خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

وزیر کار: افزایش دستمزد کارگران تاثیری بر جهش نرخ تورم ندارد/ عوامل اصلی تورم‌زا را باید در جایی دیگر جُست

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۵۹۲

وزیر کار گفت: افزایش دستمزدها هرگز منجر به جهش در تورم نشده است در نتیجه ما اعتقاد داریم اگر بخش‌های دیگر به صورت درست کنترل شوند، افزایش دستمزدها تورم قابل ملاحظه‌ای ایجاد نخواهد کرد بلکه برعکس باعث رونق تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در حاشیه آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه‌ی وزارت کار در جمع خبرنگاران گفت: افزایش حداقل دستمزد کارگران اتفاق خوبی برای جامعه‌ی کار و تولید کشور به طور توأمان است. اعتقاد داریم افزایش دستمزد هم به نفع کارگران و هم کارفرمایان است. 

وی ادامه داد: در طول مدتِ جلسات مزدی شورایعالی کار چندین گروه علمی و مشورتی همراه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسات حضور داشتند تا بهترین تصمیم در مورد افزایش حداقل مزد گرفته شود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برخلاف تصوری که می‌گوید دولت در شورایعالی کار به صورت دستوری ورود می‌کند، حداقل در این دوره حضور دولت در جلسات مزدی صرفا برای هماهنگی و میانجی‌گری بین جریان‌ها کارگری و کارفرمایی بوده است. 

عبدالملکی با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار و تعیین حداقل مزد براساس سبد معیشت و نرخ تورم گفت: دستمزد امسال چند ویژگی مهم دارد؛ اول اینکه امسال جمع‌بندی بین جریان‌های کارگری و کارفرمایی زودتر از سالهای قبل اتفاق افتاد و هر سه گروه مصوبه‌ی حداقل دستمزد را امضا کردند. نکته‌ی دیگر این است که به رفاه کارگران توجه شد؛ یعنی قدرت خرید کارگران ۹درصد افزایش پیدا کرد. 

وی با تاکید بر اینکه افزایش قدرت خرید کارگران باعث تقویت کسب و کار در تولید می‌شود، گفت: افزایش درآمد کارگران باعث افزایش تقاضای موثر در جامعه و در نتیجه رونق تولید می‌شود که در نهایت به نفع تولید است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در مجموع تصمیمی که در مورد حقوق گرفته شد تصمیم خوبی بود. اثر افزایش دستمزد روی تورم بسیار محدود است. نباید فراموش کنیم که عوامل اصلی تورم‌زا در اقتصاد کشور ما حقوق کارگران نیست بلکه افزایش نقدینگی و فعالیت نامناسب شبکه بانکی، جهش در نرخ ارز، دلالی و سوداگی وعدم کنترل مناسب بازار است. 

عبدالملکی با اشاره بر کنترل عوامل تورم‌زا در دولت سیزدهم بیان کرد: ما انتظار تورم بالا برای سال آینده نداریم. از طرفی دید تاریخی به ما می‌گوید که افزایش دستمزدها هرگز منجر به جهش در تورم نشده است در نتیجه ما اعتقاد داریم اگر بخش‌های دیگر به صورت درست کنترل شوند، افزایش دستمزدها تورم قابل ملاحظه‌ای ایجاد نخواهد کرد بلکه برعکس باعث رونق تولید خواهد شد. 

وزیر کار همچنین در مورد احتمال تعدیل نیروی کار با افزایش دستمزد کارگران گفت: بازرسی ما به طور مداوم انجام خواهد شد و با توجه به رونقی که انتظار داریم سال آینده در بخش تولیدی اتفاق بیفتد، انتظار تعدیل نیرو را نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز