خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مطرح کرد؛

فراخوانِ سازمانِ فنی و حرفه‌ای کشور برای جذب مربی/ طرح ساماندهی مربیان فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ی رتبه‌بندی مربیان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۵۸۱

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: طرحی برای جذبِ مربیانِ خرید خدمت آماده کرده‌ایم. برای این همکاری افراد می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را بارگذاری کنند. بعد از بررسی اطلاعات دعوت به مصاحبه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری که با موضوع «صدور کارت تدریس مهارت‌آموزی ویژه مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور» برگزار شد، گفت: در سازمان فنی و حرفه‌ای عزم خود را جزم کرده‌ایم تا یک نهضت مهارت‌آموزی در کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما در گام اول انقلاب بر نهضت سوادآموزی تاکید داشتیم، اظهار داشت: الان به دنبال مهارت‌آموزی هستیم، به نحوی که بتوانیم هم آینده مشاغل و هم مشاغل آینده را تحت پوشش قرار دهیم. چراکه همگام با تحولات علمی و رشد تکنولوژی، باید نیروی انسانیِ توانمند تربیت کنیم و ما به دنبال آن هستیم تا در قالب نهضت مهارت‌آموزی این مهم را اجرایی کنیم. 

به گفته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این مسیر، بحث ساماندهیِ مربیان است. مربیانی که بتوانند با داشتنِ دانش روز و طیف وسیعی از مهارت‌ها برای جمعیتِ چند میلیونیِ مخاطبان سازمان فنی و حرفه‌ای در رشته‌های جدید و استانداردهای جدید آورده‌ای داشته باشند. 

حسینی‌نیا ادامه داد: لازمه این کار، دادنِ فراخوانِ عمومی برای جذب افرادی است که توانمندی لازم را دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند. لذا طرحی را برای ساماندهیِ مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طراحی کردیم که در قالب این طرح شناسایی و سازماندهی و آموزش حدود یکصد هزار مربی را پیش‌بینی کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه با توجه به تنوعاتی که در رشته‌های مختلف وجود دارد و همچنین استانداردهای جدید آموزشی، سازمان فنی و حرفه‌ای با نیروهایی که در حال حاضر دارد نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود پنج هزار مربیِ استخدامیِ در سازمان داریم که عمدتا با تمام توان و تلاش زحمت می‌کشند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در مورد طرح ساماندهیِ مربیان کشور خاطرنشان کرد: هدف اول ما این است که بتوانیم جایگاه مربیان و شأن و منزلت آنها را ارتقا ببخشیم. همچنین افزایش سطح توانمندی‌های مربیان شاغل در این سازمان، مربیان بخش خصوصی و مربیانِ قراردادی و خرید خدماتی که در آینده قرار است به ما بپیوندند، از دیگر اهداف ماست. 

حسینی‌نیا با بیان اینکه ما طرحی برای جذبِ مربیانِ خرید خدمت آماده کرده‌ایم، ابراز داشت: برای این همکاری افراد می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را بارگذاری کنند. بعد از بررسی اطلاعات دعوت به مصاحبه می‌شوند و افرادی که استانداردهای لازم را دارند انتخاب شده و اولین دوره آموزشیِ آزمایشی برای آنها برگزار می‎‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از آزمون این افراد به بانک اطلاعاتیِ مربیانِ آموزش فنی و حرفه‌ای وارد می‌شوند و کد ۱۴ رقمی به آنها اختصاص پیدا می‌کند، عنوان کرد: ما در این طرح چهار سطح مربی‌گری را در نظر گرفتیم که عبارتند از: مربی پایه، مربی سطح سه، مربی سطح دو یا ارشد مربی و در نهایت مربی سطح یک یا استاد مربی. شاخص‌های هر کدام از اینها نیز احصا شده است. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه این طرح در واقع آغاز و نسخه‌ای برای طرح رتبه‌بندیِ مربیان است که قرار است در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم، یادآور شد: برای مربیانِ سازمان، مراحلِ مصاحبه و آزمون آزمایشی وجود ندارد و خود مسئولان مراحلِ رتبه‌بندی را براساس شاخص‌ها انجام می‌دهند. در این مرحله، اگر هر کدام از مربیانِ ما به رتبه خود اعتراض داشتند می‌توانند اعتراض کنند و ما رسیدگی خواهیم کرد. 

به گفته حسینی‌نیا، مربیان سازمان، رسمی‌ها، حق‌التدریسی‌ها، مربیانِ آموزشگاه‌های آزاد و مربیان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، مربیان دانشگاه آزاد، مربیان دانشگاه علمی کاربردی اگر تمایل دارند می‌توانند بیایند و با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری کنند. همچنین افرادی که به عنوان متخصص مهارتی در بخش صنعت و اصناف خدمت می‌کنند نیز می‌توانند ثبت نام کنند و بعد از طیِ مراحلی که گفتم با ما همکاری داشته باشند. 

وی افزود: ما به مربیانِ جدید نیاز داریم و از دوستانی که در مراکز نوآوری و کارخانه‌ها کار می‌کنند می‌خواهیم که افتخار دهند و به عنوان استاد مربیِ مدعو با ما همکاری کنند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با معرفیِ سامانه سام بیان کرد: در این سامانه بحث‌های مربوط به آموزش‌های ارتقا و نوآوری و به روزرسانی‌های آنها را انجام دهیم. بنابراین آموزش‌هایی به صورتی مجازی در این سامانه ارائه می‌شود و همچنین از طریق این سامانه افراد به دوره‌های آموزشی معرفی می‌شوند. 

به گفته حسینی‌نیا،‌ برای افرادی که تاکنون تجربه آموزش مربی‌گریِ فنی و حرفه‌ای نداشتند، در بدو ورود آموزش‌هایی را تدارک دیده‌ایم. 

وی درخصوص استانداردهای آموزشی گفت: الان حدود شش هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی در کشور داریم. این در حالی است که تعداد این استانداردها در دنیا ۹ هزار و ۵۰۰ مورد است و برآوردی که سازمان بین‌المللی کار دارد این است که با در نظرگیریِ مشاغل آینده و مهارت‌ها و استانداردها تعداد اینها به ۱۷ هزار استاندارد برسد. بنابراین ما باید سعی کنیم وضعیتِ خود را بهبود ببخشیم و در این زمینه اقداماتی انجام داده‌ایم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به طرح دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ما تمام ظرفیت‌های ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را به شکل صد درصد زیر بار آموزش ببریم، ظرفیتِ برگزاری حدود ۵۵۰ هزار نفر دوره در سال داریم. تقریبا معادل همین را هم در آموزشگاه‌های آزاد داریم که به طور کلی می‌توان گفت که حدود یک میلیون و صد هزار نفر ظرفیت داریم. 

حسینی‌نیا اضافه کرد: با استفاده از ظرفیتِ اصناف برای استفاده در آموزش‌های مهارتی و بسیج مهارت‌آموزی می‌توانیم ظرفیتِ بیش از این ایجاد کنیم. 

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت ورود به این طرح را دارند، تصریح کرد: اگر از این تعداد به‌طور متوسط فقط یک کارآموز برای آن در نظر بگیریم، می‌شود یک میلیون و ۴۰۰ هزار ظرفیت برای آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی در کشور که این انقلاب بزرگی می‌تواند ایجاد کند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه کارآمدترین شیوه آموزشی، آموزش در محیط کار است، خاطرنشان کرد: در این شیوه افراد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از آموزش نظری خود را در مراکز ما می‌بینند و ۷۰ تا ۸۰ درصدِ آموزش عملیِ خود را در واحدهایِ صنفیِ طرف همکاری ما می‌گذرانند. 

حسینی‌نیا به این شیوه آموزش در محیط کار اشاره کرد و ابراز داشت: مدت زمانِ این حضور آموزشی در یک بنگاه، از ۶ تا ۱۸ ماه است و فرد از روز ثبت‌نام در این دوره و معرفی به کارگاه کار خود را شروع می‌کند. در طول این مدت کارآموزی که به کارگاه معرفی می‌شود، زیر پوشش بیمه حوادث و مسئولیت مدنی ماست و کارفرمایی که در این طرح مشارکت کرده است، معاف از پاسخگویی به سازمان‌هایی مثل تامین اجتماعی و بازرسان کار است. این بنگاه‌ها می‌توانند با خیال راحت این افراد را به کار بگیرند. 

وی با بیان اینکه این طرح یک بازیِ برد برد برای طرفین است، عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی، کارآموز و پذیرنده کارآموز، همه سود می‌کنند. فرد آموزش دیده کار عملی می‌آموزد و بنگاه مود نظر می‌تواند فرد را برای مدتی به خدمت بگیرد. تجربه ما نشان می‌دهد آموزش در این دوره‌ها از آموزش در مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی ما اثرگذاری بیشتری دارد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: طبق آماری که در دوره آزمایشیِ این طرح انجام شده، بیش از ۸۰ درصد این افراد بعد از اتمام دوره خود جذب بازار کار شده‌اند. آنها یا در بنگاه‌های موجود یا بنگاه اقتصادیِ خود مشغول شده‌اند. 

حسینی‌نیا در نهایت به اهداف این طرح اشاره کرد و یادآور شد: آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و ایجاد خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند و کاهش هزینه‌های جذب به کارگیریِ نیروهای فاقد مهارت که می‌تواند برای بنگاه‌ها هزینه ایجاد کند و در نهایت استفاده از ظرفیت آموزشی و عملیِ بنگاه‌های اقتصادی، از اهداف این طرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز