خبرگزاری کار ایران

در تجمع کارگران ساختمانی مطرح شد؛

سختی کار ما را ببینید/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: کارگران ساختمانی اولویت مجلس هستند/ بررسی سن بازنشستگی و پرداخت غرامت به کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۴۳۵

صدها نفر از کارگران ساختمانی به دعوت کانون انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمانی روز سه‌شنبه (۵بهمن) مقابل مجلس شورای اسلامی حضور یافتند تا خواسته‌های صنفی خود را به اطلاع نمایندگان مجلس برسانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدها نفر از کارگران و استادکاران ساختمانی امروز مقابل مجلس شورای اسلامی حاضر شدند تا مطالبات خود را با نمایندگان مجلس درمیان بگذارند.

حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و تایید نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس و بیمه تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی که در نوبت بیمه هستند، مهمترین خواسته کارگران است.

بهره‌مند کردن کارگران ساختمانی از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و غرامت ایام بیماری، صدور دستورالعمل‌های کاربردی در الزام کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی در صنعت ساختمان و کاهش حوادث ناشی از کار در این صنعت، لغو دستورالعمل‌های یکطرفه سازمان تامین اجتماعی از قبیل حذف بیمه کارگران تاسیسات، لوله‌کش آب و لوله‌کش گاز، بررسی دلایل قطع بیمه کارگران به بهانه‌ عدم پرداخت بیمه به مدت ۳ماه و واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌ها، بررسی دلایل کاهش پرداخت حق بیمه ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی و تذکر به وزارت راه و شهر سازی، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری دیگر خواسته‌های این گروه شغلی کارگری است.

کارگران با شعارهایی مانند: مجلس انقلابی حمایت حمایت/ کارفرما حمایت حمایت/ تامین اجتماعی حمایت حمایت/ اصلاح ماده ۵ حق مسلم ماست، به بیان مطالبات صنفی خود پرداخته و از نمایندگان مجلس خواستند به این خواسته‌ها توجه کنند.

بابایی کارنامی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) با حضور در جمع کارگران به آنها گفت: موضوع بیمه کارگران ساختمانی و اصلاح ماده ۵ در اولویت‌های مجلس است.

وی گفت: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم مسئله‌ی کارگران ساختمانی تا پایان امسال سروسامان بگیرد اما اگر این اتفاق نیفتد این موضوع برای سال آینده در اولویت مجلس خواهد بود.

در ادامه، ولی اسماعیلی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس)، گودرزی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس)، محمد طلا مظلومی (نماینده مردم بهبهان) و بهزاد رحیمی (نماینده مردم سقز و بانه) با حضور در جمع تجمع‌کنندگان قول پیگیریِ مشکل بیمه‌ی کارگران ساختمانی را دادند.

آنها گفتند: جلسه‌ای با تعدادی از نماینده‌های کارگران، رئیس سازمان تامین اجتماعی و نماینده وزارت راه برگزار می‌کنیم تا صحبت‌ها شنیده و‌ راهکارها برای حل مشکل کارگران ارائه شوند.

قول مجلس برای بررسی سن بازنشستگی و پرداخت غرامت به کارگران ساختمانی

اکبر شوکت در جمع کارگران حاضر در مقابل مجلس که پیگیر تصویب اجرای اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بودند، گفت: ۱۴ میلیون کارگر در تمامی رسته‌های شغلی ۵۰ درصد حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهند اما ۱ و نیم میلیون کارگر ساختمانی ۵۰ درصد دیگر حوادث را!

وی افزود: ۶۰ درصد فوتی‌های کار، مربوط به کارگران ساختمانی است. متاسفانه تا زمانی که خودمان حرکت نکنیم و برای پایان دادن به این وضعیت مطالبه‌گری نکنیم، همین روال حاکم خواهد بود. 

شوکت با اشاره به ضرورت همراهی وزارت راه و شهرسازی با کارگران ساختمانی، گفت: اگر می‌خواهند ۱ و نیم میلیون مسکن بسازند باید از ظرفیت کارگران استفاده کنند. 

وی افزود: به وزیر راه و شهرسازی تذکر می‌دهیم که نقش ناپدری را برای کارگران ساختمانی بازی نکند. وزارتخانه به انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی که به عنوان بزرگترین تشکل کشور صدها هزار کارگر را تحت پوشش دارد، مراجعه کند و با ما جلسه بگذارد تا بگوییم باید برای ساخت مسکن چه کند. همچنین از ظرفیت‌های انجمن‌ها برای آموزش‌های فنی درجه ۲ و ۱ و ساماندهی رتبه‌بندی استفاده کند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی استان قم با اشاره به حوادث کار کارگران ساختمانی، گفت: از کمیسیون اجتماعی می‌خواهیم که موضوع حوادث کار را در دستور کار قرار دهند. داربست‌های ناایمن موجب شده که کارگران مانند برگ خزان بر زمین بریزند به گونه‌ای که سالانه حدود ۷۰۰ تا هزار کارگر ساختمانی فوت می‌کنند.

شوکت افزود: کارگر صدقه نمی‌خواهد. کارفرمایان ما جزو ثروتمندین افراد جامعه هستند. سود صنعت ساختمان پول خون کارگران است اما کارفرمایان با یک بیمه مسئولیت مجوز قتل کارگران ساختمانی را دریافت می‌کنند. این کارفرمایان حتی برای ۲۴ ساعت بازداشت نمی‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به موانع بیمه کارگران ساختمانی، گفت: کارگران ساختمانی حتی در ۶۰ سالگی هم بازنشسته نمی‌شوند. برخی از این کارگران رنگ و بوی بازنشستگی را هم نمی‌بینند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی استان قم با اشاره به مذکراتی که کانون سراسری با نماینده شهرضا در مجلس داشته، گفت: ما در این مذاکرات بحث سن بازنشستگی را مطرح کردیم و ایشان پیشنهاد داد که برخورداری از سن بازنشستگی برای بازنشستگی پیش از موعد و غرامت ایام بیماری در دستور کار قرار گیرد. همچنین شغل کارگران ساختمانی باید سخت و زیان‌آور محسوب شود. این شغل در کنار شغل معدنکاری از سخت‌ترین کارهاست. داربست‌بندها و چند شغل دیگر نیز باید سخت و زیان‌آور محسوب شوند.

شوکت گفت: انشالله در یک ماه آینده انجمن صنفی کارگران برگزار خواهد شد.  این تشکیلات با نیت خیر تشکیل شده است و مطمئنا خدا پشت و پناه ماست. اگر اتحاد ما از بین نرود و در کنار هم باشیم به نتیجه می‌رسیم.

وی گفت: کارگران ساختمانی ضعیف‌ترین قشر کارگران هستند و حامی ندارند. من از نمایندگان مجلس می‌خواهم طرح اصلاح ماده 5 را با بالاترین رای تصویب کنند. ما ارتباط خود را با نمایندگان مجلس تا حصول به نتیجه‌ی قطعی حفظ خواهیم کرد.

 

هر لایحه‌ای که به نفع شما باشد را تصویب می‌کنیم

در ادامه، محمد دهقان (نماینده چناران) به حاضران وعده داد که نمایندگان هر لایحه‌ای که به نفع کارگران ساختمانی باشد را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: اگر انقلابی هستیم باید همراه شما باشیم. هر قانونی که تصویب می‌کنیم باید طوری باشد که با فسادی که شما را آزار می‌دهد و با فسادی که شما با آن مواجه شده‌اید، مقابله کند. اگر چنین نکنیم فردای قیامت باید جوابگو باشیم.

نماینده چناران افزود: مجلس یازدهم از هیچ مطالبه‌ای کوتاه نمی‌آید. هر لایحه‌ای که به نفع شما باشد را تصویب می‌کنیم.

به آقای رئیسی چک سفید امضا نداده‌ایم

مشکلات کارگران باید حل شود

ولی اسماعیلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با حضور در بین تجمع کنندگان گفت: ما شرمنده  هستیم که نتوانستیم میزبان خوبی برای کارگران باشیم.ما دو مسئله را پیگیری می‌کنیم؛ اول مسئله‌ی پالایش بیمه‌ی هشتصدهزار  کارگرا ساختمانی که اجازه نمی‌دهیم حق کارگری ضایع شود. موضوع دوم،  اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی است. در این مورد وزارت راه مقاومت بسیاری می‌کند، آنها می‌گویند با این مصوبه قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد که ما با این استدلال مخالف هستیم.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که برای کارگرانی که کارت مهارت دارند، بیمه پرداخت شود.  

اسماعیلی گفت: درست است که ما نمایندگان از آقای رئیسی حمایت کردیم، اما چک سفید امضا ندادیم که مطالبه‌ای نداشته باشیم. مشکلات کارگران باید حل شود.

وی تاکید کرد: بحث اصلاح ماده ۵ در مجلس در حال بررسی هست و انشالله به زودی رای خواهد آورد.

سختی کار ما را ببینید/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: کارگران ساختمانی اولویت مجلس هستند/ بررسی سن بازنشستگی و پرداخت غرامت به کارگران

سختی کار ما را ببینید/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: کارگران ساختمانی اولویت مجلس هستند/ بررسی سن بازنشستگی و پرداخت غرامت به کارگران

سختی کار ما را ببینید/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: کارگران ساختمانی اولویت مجلس هستند/ بررسی سن بازنشستگی و پرداخت غرامت به کارگران

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز