خبرگزاری کار ایران

در دیدار اوسط‌هاشمی با سفیر استرالیا مطرح شد؛

جهان لزوم انقلاب در مهارت را حس کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۰۲۸

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دیدار با «لیندال ساکس»، سفیر کشور استرالیا، گفت: تداوم گفتگوها، صیانت از روابط و تبادل تجربیات را به همراه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، علی اوسط هاشمی در دیدار با سفیر کشور استرالیا، پیرامون بررسی راهکارهای گسترش تعاملات دو کشور در زمینه دانش فنی و مهارتی، امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در محل این سازمان دیدار و گفتگو کرد. 

بنا براین گزارش، هاشمی در این دیدار با اشاره به همسو بودن کشورها برای تعالی خدمت به بشریت به عنوان ضرورتی انکارناپذیر گفت: امروز جهان، لزوم انقلاب در حوزه مهارت را به خوبی احساس کرده است. 

وی از شیوع کرونا به عنوان مصداقی بر این موضوع یاد کرد و بیان کرد: این بیماری اشاره‌ای به این مصرع است که بنی آدم اعضای یکدیگرند و هیچ کشوری نمی‌تواند به سرنوشت سایر جوامع بی‌تفاوت باشد. 

هاشمی ادامه داد: سفیران کشورها در معرفی قابلیت‌های کشور خود و کشور ساکن در آن نقش و رسالت مهمی را بر عهده دارند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که ایران پایه گذار تمدن گفتگوها و کشوری صلح طلب است، حضوری پربار را برای سفیر استرالیا در ایران آرزو کرد. 

هاشمی گفت: کمیسیون مشترک ایران و استرالیا، نقطه قوت در روابط دو کشور است که طرف ایرانی آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و با توجه به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور زیر مجموعه وزارت مذکور است، می‌تواند فصل جدیدی از روابط به ویژه در زمینه تبادل تجربیات مهارتی را رقم بزند. 

وی در همین زمینه پیشنهاد دیدار هیات استرالیا به میزبانی وزرات تعاون را مطرح کرد و افزود: راه‌های ارتباطی را باید هموار کرد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: از ماه مارس سال ۲۰۰۳، دو کشور در خصوص اعزام نیروی کار همکاری داشته‌اند و استرالیا سهمیه خوبی برای کشور ایران اختصاص داده بود. 

هاشمی افزود: تفاهم نامه دو جانبه‌ای نیز بین دو کشور برای مهارت آموزی در ایالت ویکتوریای استرالیا منعقد شده بود که لازم است بازنگری شود و با برطرف کردن نقاط ضعف، مجددا اجرا شود. 

معاون وزیر کار گفت: در سراسر جهان با کشورهای مختلفی که در زمینه مهارت آموزی دارای تجارب ارزشمندی بوده اند، از جمله آلمان ارتباط داشته‌ایم و در حال حاضر با توجه به تجارب موفق استرالیا در زمینه تجارت و مهارت با هموار کردن راه، می‌توانیم شرکای خوبی برای تبادل مهارت بین دو کشور باشیم. 

وی ادامه داد: در حوزه صلاحیت حرفه ای، استانداردهای مشاغل و حرفه و اعتباربخشی به گواهی نامه‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، به گفتگو بین دو کشور نیاز داریم تا بتوانیم تبادل نیروی کار با صلاحیت و ماهر را آغاز کنیم. 

هاشمی گفت: مرکز تربیت مربی این سازمان، یک مرکز ملی است که ظرفیت‌های آن می‌تواند برای کشور استرالیا در زمینه تربیت مربیان در بخش دولتی و خصوصی مفید واقع شود و با پیش بینی دوره‌های مشترک بین دو کشور، تربیت مربی و تبادل اطلاعات به خوبی صورت گیرد. 

معاون وزیر با اشاره به اینکه به روزرسانی دانش و مهارت مطابق با تکنولوژی روز یک ضرورت است، گفت: این مهم در بین دو گروه زنان و جوانان جویای کار بیشتر نمایان است. 

وی در توضیح این مطلب گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران، بالاترین نرخ ورود زنان به دانشگاه را شاهد بوده‌ایم که به دلیل فقدان مهارت، درصد بالایی از افراد فاقد شغل را شامل می‌شوند و با همکاری کشور استرالیا می‌توانیم زمینه را برای مهارت آموزی و ایجاد مشاغل خانگی برای آنان فراهم کنیم. 

ایجاد تحول در ساختار آموزش مهارتی کشور در اولویت قرار دارد

هاشمی ادامه داد: برای عملیاتی کردن تعاملات بین دو کشور، تشکیل هیأت‌های کارشناسی، نشست‌های دو جانبه مجازی و تشکیل کارگاه‌های مهارت آموزی مجازی یک ضرورت است. 

معاون وزیر کار با تأکید بر نقش آفرینی مهم سفرا در پیگیری امور و ایجاد ارتباط با گروه‌های مرجع، گفت: سفارت استرالیا می‌تواند با شناخت مناطق کمتر توسعه یافته در ایران و ایجاد مراکز تخصصی و دپارتمان‌ها در این مناطق و انتقال تجربیات خود، مهارت و به دنبال آن دامنه اشتغال را در مناطق مذکور افزایش دهد. 

هاشمی همچنین برای برگزاری دیدار مجازی با همتای خود در کشور استرالیا در خرداد ماه سال جاری، اعلام آمادگی کرد. 

در ادامه این دیدار، لیندال ساکس، سفیر کشور استرالیا در ایران، ضمن استقبال از تعمیق و گسترش روابط دو کشورگفت: در تمام کشورها داشتن مدرک تحصیلی بدون مهارت، به یک معضل تبدیل شده است و ما آماده همکاری‌های مشترک در این حوزه هستیم. 

ساکس ادامه داد: برای پیشبرد اقتصاد و بازرگانی یک کشور تنها تحصیلات آکادمیک نمی‌تواند راهگشا باشد بلکه نیاز به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است. 

سفیر استرالیا، پیشنهاد کرد: برای همکاری‌های موثر لازم است اولویت ها، زمینه‌ها و نقاط خاصی که کشور استرالیا می‌تواند در آن همکاری کند، مشخص شود. 

وی همچنین با اشاره سوابق همکاری دو کشور، در زمینه توسعه و تدوین سرفصل‌ها و رشته‌های آموزشی، اعطای مجوز کاری و برگزاری دوره‌های تربیت مربی، گفت: اکنون در شرایط شیوع ویروس کرونا، سفیر ایران در استرالیا می‌تواند با دستگاه‌های متولی مهارت آموزی در استرالیا ارتباط برقرار کرده و همکاری‌های مجدد و به صورت مجازی از سرگرفته شود. 

در ادامه این نشست، به اشتراک گذاشتن استانداردهای آموزشی، استفاده از تجارب مربیان دو کشور با تشکیل کارگاه‌های آموزشی مجازی در مرکز تربیت مربی، بازنگری در تفاهم نامه، اولویت‌بندی نیازهای آموزشی زیر نظر کارگروه مشترک دو کشور و انتقال نظرات و نیازهای آموزشی توسط سفرای دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. 

در پایان هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از سفیر استرالیا برای بازدید از مراکز آموزشی استان تهران و مرکز تربیت مربی کرج دعوت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز