خبرگزاری کار ایران

در همایش انتخاباتی خانه کارگر مطرح شد؛

محجوب مرجع و نماد نیروی کار است/ مجلس جای تصمیمات مهم است/ کارگران باید نمایندگان بیشتری به میدان بفرستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۲۷۵

امروز به دلیل نامتعادل بودن بازار کار و افزایش بیکاری زمینه برای حمله به قانون کار و بهره‌کشی بالاست و اگر ما نماینده‌ای در مجلس نداشته باشیم و کسی نباشد که از ما دفاع کند، ضربه‌ی سنگینی خواهیم خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش انتخاباتی خانه کارگر با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و حسن صادقی (رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری) در مرکز خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان برگزار شد. 

حسن صادقی (رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری) در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس گفت: برای من که دستی در آتش دارم می‌دانم که انتخابات مجلس برای جامعه‌ی کارگری بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر در مجلس افرادی به دنبال تصویب قوانین ضد کارگری هستند و ما باید هشیار باشیم. بنابراین در روز جمعه اول انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس مهم است و بعد از آن به ترتیب انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و مجلس خبرگان. 

وی در ادامه گفت: من با شما اتمام حجت می‌کنم و می‌خواهم بدانید که امروز در مجلس انقلابی در زیر پوسته‌ی نقاب مذهب موسسه‌ای تحت عنوان نذر اشتغال امام حسین‌(ع) خیز برداشته تا مزد را توافقی، دستمزد را منطقه‌ای، قانون کار را استانی و درمان مستقیم تامین اجتماعی را منفک و به بدنه‌ی وزارت بهداشت ملحق کند. ما اگر نتوانیم نماینده‌ای در مجلس داشته باشیم قطع یقین آن‌ها سرعتشان را برای رسیدن به اهداف خود بیشتر می‌کنند. 

صادقی گفت: آن کس که ما قرار است به مجلس بفرستیم یک نفر نیست بلکه یک مرجع است برای مجلسی‌ها از چپ‌ترین نماینده‌ی مجلس گرفته تا راست‌ترین آن‌ها آقای محجوب را به عنوان مرجع و نماینده‌ی کارگران می‌دانند و از اینرو آقای محجوب توانایی این را دارند که فراکسیونی از افراد مختلف در مجلس تشکسل دهند و به واسطه‌ی همین فراکسیون در مقابل تصمیمات ضد کارگری بایستند. آقای محجوب یک فرد نیست بلکه یک جریان فکری و نماد نیروی کار است. 

رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری تصریح کرد: ما اگر نتوانیم محجوب را به مجلس بفرستیم دیگر نماینده‌ای در آنجا نداریم و متاسفانه باید مطالبات خود را از کف خیابان پیگیری کنیم و این هزینه‌های بالایی برای ما دارد.

وی با بیان اینکه محجوب انسانی پاکدست و چشم پاک و درستکار است، گفت: من شهادت می‌دهم ایشان هیچ زمانی از مجلس برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده نکرده‌اند و تماما در خدمت کارگران و مطالبات آن‌ها بوده‌اند و هرآنچه داشتند در این مسیر گذاشته‌اند. 

صادقی گفت: با نبود محجوب در مجلس ما در حوزه‌ی کارگری و منافع کارگری خلا پیدا کرده‌ایم و امیدواریم این خلا در روز جمعه با مشارکت بالای کارگران و بازنشستگان و فرستادن ایشان به مجلس به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ی کارگری پُر شود. 

رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری تاکید کرد: امروز به دلیل نامتعادل بودن بازار کار و افزایش بیکاری زمینه برای حمله به قانون کار و بهره‌کشی بالاست و اگر ما نماینده‌ای در مجلس نداشته باشیم و کسی نباشد که از ما دفاع کند، ضربه‌ی سنگینی خواهیم خورد. اگر نماینده‌ای داشته باشیم مجلس می‌تواند برای ما میدانی باشد تا مطالبات خود را با هزینه‌ای کمتر پیگیری کنیم. 

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در ادامه‌ی این جلسه با بیان اینکه مجلس محل تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، گفت: مجلس تاثیر مستقیمی بر زندگی تک تکِ ما دارد از این رو انتخابات مجلس باید برای ما مهم باشد. 

وی با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در ایران گفت: یکی از تصمیمات تاثیر گذار در سی سال اخیر جریان خصوصی‌سازی است. سال‌ها پیش افرادی در دفاع از خصوصی‌سازی گفتند می‌خواهیم جریان اقتصادی بدون رانت داشته باشیم و افراد بتوانند به ثروت برسند. ما از روز اول مخالف بودیم البته ما نه با ثروتمند شدن افراد مخالف بودیم و نه با آزادی فعالیت اقتصادی مردم و ایجادِ صنایع و کارخانجات جدید اما معتقد بودیم این روند سبب انحراف اقتصادی و بعد از آن انحرافات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی می‌شود و ما را از مدار عدالت دور خواهد کرد و نتیجه‌ی آن هم همین شد که امروز می‌بینیم. 

محجوب در ادامه گفت: پیش از اینکه روند خصوصی‌سازی اینچنین سرعت بگیرد احساس خوشبختی و عدالت و توانایی اقتصادی ما از امروز بهتر بود. ما ابزار ثروتمند شدن عده‌ای معدود شدیم و برخی از اینها مال ما را بردند و در کشورهای دیگر برای خود خانه ساختند. 

وی افزود: عده‌ای آن زمان در دفاع از خصوصی‌سازی می‌گفتند اگر خصوصی‌سازی کنیم کسری بودجه صفر می‌شود اما سال‌ها بعد مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقی را منتشر که در آن نشان داده شده بود که کسری بودجه نه تنها صفر نشده بلکه ۶۰برابر شده است. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: شما پشت صحنه‌ی آنچه را که با شما کرده‌اند نمی‌بینید. امروز این موضوعات در مجلس مطرح است ما باید جلوی این گنداب بایستیم. 

وی با اشاره به صندوق‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، گفت: ما سه صندوق مهم لشگری و کشوری و تامین اجتماعی و تعدادی صندوق دیگر داریم که منابع دو صندوق کشوری و لشگری را دولت تامین می‌کند در مقابل صندوق تامین اجتماعی را داریم که بودجه‌ی آن را نه دولت بلکه کارگران و کارفرمایان تامین می‌کنند. با این وجود در جریان همسان‌سازی ابتدا به بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری توجه می‌کنند و در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگانِ صندوق تامین اجتماعی می‌گویند هزینه‌ی همسان‌سازی از خود صندوق و از جیب کارگران تامین شود. 

محجوب افزود: امروز در جریان همین خصوصی‌سازی است آسیب بسیاری به صندوق تامین اجتماعی وارد شده است. از طرفی ما با تورم روز افزون مواجه‌ایم و باید تاثیر مهلک این تورم بر زندگی کارگران و بازنشستگان را با افزایش حقوق‌ها و همسان‌سازی جبران کنیم. اما متاسفانه دولت به جای اینکه منابع همسان‌سازی را پرداخت کند می‌گوید این منابع باید از خود صندوق تامین شود و این درحالیست که دولت حتی بدهی خود را به صندوق تامین اجتماعی نمی‌پردازد. 

وی با تاکید بر اینکه مجلس محل این تصمیم‌گیری‌های مهم است، گفت: اگر تعداد نمایندگان ما در مجلس زیاد باشد می‌توانیم جلوی این تصمیمات بایستیم. ما باید افراد و تفکرات جدیدی آماده کنیم و به میدان بفرستیم تا در مقابل حرکتهای ضدکارگری بایستند. ما باید برای آینده فکر کنیم و به تحرکات تشکیلاتی بها دهیم که تشکیلات سرمایه‌ی ماست. 

محجوب در پایان با اشاره به شعار افزایش یارانه‌ی کاندیدای ریاست جمهوری گفت: ما از کسی صدقه نمی‌خواهیم اما می‌خواهیم که دولت بدهی صندوق ما را بدهید. آن‌ها مطالبی می‌گویند که انگار نمی‌دانند چه اتفاقاتی در حال وقوع است. امروز با این وضعیت حاصل کار ما که در صندوق تامین اجتماعی ذخیره کرده‌ایم، صفر شده و دولت آینده باید فکری به حال این وضعیت کند. دولت و مجلس اگر می‌خواهند کاری انجام دهند باید کاری کنند تا ما بتوانیم ارزش واقعی کار ما خود را بگیرم، ما صدقه نمی‌خواهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز