خبرگزاری کار ایران

سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد:

مسئولانِ بحران صندوق‌ها پشت سر بازنشستگان پنهان نشوند/ عزم راسخ دولت برای حل ریشه‌ای مشکلات سازمان تأمین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۰۰۶

سازمان برنامه و بودجه در توضیحاتی به گزارش «سهم صفر سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ غیرقابل تصور بود/مجلس می‌خواهد بدهکاران سازمان را افزایش دهد» که در تاریخ ۲۰ دی ماه سال ۱۴۰۰ در ایلنا، منتشر شده بود، پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، در متن توضیحات مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، آمده است: 

چرا جریان‌های سیاسی و رسانه‌های وابسته به آن زمانی که صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی حیاط‌خلوت برخی افراد سیاسی شده اعتراض نکردند؟ باوجود هزاران شرکت اقتصادی در زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی ضریب وابستگی آن‌ها به بودجه به حدود۹۰ درصد رسیده است، چه کسی مسئول این نابسامانی است؟ 

استمرار وضع موجود موجب افزایش هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی می‌گردد درحالی‌که منابع آن از رشد متناسب برخوردار نمی‌باشد. از طرفی اعمال اصلاحات پارامتریک موجب تقویت بنیه مالی و پایداری منابع صندوق‌های بازنشستگی خواهد شد. 

با توجه به متأثر بودن صندوق‌های بازنشستگی (مستقیم و غیرمستقیم) از فعالیت‌ها و سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و تغییر مؤلفه‌های کلان اقتصادی، اجتماعی اعمال اصلاحات اجتناب‌ناپذیر است. نظام بخشنده بازنشستگی ایران، نبود نهادهای تنظیم‌گر و ناظر بر سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی، نبود برآورد دقیق از دارایی صندوق‌ها، بازده پایین صندوق‌ها و تحمیل قوانین ناسازگار با اصول بیمه‌ای و نیز تغییرات جمعیتی، اصلاحات را ضروری می‌نمایاند. همچنین کاهش ضریب پشتیبانی به واسطه افزایش بسیار زیاد مستمری‌بگیران و کاهش نرخ ورود بیمه‌شدگان اصلی، بحران اجتماعی و بحران تأمین سلامت کشور را در پی خواهد داشت. 

راهکارهای کوتاه‌مدت صندوق‌های بازنشستگی با رویکرد پیشگیری از افزایش وابستگی به منابع عمومی (تغییرات پارامتریک) عبارتند از: 

- افزایش تدریجی سابقه بازنشستگی

- افزایش سن پرداخت کسور (مازاد بر ۳۰ سال) 

- تعیین سقف برای دریافت کسور بازنشستگی و پرداخت حقوق بازنشستگی

- تغییر مبانی محاسبه حقوق بازنشستگی

- اصلاح قوانین بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور

- بازنگری معافیت‌های بیمه‌ای در جهت سوق‌دادن یارانه‌های بیمه‌ای دولت به اقشار آسیب‌پذیر و حذف یارانه‌های بیمه‌ای اقشار برخوردار

در مورد سازمان تأمین اجتماعی هم دولت سیزدهم سعی بر انجام تعهدات به‌جای مانده از دولت قبل دارد، از یکسو به دنبال حل مشکلات اساسی این صندوق به‌ویژه در بحث اداره شرکت‌های اقتصادی و مبارزه با فساد است و از سوی دیگر پرداخت مطالبات این سازمان در دستور کار قرارگرفته است

به استناد مفاد بند (الف) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تأدیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی از محل سهام قابل واگذاری دولت اقدام نماید. 

در همین راستا طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ جمعاً مبلغ ۱۴۵۸۴ میلیارد تومان وجه نقد و اسناد خزانه و در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۳۴۷۳ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه، سهام و اوراق مالی و در سال ۱۴۰۰ نیز معادل۸۹۰۰۰ میلیارد تومان به استناد بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه، در قالب سهام در حال واگذاری است (درمجموع مبلغ ۱۴۷۰۵۷ میلیارد تومان) لذا بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده سازمان تأمین اجتماعی (سال ۱۳۹۸) اصل بدهی‌های دولت تا پایان سال ۱۳۹۹ تسویه گردیده و صرفاً تسویه اصل بدهی دولت در سال ۱۴۰۰ و مبالغ ناشی از اعمال مفاد بند (ه–) ماده (۷) قانون ساختار نظام جامع تأمین اجتماعی طبق تصویب‌نامه شماره ۲۱۹۵۳/ت ۵۴۸۵۵ه– مورخ ۲۹/۲/۱۳۹۷ و اصلاحات بعدی آن، تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی خواهد ماند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز