خبرگزاری کار ایران

انجمن اقتصاددانان ایران در بیانیه‌ای مطرح کرد؛

با پرداختِ دستمزد شایسته به افراد ماهر و تحصیلکرده، مانع از سرخوردگی و مهاجرت نخبگان شوید

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۳۴۴

انجمن اقتصاددانان ایران در بیانیه‌ای نوشت: کسانی که سال‌ها برای کسب مهارت و دانش تلاش کرده‌اند باید بتوانند دستمزدی متناسب و معقول بگیرند و گرنه موجب سرخورده شدن آن‌ها و بی‌انگیزه شدن خانوارها در تحصیل کودکان خود و تهدید بین‌نسلی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن اقتصاددانان ایران در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را در اختیار ایلنا قرار داد، بر موضوعاتی چون «اهمیت شایسته‌سالاری، عدم تبعیض و فراهم‌سازی بستر و فضای مناسب برای فعالیت سرمایه‌های انسانی و فیزیکی و پرهیز از تصمیمات و اظهاراتی که خواسته و ناخواسته موجب مهاجرت نخبگان و خروج سرمایه‌ها از کشور می‌شود» تاکید کرد. 

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

«در شرایطی که فشارهای اقتصادی کمرشکنی بر دوش مردم سنگینی می‌کند و تحریم‌های ظالمانه غرب در دهه اخیر به حداکثر خود رسید، ضرورت تقویت همدلی، امیدواری، همبستگی و حس تعلق‌خاطر به کشور بیش از پیش احساس می‌شود. هر یک از ما به نسبت سهم و نقش خود در قبال کشور و مردم، مسئول هستیم. مبادا رفتار و تصمیمات موجب نفاق، اختلاف بیشتر، دلسردی، عزلت، خروج و هر آنچه که مورد هدف تحریم‌های ظالمانه بوده است، گردد و مردم را ناامید و رویگردان کند. 

انجمن اقتصاددانان ایران بنا به مسئولیت اجتماعی خود تلاش دارد تا مکانی برای گفتگو و تعامل فراگیر باشد و با اظهارنظرهای سیاستی مختلف به صورت پیوسته مسائل مهم و مرتبط با توسعه و اقتصاد کشور را بررسی کند و به عنوان یک نهاد علمی و مدنی، در کنار مردم و بخش خصوصی، برای بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور تلاش کند. 

عوامل و مولفه‌های مهم نهادی و غیراقتصادی بر اقتصاد و وضعیت رفاهی جامعه اثرگذار هستند که یکی از آن‌ها مناسبات حاکم بر شیوه بکارگیری نیروی کار و سرمایه و مهیا کردن شرایط مناسب برای فعالیت آن‌ها است. بهبود محیط کسب و کار فقط برای به کارگیری سرمایه نیست بلکه برای فعالیت نیروی انسانی نیز بسیار مهم است. 

اصلی‌ترین عامل تولید، نیروی انسانی است که هر دو صاحبان نیروی کار و سرمایه را دربرمی‌گیرد و در واقع سرمایه چیزی غیر از انباشت و تبلور تلاش‌های فیزیکی و فکری نیروی کار نیست. اگر شرایط و زمین بازی برای فعالیت اقتصادی مهیا نباشد یا نسبت به کشورهای دیگر ضعف و کمبودهای اساسی داشته باشیم، تمایل به مهاجرت و ترک کشور تشدید می‌شود. با توجه به اینکه تحرک‌پذیری نیروی کار و سرمایه بسیار بالا و بیشتر از دهه‌های پیش شده است، باید در گفتار و کردار خود بسیار حساس و محتاط بود تا عامل مهاجرت نخبگان و آسیب‌زدن به آینده کشور نشویم. 

راز موفقیت کشورهای پیشرفته به لحاظ اقتصادی، تقویت انسجام اجتماعی، سرمایه اجتماعی و شایسته‌سالاری واقعی است، در کشور ما اگر چه در تمام اسناد بالادستی و قوانین از جمله قانون اساسی بر شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی تاکید شده است اما در عمل شاهد انحراف هشدار دهنده از آن هستیم. 

شایسته‌سالاری موجب افزایش بهره‌وری نیروی‌کار و سرمایه می‌شود و بر رفاه آنی و بین‌نسلی افراد و خانوارها اثر مثبت دارد زیرا اگر پرداختی به نیروی کار متناسب با میزان ارزش افزوده و بهره‌وری باشد، از یک سو درآمد افراد افزایش می‌یابد و از سوی دیگر به واسطه تولید کالا و خدمات بیشتر، رفاه را برای آحاد جامعه به ارمغان می‌آورد. شایسته‌سالاری منافع سرشار اجتماعی و خیر جمعی را دربردارد. 

اثر ناشایسته‌گزینی نه تنها بر بهره‌وری کنونی اثرگذار است بلکه اثر جبران‌ناپذیر بین نسلی را موجب می‌شود و کشور را از ذخایر و سرمایه انسانی تهی می‌کند، خانواده‌ها انگیزه‌ای برای تحصیل فرزندان خود نخواهند داشت، کودکان و جوانان با دیدن سرنوشت شایسته‌ها بی‌انگیزه می‌شوند و از استعداد خود بهره نمی‌گیرند چراکه سرنوشت آن‌ها را آینه آینده خود می‌دانند. مهاجرت نخبگان و خروج سرمایه وسوسه‌کننده می‌شود یا موجب عزلت‌نشینی و خانهنشینی شایستگان می‌گردد. 

علاوه بر این، ناشایسته‌گزینی اثرات روحی و روانی بر جامعه تحمیل می‌کند، جامعه را سرخورده و از تلاش و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها بازمی‌دارد و سرمایه اجتماعی که برای توسعه به آن نیاز داریم تضعیف و تخریب می‌شود. 

برخی از نمودهای عینی شایسته‌سالاری و فراهم نمودن فضای امن، آزاد و مناسب برای فعالیت صاحبان نیروی کار و سرمایه عبارتند از: 

۱. انتخاب و گزینش مدیران و مسئولان به نحوی که تعقل و تخصص آن‌ها مورد قبول جامعه باشد، که تضمینی برای کاهش هزینه‌های هنگفت و جبران‌ناپذیر ناشی از تصمیمات اشتباه است. 

۲. انتخاب کارمندان، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به نحوی که بیشترین بهره‌وری را در جهت تأمین اهداف به همراه داشته باشد همانا دموکراسی و آزادی آکادمیک و علمی، موجب رشد و پیشرفت درونزا و پایدار خواهد بود. 

۳. ایجاد فضای مناسب کار برای نیروی انسانی که شفافیت، آزادی بیان و نظر، اندیشه و نقد، رقابت‌پذیری سالم، انگیزه‌زا، عدالت در فرصت‌های برابر و ارزیابی بر اساس بهره‌وری، باشد تا موجب بیشترین تولید، اعتماد، احساس تعلق خاطر و عِرق به کشور، تلاش بیشتر و ارتقای سطح دانش و مهارت، تعامل به‌جای تعارض و ارتقاء سرمایه انسانی و اجتماعی و جلوگیری از فرار نخبگان شود. 

۴. حفاظت از مالکیت خصوصی، ایجاد فضای امن و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری و پرهیز از دخالت‌های ناموجه و مداخلات هجومی، غیرقانونی، افزایش نااطمینانی و شوراندن مردم و افکار عمومی علیه صاحبان سرمایه و نمایندگان بخش خصوصی به نحوی که فضای رقابتی تقویت شود، روال مناقصه و مزایده سالم و عاری از فساد برگزار شود و از فرار انواع سرمایه‌ها جلوگیری شود. صاحبان سرمایه زیرساخت کشور را می‌سازند، نیازهای کالایی و خدماتی را تامین می‌کنند، اشتغال ایجاد و به نیروی کار دستمزد می‌دهند، برای تامین کالاهای عمومی مالیات می‌پردازند و یک خدمتگزار واقعی برای مردم و نظام هستند. سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید احساس کنند که اهمیت وجود آن‌ها درک می‌شود و نباید دلزده شوند و اختلاف، انفصال و نفاق بین مردم و سرمایه‌گذاران واقعی ایجاد شود. مبادا تصمیمات عجولانه اظهارنظرهای نسنجیده ما باعث گسست بین اصناف گوناگون، بین مردم و سرمایه‌گذاران و گروه‌های مختلف شود که در آن صورت قابل جبران نخواهد بود. 

۵. کیفیت نهادی و ایجاد فضای رقابتی با به حداقل رساندن مجوزها و گزینش‌هایی که بهره‌وری در سطح جامعه، چه برای نیروی کار و چه برای سرمایه، را کاهش می‌دهد و ایجاد انحصار می‌کند. 

۶. ایجاد فضای گفتگوی فراگیر احترام‌آمیز توأم با ارج‌گذاری به هر کسی که طی سالیان گذشته به کشور و مردم خدمت کرده و پرهیز از تخریب سرمایه‌های اجتماعی و قضاوت‌های احساسی و نابجا به نحوی که شاهد احساس خوشایند و تعلق خاطر به خانواده بزرگ کشور باشیم. در این صورت است که نور امید در دل جوانان و همه اقشار کشور زنده می‌ماند و هنجارهایی از نوع خدمت واقعی، از خودگذشتگی و غیره رنگ نمی‌بازد. چراکه تخریب یک فرد فقط باعث دلسردی آن فرد نمی‌شود بلکه دلسردی جمعی زیاد را به همراه خواهد داشت. 

۷. حاکمیت قانون، برخورد عادلانه و قانون‌مدارانه منتج از عقلانیت و خرد جمعی با نیروی انسانی و صاحبان سرمایه و پرهیز از دوگانگی و تبعیض، آزادی عمل، کیفیت حقوقی و وجود نهاد قضایی غیرفاسد، می‌تواند از مهاجرت سرمایه انسانی و خروج سرمایه مادی جلوگیری کند. 

۸. ثبات در تصمیمات، پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه و تغییر مکرر قوانین و مقررات، اعتماد اجتماعی را افزایش می‌دهد و از سردرگمی و خروج جلوگیری می‌کند. 

9. شایسته‌سالاری باید خودش را در پرداخت حقوق و دستمزد متناسب نیز نشان دهد، کسانی که سال‌ها برای کسب مهارت و دانش تلاش کرده‌اند باید بتوانند دستمزدی متناسب و معقول بگیرند و گرنه موجب سرخورده شدن آن‌ها و بی‌انگیزه شدن خانوارها در تحصیل کودکان خود و کلا تهدید بین‌نسلی می‌شود. عدالت در پرداخت نیز به معنی پرداخت به تناسب بهره‌وری نیروی کار ماهر و تأمین حداقل معیشت گروه‌های کم‌بهره‌ور است و نه برابری مطلق دستمزد. افراد بهره‌ور و سرمایه‌های انسانی هستند که موجب تولید ثروت، پیشرفت و رشد می‌شوند و دیگران از اثرات سرریز مثبت آن بهره‌مند می‌شوند. 

با توجه به آنچه گفته شد و وجود شواهدی از تصمیمات و اظهارنظرهای مسئولان در دولت و مجلس که حتی به گونه‌ای اظهار می‌شود که هر کس خواست از کشور برود بیکاران را جایگزین آن‌ها می‌کنیم که نتیجه حتمی آن خروج نخبگان و فرار سرمایه‌ها، بسیار تهدیدکننده، به مرور کشور را از سرمایه‌های ارزشمند انسانی و مادی خالی می‌کند، انجمن اقتصاددانان ایران از حاکمیت، مسئولین و مردم در هر کسوتی تقاضا دارد با ایجاد فضای مفاهمه و گفتگوی فراگیر اجتماعی در مورد هنجارهای یادشده، مطالبه، حمایت و عمل به آن و حساسیت نشان دادن به تصمیمات و اظهارات دافعه‌برانگیز و آینده‌برانداز کشور، کمک کنیم که مهاجرت و خروج سرمایه به حداقل برسد و وضعیت تولید درونزای ملی بهبود یابد تا امید، احساس تعلق و همراهی در بین مردم افزون شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز