاسازیِ مربیان فنی و حرفه‌ای است. 

وی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود ۵هزار مربی دولتی و ۲۰هزار مربی بخش خصوصی داریم که اگر بخواهیم استانداردهای دانش‌بنیان را اضافه کنیم طبق برآوردهای ما حدود ۴۰۰ شهرستان کشور نیاز به یکصد هزار مربی دارند و این در حالی است که ما توانایی استخدام مربیِ جدید را نداریم. 

حسینی نیا بیان کرد: برای جبران این کمبود مربی طرحی را تحت عنوان جذب استاد مربیِ مدعو ساماندهی کردیم تا افراد متخصص بتوانند در قالب قرارداد خرید خدمت با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری کنند و برای این کار باید در سامانه سام ثبت نام کنند که در صورتِ قبولی، یک دوره‌ی آموزشی خواهند دید و سپس همکاری خود را آغاز خواهند کرد. ما برای این افراد بالاترین اشلِ حقوقیِ مطرح در مراکزِ مشابه را در نظر می‌گیریم که جنبه‌ی مالی هم برای این افراد داشته باشد. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای به طرح خیرین مهارت نیز اشاره کرد و گفت: می‌توانیم بخشی دیگر از کمبود نیروی خود را با افرادی جبران کنیم که نذر مهارت دارند و تمایل دارند به صورت رایگان تخصص و تواناییِ خود را در اختیار این سازمان و آموزش به جوانان بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز