خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اگر پیمانکاران حذف نشوند، شاهد مهاجرتِ کارگرانِ متخصصِ نفت و گاز به کشورهای منطقه خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۰۲۵

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حشمت‌الله سلیمانی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی) در مورد مشکلات کارگران پیمانکاریِ پارس جنوبی گفت: در مورد حل مشکلات، بیشتر صحبت می‌شود و در واقعیت اتفاقی نمی‌افتد. بزرگترین دغدغه‌ی ما حذف پیمانکاران و بریدنِ دست‌های واسط از سفره‌ی کارگران است. پروژه‌ی گاز عسلویه یک پروژه‌ی ملی است اما این پروژه‌ی ملی را در قالب شرکتهای پیمانکاری به افراد صاحب نفوذ سپرده‌اند. 

وی گفت: پیمانکاران حقوق و مزایایِ نیروهای متخصصی که سالهای سال سرمایه‌ی صنعت کشور هستند را می‌بلعند و به جای اینکه مزد به طور مستقیم به جیب کارگران برود اول به جیب پیمانکاران می‌رود و بعد از آنکه پیمانکار سود کلان خود را برداشت به صورت ناچیز به کارگران می‌رسد. 

سلیمانی گفت: تنها راه‌حل مشکل ما حذف پیمانکاران است و طرح‌هایی مثل عدالت در پرداخت و نظارت بیشتر نمی‌تواند جایگزین حذف پیمانکاران شود، چون اگر پیمانکار بماند این روال ادامه پیدا می‌کند. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی تصریح کرد: کارگری که در عسلویه و در گرمای ۴۰ درجه، در هوای شرجی کار می‌کند با نیروی رسمی که زیر کولر کار می‌کند، یکسان نیست. کارگری که در بدترین شرایط کار می‌کند حقوق کمتری از کارگر رسمی می‌گیرد و این اصلا عادلانه نیست. 

سلیمانی همچنین به مشکل بیمه تکمیلیِ کارگران پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال جدید هنوز بیمه تکمیلیِ جدیدی برای ما معرفی نکرده‌اند و با هیچ بیمه‌ای قرارداد نبستند. کمترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که اجازه ندهند کارگران نگرانِ هزینه‌های درمان خود باشند و سریع‌تر تکلیف بیمه‌های تکمیلی را روشن کنند. 

وی همچنین به هزینه‌ی رفت و آمد کارگران اشاره کرد و گفت: هزینه‌ی رفت و آمد فقط مختص کارگران رسمی است و کارگران پیمانکاری مجبورند خود هزینه‌های سنگین رفت و آمدشان را پرداخت کنند. بسیاری از کارگران برای اینکه هزینه‌ی کمتری بابت رفت و آمد بدهند مجبورند به جای هواپیما با اتوبوس به شهر خود بروند و دو روز از روز تعطیلات و استراحتشان صرف راه شود. این یک نمونه از تبعیض بین نیروهای کار است. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: کار در این منطقه‌ی آلوده سلامت کارگران را تهدید می‌کند و ما انتظار داریم قانون کار نه فقط برای کارگران رسمی که برای ما هم اعمال شود. 

سلیمانی گفت: درخواست ما این است آنچه به کارگران رسمی از بابت شرایط بدِ آب و هوای اینجا پرداخت می‌شود به کارگر پیمانکاری هم پرداخت شود. مگر هوای عسلویه برای کارگر رسمی و کارگر پیمانکاری فرق می‌کند؟! همه‌ی ما در یک آب و هوا کار می‌کنیم و این آب و هوا به یک اندازه سلامت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وی همچنین به رانندگانِ شرکت پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: وضع این راننده‌ها از سایر نیروها بدتر است. برای ما طرح طبقه‌بندی را به صورت ناقص اجرا کردند اما برای رانندگان همین طرح ناقص را هم اجرایی نکردند و حقوق آن‌ها بسیار کم است. ما برای حل مشکل رانندگان نامه زدیم و منتظرِ پاسخ از طرف وزارت هستیم اما هنوز جوابی نشنیده‌ایم. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: در حال حاضر تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز