خبرگزاری کار ایران

کارگران و استادکاران ساختمانی مقابل مجلس تجمع برگزار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۳۴۲

روابط عمومی کانون انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمانی سراسر کشور در اطلاعیه‌ای از برگزاری گردهمایی خود در روز سه‌شنبه ۵بهمن مقابل مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روابط عمومی کانون انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمانی سراسر کشور در اطلاعیه‌ای از برگزاری تجمع در روز سه‌شنبه ۵بهمن مقابل مجلس شورای اسلامی خبر داد. 

متن این اطلاعیه به شرح زیر است: 

همانگونه که می‌دانید وضعیت معیشتی کارگران ساختمانی هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت است و هر روز سفره کمرنگ کارگران و استادکاران ساختمانی کوچک و کوچک‌تر می‌شود. 

ارائه خدمات و حتی حقوق قانونی کارگران ساختمانی به فراموشی سپرده شده است. در کنار آن کارگران ساختمانی از هیچگونه حمایتی از طرف دولت و مجلس بهره‌مند نیستند و تنها دلخوشی آن‌ها برخورداری از بیمه تامین اجتماعی هست که بعد از ده‌ها سال با پیگیری تشکل‌های کارگری و حمایت نمایندگان مجلس در سال ۱۳۸۷ تصویب واز سال ۱۳۸۹ اجرائی شده است، ولی این خدمات بیمه‌ای نیز با بدقولی مسئولین سازمان تامین اجتماعی به مدت دوسال می‌باشد که متوقف شده و با بخشنامه‌های ظالمانه بیمه ده‌ها هزار کارگر واقعی ساختمانی نیز قطع گردیده است. 

این در حالی است که علیرغم مکاتبات، مصاحبه ها، جلسات و پیگیری‌های متعددبا وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی، کوچکترین اهمیتی از طرف مسئولین به این قشر مظلوم صورت نگرفته و هیچکدام از بخشنامه‌های یکطرفه و ضد کارگری سازمان تامین اجتماعی لغو نگردیده، و صدها هزار کارگر ساختمانی در نوبت استفاده از مزایای برخورداری از تامین اجتماعی می‌باشند که هزاران نفر از آنان در چند سال اخیر به علت حوادث ناشی از کار، بیماری و… فوت نموده یا از کارافتاده شده‌اند و خودشان و خانواده‌شان در فقر و فلاکت بسر می‌برند. متاسفانه به جای حمایت و استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری در حل مشکلات این قشر مظلوم بالعکس در روزهای اخیر شاهد تلاش‌های دولتی‌ها در جهت تضعیف انجمن‌های ساختمانی و بی‌حرمتی به تشکل‌های کارگری هم بوده‌ایم. 

از این رو ما کارگران ساختمانی باری دیگر با صدای بلند مطالبات قانونی خود را به شرح زیر در روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح مقابل درب ساختمان مجلس شورای اسلامی که خانه ملت می‌باشد، حضور می‌یابیم تا درباره مطالبات خود بگوییم:

۱. حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و تایید نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس و بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی که در نوبت بیمه هستند بدون هیچ بهانه و سهمیه‌بندی. 

داشتن تامین اجتماعی حق مسلم هر کارگری هست. 

چه کسانی پشت پرده مافیای ساخت و ساز کشور هستند که از بساز بفروش‌ها که جزء متمول‌ترین و ثروتمند‌ترین افراد جامعه هستند حمایت می‌کنند تا کارگر ساختمانی بیمه نشود. چگونه فریاد بکشیم و بگوییم که ما صدقه نمی‌خواهیم بلکه ما حق قانونی و پایمال شده خود را می‌خواهیم و کارفرمای ثروتمند ما وظیفه دارد کارگر ساختمانی را بیمه نماید. 

۲. بهره‌مند کردن کارگران ساختمانی از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و غرامت ایام بیماری.

شغل ساختمانی جزء سخت‌ترین مشاغل در دنیاست و تامین اجتماعی ۳۰درصد حق بیمه را کامل می‌گیرد چرا در، ارائه خدمات حتی کوتاهی می‌کند، آیا نباید کارگری که دچار بیماری سخت یا صعب العلاج می‌شود مانند مابقی کارگران غرامت ایام بیماری بگیرد؟ چرا کارگر ساختمانی که در تعمیرات جزئی ساختمان حادثه می‌بیند حتی غرامت حادثه ناشی از کار هم نمی‌گیرد؟ 

مسئولین سازمان تامین اجتماعی مظلوم‌تر از کارگر ساختمانی پیدا نکرده‌اید. 

۳. صدور دستورالعمل‌های قاطع و کاربردی در الزام کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی در صنعت ساختمان و کاهش حوادث ناشی از کار در این صنعت.

نیمی از حوادث کار کشور مربوط به کارگران ساختمانی هست، سالیانه هزاران کارگر ساختمانی به علت استفاده از داربست‌های نا ایمن، سقوط از ارتفاع و سایر حوادث ساختمانی، کشته می‌شوند، قطع نخاع می‌شوند، قطع عضو می‌شوند و خانواده آن‌ها دچار فقر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر می‌شود. 

آیا این همه کشته و آسیب دیده نباید تلنگری باشد، به خدا اینها انسان هستند که مثل برگ خزان روی زمین می‌ریزند! 

۴. لغو دستورالعمل‌های یک طرفه سازمان تامین اجتماعی بر علیه کارگران ساختمانی از قبیل حذف بیمه کارگران تاسیسات، لوله کش آب و لوله کش گاز، قطع بیمه کارگران به بهانه‌ عدم پرداخت بیمه به مدت ۳ماه، واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌ها که کوچکترین تخصصی در امر بازرسی ندارند و ده‌ها میلیارد تومان از سازمان بابت این بازرسی‌ها منابع دریافت می‌کنند، بی‌توجهی به انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی که منتخب و نماینده واقعی کارگران می‌باشند در امر شناسایی، ساماندهی و بازرسی کارگران واقعی. این درحالیست که مصوبات کارگروه قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی و مصوبات هیئت امنای سازمان همه به استفاده از ظرفیت انجمن‌های ساختمانی بعنوان نماینده کارگران و شرکای اجتماعی سازمان تاکید دارد. 

۵. کاهش پرداخت حق بیمه ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی (با توجه به‌عدم کاهش، هیچ کارگر ساختمانی رنگ بازنشستگی را نخواهد دید).

۶. واگذاری تنظیم و صدور بخشنامه‌های مربوط به کارگران ساختمانی به کمیته مورد اشاره در اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی جهت جلوگیری از اجحاف در حق کارگران ساختمانی و جلوگیری از سواستفاده سازمان در صدور بخشنامه‌های یک طرفه و ضد کارگری. 

۷. تذکر به وزارت راه و شهر سازی، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری بویژه بیش از ۴۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی که از حیث گستردگی جغرافیایی و تعداد عضو در یک صنف تخصصی بزرگترین تشکل کارگری کشور می‌باشد. تقویت تشکل‌های کارگری بخش ساختمان و جلوگیری از تضعیف آن‌ها با صدور بخشنامه‌های یک طرفه و بدون مشورت با تشکل‌ها. 

۸. تاکید مجلس به وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور که با استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، بحث ساماندهی، رتبه‌بندی و آموزش کارگران ساختمانی را به سرانجام برسانند و در اجرای ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، تشکل‌های کارگری بخش ساختمان را به رسمیت شناخته و همراهی نمایند. 

۹. تذکر به وزیر کار، برای اینکه تشکل‌های موازی با تشکل‌های کارگری و با وظایف تشکل‌های کارگری که همان وظایف صنفی میباشد ایجاد ننمایند و در تنظیم بخشنامه‌های مرتبط با تشکل‌های کارگری نظر آن‌ها را گرفته و به آن عمل نمایند. 

به چه علت باید در کنار تشکل‌های کارگری که وظایف صنفی در دفاع از حقوق کارگران دارند وزارت کار مبادرت به تشکیل تعاونی‌های صنفی دقیقا با همان وظایف انجمن‌های صنفی می‌نماید؟ اگر قرار بر تضعیف تشکل‌های کارگری هست به صراحت اعلام نمایید. به چه علت در صدور بخشنامه در خصوص تخصصی کردن انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در سطح شهرستانهای کوچک وزارت کار به وضعیت انجمنها در آن شهرها هیچ توجه‌ای نکرده، تبصره ۲، ماده ۱۵ آیین نامه تشکیل انجمن‌های صنفی را زیر پا گذاشته و کوچکترین مشورت و اهمیتی به بزرگترین تشکیلات کارگری در بخش انجمن‌های صنفی نکرده است. 

تضعیف تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به معنای گسترش هر چه بیشتر فساد و ممانعت از شنیده شدن صدای کارگران و مردم و جلوگیری از حل مشکلات مردم میباشد. 

لازم به ذکر است کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور نزدیک به دو سال تمامی فشارهای وارده را تحمل نموده و در شرایط حساس کشور از جمله شرایط کرونایی، شرایط انتخابات و… تجمع خود را برگزار نکرده تا بلکه با مذاکره و حتی خواهش و تمنا مشکلات کارگران را حل نماید. نباید فراموش کنیم که محل زندگی همه شما مسئولین که با آرامش در کنار خانواده‌تان در آن زندگی می‌کنید، محل کار شما از وزارت خانه گرفته تا ساختمان مجلس، تمامی سرپناه‌هایی که در روی زمین می‌بینید حاصل دسترنج و تلاش کارگران ساختمانی هست، ما کارگران ساختمانی با درد و رنج بسیار و مزد کم خانه می‌سازیم ولی خودمان خانه نداریم، محل حکمرانی می‌سازیم ولی دستمان به حکمرانان نمی‌رسد تا صدایمان را بشنوند، سهم ما از این همه زحمت و رنج در گرمای تابستان و سرمای زمستان، بیشترین حوادث ناشی از کار کشور هست، سهم ما محرومیت از حق قانونی‌مان (تامین اجتماعی) هست، سهم ما صدور بخشنامه ضد کارگری از طرف مسئولی هست که حقوق چند ده میلیونی می‌گیرد و نمی‌داند که بسیارند کارگرانی که توان پس انداز ماهیانه ۲۵۰هزار تومان حق بیمه سهم کارگر خود را ندارند، سهم ما این هست که ما زحمت بکشیم و زجر بکشیم تا عده‌ای که حتی مالیات هم نمی‌دهند از محل کار کردن ما از کنار عرق ریختن ما، ثروت‌های چندهزار میلیاردی ببرند، سهم ما از زندگی آه هست و حسرت برای خودمان و خانواده همیشه حسرت به دل‌مان. 

سهم ما فقر هست و فقر هست و فقر 

امیدمان اول به خدا و بعد به بندگان صالح خداست که گره از انبوه گره‌های زندگی‌مان باز کنند. 

مکان تجمع

استان تهران: مقابل مجلس شورای اسلامی

تاریخ تجمع 

سه شنبه ۵بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز