خبرگزاری کار ایران

کارگران رنگین نخ سمنان مقابل استانداری تجمع کردند/ بلاتکلیفی هشت ساله در دریافت معوقات

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۴۹۱

کارگران «رنگین نخ» که در اعتراض به‌عدم دریافت مطالبات معوقه خود از سال۹۲ در بلاتکلیفی به سر می‌برند، امروز با تجمع در مقابل ساختمان استانداری سمنان پیگیر مطالبات خود شدند.

یکی از کارگران رنگین نخ سمنان که در تجمع امروز حضور داشت با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز (۱۲ دی ماه)کارگران رنگین نخ که پیش از این ۱۴ بار تجمعات مشابهی را مقابل ساختمان نهادهای دولتی در استان انجام داده‌اند، با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگری مطالبات مزدی و سنواتی خود شدند.

او گفت: ما کارگران دست کم ۵۰ نفر هستیم که از سال ۹۲ پیگیر مطالبات‌مان از مسئولان شهرستانی و استانی هستیم اما متاسفانه بعد از گذشت هشت سال هنوز  هیچ اقدامی در جهت پیگیری مطالبات انجام نشده است.

او دردر تشریح مشکلات خود وهمکارانش گفت: فعالیت کارخانه «رنگین نخ» در سمنان در سال ۹۲ به دلیل آنچه از سوی کارفرما ««مشکلات مالی» خوانده شده است، تعطیل اعلام شد و از آن زمان تا امروز هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات ما کارگران بیکار شده این واحد، پرداخت نشده است.

این کارگر کارخانه تولید کننده انواع نخ همچنین گفت: مجموع مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما ۵۰ کارگر باقی مانده که از سال ۹۲ بدنبال وصول مطالبات خود هستیم به بیش از یک میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد که در حال حاضر ارزش ریالی آن با توجه به تورم امروز به حداقل رسیده است.

ای کارگر در ادامه اضافه کرد: از زمان تعطیلی کارخانه مطالباتمان به تاخیر افتاده و در این فاصله علیرغم اینکه همه اموال و دارایی‌های کارخانه از سوی طلبکاران بویژه بانک‌ها مصادره شده است، کارفرما فقط مبالغ ناچیزی را به صورت علی‌الحساب به حساب برخی کارگران واریز کرده است. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی، سنوات پایان خدمت کارگران را بدهکاراست.

یکی دیگر از کارگران بیکار شده کارخانه «رنگین نخ» که در شهرک صنعتی شرق سمنان واقع شده است، با یادآوری این مطلب که به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مسایل مدیریتی، مشکلات آن‌ها از چند سال قبل آغاز شده است، افزود: دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی وسنواتی من و سایر همکارانم، کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی بوده است.

او گفت: صرف‌نظر از تلنبار شدن حجم معوقات مزدی آن‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی نیز از کارفرمای رنگین نخ طلبکار هستند.

وی با بیان اینکه سوابق کاری هریک از کارگران به‌صورت میانگین به ۲۰ تا ۲۵سال می‌رسد، گفت: جدا از معوقات مزدی، مشکل دیگر کارگران بیکار این کارخانه پرداخت هزینه بازنشستگی آن‌هاست که کارفرما اهمیتی برای پرداخت آن به تامین اجتماعی قائل نیست.

به گفته وی، حتی برخی همکاران با نا امید شدن از کارفرما با گرفتن وام و قرض کردن، هزینه بازنشستگی خود را از جیب پرداخت کردند به همین دلیل در حال حاضر مستمری بازنشستگی که دریافت می‌کنند به صورت حداقلی است و معیشت زندگیشان را فراهم نمی‌کند.

وی افزود: این درحالیست در این واحد تولیدی اکثر کارگران در شرایط سخت سروصدای ماشین آلات ریسندگی و در میان گرد و غبارهای بسیار مشغول کار بودند و کار آن‌ها به دلیل شرایط محیطی، سخت و زیان‌آور تلقی می‌شود.

او درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایرهمکارانش می‌گوید: بعد از بدقولی کارفرما همه کارگران بیکار شده به صورت مجزا بعد از دریافت ترک کار خود به اداره کار سمنان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات آن‌ها داده است اما کارفرما تمکین نکرد به همین دلیل پرونده به مراجع قضایی واگذار شد.

کارگر بیکار شده رنگین نخ در ادامه تصریح کرد: باوجود آنکه در این هشت سال، کارگران بیکارشده با دریافت حکم توقیف از مراجع قضایی، اموال کارخانه را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند اما جلوتر از کارگران بانک‌ها و نهادهای دولتی اموال کارخانه را توقیف کرده‌اند و کارگران هنوز به مطالبات خود نرسیده‌اند.

او که به نمایندگی از سایر همکاران تعدیلی خود سخن می‌گفت، در خاتمه تاکید کرد: آنچه کارگران کارخانه رنگین نخ از مسئولان می‌خواهند دریافت مطالباتشان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز