خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

از تصمیم معاونت روابط کار حمایت می‌کنیم/ تمامی کارگران ساختمانی می‌توانند انجمن تخصصی خود را داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۲۳۷

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان اظهار کرد: معاونت روابط کار بر اساس قانون تصمیم به ابطال بخشنامه پیشین گرفته است درحالی‌که بخشنامه آقای هفده‌تن وجاهت قانونی نداشت.

توفیق آختک در ارتباط با شکل‌گیری انجمن صنفی تخصصی کارگران صنعت ساختمان به خبرنگار ایلنا گفت: تمامی فعالان صنفی کارگران ساختمانی از این حق برخوردار هستند تا دیدگاه و نظرشان را درباره انجمن‌‍‌های تخصصی بیان کنند. من دیدگاه خود را بر اساس قانون بیان می‌کنم. آقای هفده‌تن (معاون روابط کار دوران وزارت علی ربیعی در دولت حسن روحانی) بخشنامه‌ای را در سال ۹۴ صادر کرد که بر اساس آن تشکیل انجمن‌های تخصصی صنفی کارگران ساختمانی ممنوع شد. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان ادامه داد: چهار استان قم، مازندران، خراسان رضوی، تهران توانسته‌اند انتخابات کانون سراسری انجمن صنفی کارگران ساختمانی را مهندسی کنند. آقایان در استان قم ۲۰ انجمن و در استان‌های تهران، خراسان رضوی و مازندران به ترتیب ۳۰.۳۰ و ۴۰ انجمن تاسیس کرده‌اند. حدود ۱۵۰ انجمن در این استان‌ها وجود دارد؛ در واقع چنین موضوعی به معنای این است که کرسی‌های کانون انجمن صنفی سرسری را همواره در دست دارند. 

به گفته آختک، اگر انجمن‌های تخصصی تشکیل شود، رقیب ۱۵۰ انجمن صنفی در آن ۴ استان خواهند بود. در چنین شرایطی، احتمال پیروزی آن‌ها کمرنگ خواهد شد. بنابراین آقایان تصمیم گرفتند تا از تشکیل انجمن‌های تخصصی در شهرستان‌ها جلوگیری کنند تا پیروز انتخابات باشند. در حال حاضر، ۱۵۰ انجمن در این چهار استان فعالیت می‌کنند اما سایر شهرها و استان‌های ایران ۲۵۰ انجمن دارند. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان با اشاره به تصمیم علی حسین رعیتی‌فرد (معاون روابط کار وزارت کار) توضیح داد: معاونت روابط کار بر اساس قانون تصمیم به ابطال بخشنامه پیشین گرفت. معتقدم، بخشنامه قبلی هیچ وجاهت قانونی نداشت و با روح قانون در تضاد بود. 

آختک با بیان اینکه هر ۵۰ کارگر می‌توانند یک انجمن صنفی مستقل داشته باشند، تصریح کرد: هیچ منع قانونی در صورت حضور تعداد حداقلی برای تشکیل انجمن تخصصی وجود ندارد. بنابراین تمامی کارگران می‌توانند از این حق برخوردار باشند. به طور مثال، انجمن صنفی شهر بوکان حدود ۳ هزار نفر عضو دارد که ۴۰۰ نفر از آن‌ها کارگران گچکار هستند. این گروه می‌توانند خواسته‌هایشان را با تشکیل یک گروه به صورت تخصصی پیگیری کنند. 

این فعال صنفی تصریح کرد: به طور مثال، یک آرماتوربند مسئولیت انجمن صنفی عمومی را برعهده دارد، این شخص چگونه از مشکلات و مسائل یک گروه شغلی خاص به غیر از رشته تخصصی خود اطلاع خواهد داشت؟ تمام ۱۶ رشته تخصصی حق دارند انجمن تخصصی خود را دارا باشند. 

وی ادامه داد: انجمن صنفی شهر تبریز حدود ۵۲ هزار عضو دارد؛ آقایان اجازه نداده‌اند که این شهر از انجمن تخصصی برخوردار باشد. برگزاری مجمع و تصمیم‌گیری نیازمند حضور ۵۰ درصد اعضا به علاوه یک نفر است، تجمع این جمعیت و مدیریت آن برای برگزاری انتخابات سخت است. به طور قطع، گردهمایی با گروه‌های تخصصی با اعضای کمتر راحت‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز