خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

با معاونت روابط کار دیدار کردیم/ خواسته‌های کانون کارگران ساختمانی بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۰۵۱

جلسه هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی با معاونت روابط کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با علی‌حسین رعیتی‌فرد، روز سه‌شنبه (چهاردهم دی ماه) دیدار کردند.

بنا به پیشنهاد فرزاد یوسفی (مدیرکل سازمان‌های کارگری - کارفرمایی وزارت کار)، حسین علی رعیتی فرد در نامه‌ای خطاب به ادارات کل کار استان‌ها تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری از جمله تخصصی صنعت ساختمان را با رعایت قانون مربوطه و مقررات بلامانع اعلام کرد. این بخشنامه روز سه‌شنبه (هفتم دی ماه) صادر شد. 

اکبر شوکت (رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی) در ارتباط با این جلسه توضیح داد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۵ آیین‌نامه آیین نامه چگونگی تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی، چنانچه در یک حوزه جغرافیائی یا در سطح یک حرفه یا صنعت، انجمن صنفی تاسیس شده باشد، تشکیل انجمن صنفی دیگری در بخشی از حوزه فعالیت آن در سطح تخصصی‌تر از حرفه یا صنعت مذکور مشروط بر حصول نصاب لازم، مجاز است و نمایندگی اعضا در حوزه یا نوع فعالیت را برعهده خواهد داشت. 

وی ادامه داد: همچنین تبصره ۲ این آیین‌نامه از لزوم بررسی شرایط توسط وزارت کار سخن می‌گفت یعنی اینکه وزارت کار به عنوان متولی امور وظیفه دارد تا شرایط را بررسی کند و سپس  برای تشکیل انجمن تخصصی تصمیم بگیرد. 

وی ادامه داد: انجمن صنفی کارگران ساختمانی، مسائل کارگران این صنعت را در حوزه‌های مختلف پیگیری می‌کند. بر همین اساس، انجمن صنفی یک پناهگاه امن برای کارگران ساختمانی به حساب می‌آید. انجمن‌ها با حق عضویت ناچیزی که از کارگران دریافت می‌کنند، اداره می‌شوند. معتقدم، تشکیل انجمن صنفی تخصصی در شهرهای کوچک به معنای پایان راه است. در چنین شرایطی انجمن‌ها تنها روی کاغذ وجود دارند. 

شوکت با اشاره به برگزاری جلسه هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی با معاون روابط کار گفت: در این دیدار، نسبت به بی‌توجهی وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی به شرکای اجتماعی خود گله کردیم. سازمان تامین اجتماعی، ۵۴ صفحه بخشنامه علیه کارگران ساختمانی صادر کرده که نسبت به برخی از بندهای آن معترض هستیم. بخشنامه‌ها در جلساتی صادر شده‌اند که نماینده جامعه هدف در آن حضور نداشته است. 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه خواهان برگزاری جلسه با حجت‌الله عبدالملکی (وزیر کار) بودیم، اظهار کرد: چنین درخواست میسر نشد و با آقای رعیتی‌فرد دیدار کردیم. مباحث مختلفی مثل تشکیل انجمن صنفی تخصصی، آیین‌نامه ماده ۱۸ قانون کسب و کار، موازی بودن فعالیت‌های تشکل صنفی و تعاونی تامین نیاز در این جله مطرح شد. فشارهای همه‌جانبه تامین اجتماعی علیه کارگران ساختمانی در طول ۱۸ ماه گذشته از دیگر مباحث این جلسه بود. 

شوکت ادامه داد: موارد مطرح شده مرود بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیمات اتخاذ شده اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز