خبرگزاری کار ایران

رای «دیوان عدالت اداری» برای تقاضای بازنشستگی ایثارگران

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۵۹۴

تقاضای دریافت امتیازات ایثارگری رزمندگان باید تا پیش از بازنشستگی انجام شود.

به گزارش ایلنا، هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری با صدور رایی، با دادخواست ابطال بند آخر نامه شماره ۱۲۸۶۴۹ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۳/۲۳ سازمان امور اداری و استخدامی با موضوع «تقاضای دریافت امتیازات ایثارگری رزمندگان باید تا پیش از بازنشستگی انجام شود» (رای شماره ۱۱‍۰۵ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۰۸ هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری) مخالفت کرد.

شاکی به طرفیت از سازمان امور اداری و استخدامی کشور این شکایت را ارائه کرده بود. شاکی در دادخواست خود آورده بود: بر اساس بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند ۳ آیین نامه اجرایی آن، سه چهارم خدمت وظیفه عمومی به عنوان خدمت داوطلبانه محسوب شده و به موجب قوانین و مقررات، حقوق و امتیازهایی برای رزمندگان شاغل دستگاه‌های اداری در نظر گرفته شده است و همچنان که شامل افراد شاغل می‌گردد افراد بازنشسته را نیز در برمی‌گیرد.

منشاء ایجاد این حقوق، حضور در جبهه بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ بوده که مقدم بر قانون مدیریت و آیین‌نامه اجرایی آن می‌باشد و حقوق ناشی از آن چیزی نیست که با گذشت زمان از بین برود. نامه مورد شکایت که امتیاز خدمت در جبهه را منحصر به افراد شاغل کرده و شامل افراد بازنشسته ندانسته، مغایر با روح قانون و رای شماره ۲۵۷ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۲/۱۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است. توضیح آن که‌عدم ارائه گواهی مثبته حضور در جبهه در دوران اشتغال اغلب بنا به دلائلی قهری و خارج از اراده بوده و علت‌هایی چون زمان بر بودن صدور گواهی، نبود رویه واحد برای این موضوع تا سال‌های اخیر، مشکل دسترسی به بایگانی‌های راکد بویژه برای اعزامی‌های سال‌های شروع جنگ داشته و لذا از این بابت قصوری متوجه افراد نمی‌گردد و نباید بدلیل بازنشستگی حقی از آنان ضایع گردد.

با این حال قضات دیوان در رای خود آورده‌اند:«نظر به اینکه قسمت اخیر مصوبه معترض عنه امتیازات اداری و استخدامی را منحصر به کارمندان شاغل دانسته و بازنشستگان ایثارگر بعد از صدور دستورالعمل شماره ۲۰۱/۱۴/۴۵/م۴/ن مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح را از شمول مزایای ایثارگری خارج کرده است؛ بنابراین نظر به ابطال اطلاق مصوبه معترض عنه نسبت به بازنشستگان بعد از صدور دستورالعمل مذکور ابراز می‌گردد.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز