خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون هماهنگی این نهاد صنفی در قم خبر داد:

کاهش شوراهای اسلامی کار در قم طی هشت سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۹۶

چکیده: «از مجموع ۳۰۰ واحدی که در استان قم وجود دارند، در گذشته ۲۲ واحد دارای شورای اسلامی کار بودند که این رقم در طول هشت سال گذشته به مرور به ۱۶ واحد تقلیل یافته است.»

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در استان قم با انتقاد از بی‌توجهی کارفرمایان به ضرورت وجود نهادهای کارگری، از سیر نزولی تعداد واحد‌های دارای شورای اسلامی کار در استان انتقاد کرد.

«پرویز عزیزی» در این باره به ایلنا گفت: از مجموع ۳۰۰ واحدی که در استان قم وجود دارند، در گذشته ۲۲ واحد دارای شورای اسلامی کار بودند که این رقم در طول هشت سال گذشته به مرور به ۱۶ واحد تقلیل یافته است.

او با اشاره به نقش اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قم در افول تشکلات کارگری، افزود: این اداره در اجرای ماده ۱۵ قانون شورای اسلامی کار که وزارت کار را موظف به تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهایی بیش از ۳۰ نفر می‌کند، هیچ تلاشی ندارد.

به گفته این فعال کارگری، تعداد زیادی از کارخانجات پس از اتمام دوره فعالیت شورای اسلامی کار آن واحد بصورت یکطرفه و بدون توجه به قانون، شورا را منحل می‌کنند و هیچ اهرم فشاری برای برگزاری انتخابات و تشکیل مجدد این نهاد کارگری وجود ندارد.

عزیزی با ابراز نگرانی از بی‌توجهی به ضرورت وجود تشکلات کارگری در واحد‌ها، اظهار داشت: نبود نمایندگانی از جنس کارگر در بسیاری از واحد‌های تولیدی تلاش فردی آنان را برای دستیابی به حقوق صنفی و قانونی‌شان به بن بست رسانده است.

عزیزی در خاتمه یاد آور شد: تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، حذف اخذ سفته و انعقاد قرارداد سفید امضاء توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز