خبرگزاری کار ایران

بازنشستگان معدن سنگرود بلاتکلیف بین مجلس، ایمیدرو و وزارت صمت/ ایمیدرو نامه‌ی مجلس را به وزارت صمت محول کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۲۱۰

سومین نامه‌ی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم به سازمان ایمیدرو در رابطه با پرداخت خسارت بازنشستگان این معدن بی‌نتیجه مانده و ایمیدرو جوابیه این نامه را به وزات صنعت و معدن محول کرده است.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا مشخص شد که سومین نامه‌ی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم به سازمان ایمیدرو در رابطه با پرداخت خسارت بازنشستگان این معدن بی‌نتیجه مانده و ایمیدرو جوابیه این نامه را به وزات صنعت و معدن فرستاده است. 

در حالیکه مجلس، طی نامه‌ای؛ سازمان ایمیدرو را مکلف به پرداخت خسارت به ۱۲۸ بازنشسته معدن سنگرود کرده بود، این سازمان در نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرده «بازنشستگی این کارگران کاملا قانونی بوده و پرداخت خسارت از اختیارات این سازمان خارج است.»

گفتنی است؛ در پیِ تعطیلیِ معدن سنگرود حدود ۱۲۸ کارگر این معدن که موعد بازنشستگی آن‌ها نزدیک بوده، مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند. در پی اعتراض این کارگران به وضعیت بازنشستگی خود، در سال ۹۳ دولت وقت طیِ مصوبه‌ای مقرر کرد بیمه بیکاری آنها به عنوان کارگر سخت و زیان‌آور رد شود. همچنین طبق بند دوم این مصوبه قرار شد آخرین مزد دریافتی مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی قرار بگیرد. 

به گفته‌ی این بازنشستگان؛ بند دوم این مصوبه در همان زمان حذف شد و به‌جای آنکه آخرین مزد دریافتی مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی قرار بگیرد، مقرری بیمه بیکاری مبنای دریافت مستمری قرار گرفت. از اینرو مستمری این بازنشستگان کاهش چشمگیری پیدا کرد. 

این بازنشستگان با بیان اینکه سال‌ها در معدن به سختی کار کرده‌ایم، گفتند: مستمری ما به دلیل تعطیلیِ اجباریِ معدن کاهش پیدا کرد. ما برای اعتراض بارها به مجلس مراجعه کردیم. ماه‌هاست بین مجلس و ایمیدرو در حال رفت و آمد هستیم و متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم. 

گفتنی است؛ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بعد از شنیدن صحبت بازنشستگان، حق را به آن‌ها داده و سازمان تامین اجتماعی و ایمیدرو را مکلف به پرداخت خسارت به بازنشستگان کرده است. در همین راستا مجلس سه نامه به ایمیدرو نوشت و از آن‌ها خواست تا رضایت بازنشستگان را با پرداخت خسارت به آن‌ها جلب کنند. اما ایمیدرو تاکنون به این نامه‌ها پاسخ روشنی نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز