خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اقدامی برای کارگران ایرانی شاغل در عراق انجام نشد/ اختلاف ۲۳ هزار نفری میان آمار اعلامی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۹۱۲

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد اظهار کرد: آمار دقیقی درباره کارگران ایرانی شاغل در عراق وجود ندارد. سندیکاهای کارگری عراق تعداد کارگران مهاجر ایرانی را حدود ۳۵ هزار نفر برآورد کرده‌اند درحالیکه وزارت کار این میزان را ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر اعلام کرده است.

میکائل صدیقی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین اقدامت انجام شده برای کارگران مهاجر ایرانی در کردستان عراق گفت: هیچ اقدامی از طرف ایران انجام نشده اما سندیکای کارگری کردستان عراق خواهان برگزاری جلسه‌ای برای رسیدگی به وضعیت این گروه است. ما اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمان مریوان و سروآباد در انتظار تشکیل کابینه جدید بودیم تا به تبع آن، اقدامات لازم را انجام دهیم. این موضوع نیاز به گذر زمان دارد تا واکنش وزیر کار نسبت به این موضوع را ارزیابی کنیم. 

وی با بیان اینکه از وزیر کار دولت سیزدهم می‌خواهیم به موضوع کارگران مهاجر رسیدگی کند، تصریح کرد: اگرچه برخی از کارگران مهاجر ایرانی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس شاغل هستند اما اغلب آن‌ها در کردستان عراق اشتغال دارند. شرایط ساخت و ساز عراق، افزایش روز به روز قیمت ارز و وضعیت کار در استان کردستان، از عواملی هستند که کارگران ایرانی را به کردستان عراق می‌کشانند. 

صدیقی با اشاره به اینکه آمار دقیقی درباره تعداد کارگران حاضر در عراق وجود ندارد، توضیح داد: اطلاعات دقیقی درباره تعداد کارگران ایرانی وجود ندارد زیرا بسیاری از این افراد با ویزای یک ماهه گردشگری در این کشور شاغل می‌شوند. مزدبگیران هیچ کارت یا شناسنامه کاری در دست ندارند، یکی از مطالبات انجمن صنفی کارگران ساختمانی این است تا ویزای کار برای آنان صادر شود. اگر یک کارگر ویزای کار در دست داشته باشد و دچار حادثه شود، می‌تواند موضوع را پیگیری کند؛ همچنین مطالبات مزدی از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی قابل پیگیری خواهد بود. اگر ویزای کار صادر شود، آمار دقیق این گروه شغلی در دسترس خواهد بود. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد ادامه داد: سندیکاهای کارگری عراق تعداد کارگران مهاجر ایرانی را حدود ۳۵ هزار نفر برآورد کرده‌اند درحالیکه وزارت کار این میزان را ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر اعلام کرده است. 

وی با اشاره به شرایط کرونا و بسته‌بودن مرز ایران و عراق گفت: در حال حاضر، فرصت حضور در عراق میسر نیست. اشتغال کارگران ایرانی در عراق نه تنها موجب کاهش نرخ بیکاری می‌شود بلکه فرصت ارزآوری را نیز مهیا می‌کند. انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان رسیدگی به این موضوع را مطالبه کرده‌اند. امیدوارم این موضوع مورد توجه وزیر جوان کار قرار گیرد تا کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کار و انجمن‌های صنفی تشکیل شود. این گروه می‌تواند با سندیکای کارگری کردستان عراق به پای میز مذاکره بنشینند تا مشکلات کارگران ایرانی شاغل در عراق را کم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز