خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

جامعه صیادی و شیلات کشور زیر چتر مهارت قرار می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۱۸۴

معاون وزیر کار و رئیس سازمان در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری سه جانبه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان شیلات ایران و اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران گفت: جامعه صیادی و شیلات کشور زیر چتر مهارت قرار می‌گیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تفاهم نامه همکاری آموزشی سه جانبه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان شیلات ایران و اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران با هدف اجرای دوره‌های آموزشی مهارتی متناسب با استانداردهای مصوب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با محوریت فعالیت‌های شیلاتی، امروز ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، به امضای علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، نبی اله خون میرزایی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و یعقوب دوجی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران رسید. 

بنا براین گزارش، در این مراسم هاشمی، با اشاره به وسعت سواحل در کشور ایران، آن را یک ظرفیت ارزشمند ملی برای دستیابی به جامعه فعال ماهر دانست و گفت: این ظرفیت می‌تواند با کثرت و تنوعی که دارد و بدون محدودیت جامعه هدف را پوشش دهد. 

وی افزود: هر کس بر موضع نقش فعال خود و در هر حوزه‌ای تمایل به مهارت آموزی داشته باشد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیاز وی باشد. 

معاون وزیر کار بیان کرد: ظرفیت‌های مهارت آموزی سازمان به خوبی توزیع شده است و با داشتن ۵ هزار و ۴۰۰ کارگاه مهارت آموزی مجهز، توانسته است با اصناف و واحدهای صنعتی تعامل خوبی برقرار کرده و با استفاده از عناصر حمایتی و تشویقی مهارت را در بین این گروه ارتقا دهد. 

هاشمی در خصوص تربیت نیروی ماهر در حوزه صیادی و شیلات بر استفاده از ظرفیت‌های مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای این سازمان تأکید کرد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از دو مقوله «سنجش مهارت» و «پروژه محوری» به عنوان دو عنصر اساسی در صیانت از مهارت آموزی و اعتبار جهانی گواهینامه‌های مهارتی سازمان نام برد و ابراز داشت: این دو سرمایه‌ای برای کشور محسوب می‌شود که می‌تواند به صورت وسیعی فقر و بیکاری را کاهش دهد. 

هاشمی گفت: در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه مذکور بازنشستگان حوزه صیادی و شیلات نیز می‌توانند با اخذ مجوز و تأسیس آموزشگاه‌های آزاد، تجربه خود را به نسل جدید این شغل انتقال دهند. 

وی تصریح کرد این نگاه به همراه آمایش سرزمین رسیدن به ظرفیت ملی، اقتصاد کلان و پایداری مشاغل را به دنبال دارد و علاوه بر آن مشاغل بومی و صیادی سنتی را با دانش تلفیق می‌نماید. 

معاون وزیر کار در همین رابطه گفت: گرایش فارغ التحصیلان به حوزه مشاغل غیر دولتی باید به گونه‌ای شکل گیرد دامنه انتظار افراد جویای کار برای رسیدن به شغل کاهش یابد. 

هاشمی، با اشاره به اهمیت صیادی و شیلات در بازارهای جهانی گفت: با فن و مهارت در این زمینه می‌توان از سرمایه ملی کشور برای دستیابی به ثروت در بازارهای جهانی بهره‌مند شد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه این نخستین بار است که در کشور به صیادی و مشاغل ساحلی به صورت تخصصی پرداخته می‌شود، اظهار داشت: با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های سه دستگاه می‌توانیم به نقش‌های پایدار و سرمایه ساز در حوزه صیادی و شیلات دست یابیم. 

هاشمی تأکید کرد: هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، معطوف به پرورش سرمایه‌های ملی از طریق مهارت آموزی به صورت تخصصی است. 

معاون وزیر کار پیشنهاد «راه اندازی دپارتمان ملی و مرکز تخصصی شیلات و صیادی» در سواحل استان گیلان و چابهار را عنوان کرد. 

هاشمی همچنین در زمینه تدوین استانداردها از تدوین استاندارد «صنایع غذایی دریایی» و آموزش طبخ آبزیان در آموزش‌های مرتبط با آشپزی تأکید کرد. 

در این مراسم بر تشکیل کمیته کاری مشترک بین سه دستگاه برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه تأکید شد. 

در ادامه طاهرپور، مدیر کل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به ظرفیت اشتغال‌زایی بالای آبزی‌پروری در کشور، گفت: با ارائه آموزش‌های تقاضامحور و هدف‌مند برای کارجویان و شاغلین و تشکیل کمیته‌های اجرایی می‌توان در زمینه مشاغل دریایی به تولید و اشتغال‌زایی دست یافت. 

رئیس سازمان شیلات کشور: نیازهای آموزشی حوزه شیلات کشور همسو با آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌شودپور میرزایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در این جلسه گفت: نیروی انسانی را باید مهم‌ترین محور توسعه محسوب و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم تا توانمندی‌هایش ارتقا یابد. 

وی با بیان اینکه بیش از ۲۳۲ هزار نفر در بخش صیاد وصیادی، آبزی‌پروری و صنایع تبدیلی این بخش فعالیت می‌کنند گفت: ارزش افزوده پنهانی در فعالیت‌های صیادی وجود دارد که با افزایش مهارت شکوفا می‌شود. 

وی با اشاره به اهمیت تفاهمنامه سه جانبه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان شیلات ایران و اتحادیه سراسری تعاونیهای صیادی ایران گفت: جامعه صیادی هم به لحاظ سطح دانش و مهارت و نوع استقرار مورد توجه ویژه است و حتما باید به ارتقا و توانمندی آن‌ها با آموزش‌های روز بپردازیم. 

پورمیرزایی گفت: نیاز شیلات و خانواده بزرگ آن به آموزش‌های مهارتی به روز، متنوع و متکثر است و به همین دلیل سازمان شیلات با تمام توان در راستای اجرای این تفاهمنامه اقدام خواهد کرد. 

لازم بذکر است سید حسن گیتی پسند، معاون آموزشی اتحادیه سراسری تعاونی صیادی‌های کشور به نمایندگی از یعقوب دوجی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران در این مراسم حضور یافت و گفت: وجود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور نیازمند توسعه و آموزش با محوریت دریا و مشاغل مرتبط با آن، با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است. 

لازم بذکر است یعقوب دوجی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران به صورت ویدئو کنفرانسی در مراسم مذکور حضور داشت. 

بر اساس این گزارش، اجرای دوره‌های آموزشی مهارتی متناسب با استانداردهای مصوب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (توسط بخش دولتی و بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) با محوریت فعالیتهای شیلاتی، تهیه و تدوین استانداردهای شغل و شایستگی مورد نیاز صنعت شیلات و صیادی کشور، برگزاری آزمون‌های سنجش و ارزشیابی مهارت متقاضیان آزمون‌های مهارتی و تعیین صلاحیت مدرسین، برگزاری دوره‌های آموزشی و تبادل دانش فنی به منظور افزایش توان علمی، فنی و تجربی مدرسین، آموزش و تربیت نیروی کار ماهر و توانمند مورد نیاز صنعت شیلات و صیادی کشور، تربیت نیروهای کارآفرین برای بهره برداری از ظرفیت‌های بالقوه تولیدات صنعت شیلات و صیادی کشور و یکپارچه‌سازی استانداردها و توسعه تعاملات فی مابین و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها برای هم افزایی بیشتر از محورهای اصلی تفاهم نامه مذکور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز