خبرگزاری کار ایران

درگردهمایی روز جهانی کارگر مطرح شد؛

امنیت شغلی حق مسلم تمام کارگران است/ تبعیض در اجرای متناسب‌سازی، اعتراضاتی را در پی داشت/افزایش دستمزد باید همراه با مهار تورم باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۴۱۴

گردهمایی روز جهانی کارگر در هفتمین روز از برنامه‌های کارگر مقابل وزارت کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر صبح امروز (شنبه ۱۱ اردیبهشت) مقابل وزارت کار برگزار شد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این مراسم اظهار داشت: روز جهانی کارگر به مناسبت گرامیداشت کارگرانی است که در شهر شیکاگوی ایالات متحده علیه سرمایه‌داری قیام کردند. ما این روز را در نظام جمهوری اسلامی که نظام آزادی، قسط، عدل و برابری است، جشن می‌گیریم. نان کارگر با عرق جبین گره خورده، آنها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند تا تحریم‌های یکجانبه را پشت‌سر بگذارند. امروز یعنی روز جهانی کارگر، روز مبارزه با نظام سرمایه‌داری است. اگرچه مشکلاتی داریم اما همواره یار و یاور نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود. ما مخالف نظام نیستیم اما به نفاق و تبعیض اعتراض داریم و به ناچار به حداقل‌ها تن می‌دهیم. 

وی ادامه داد: علیرغم اینکه دوستان ما در شورایعالی کار تلاش کردند تا حقوق را به حد قابل قبولی افزایش دهند، اما نرخ تورم افسارگسیخته این افزایش را بلعیده است. تصمیمات شورایعالی کار قابل ستایش است و ما به این تصمیم ارج می‌نهیم. 

صادقی افزود: آنچه که افزایش دستمزد را بی‌اثر می‌کند همان تورم است. تا تورم مهار نشود هر آنچه انجام شود مثل آب ریخته است. ما معتقدیم با افزایش حقوق، تورم نیز باید مهار شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یادآور شد: من از تصمیمات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان تشکر می‌کنم. زحمات آنها قابل قدردانی است. آقای نوبخت برای استمرار همسان‌سازی سایر صندوق‌ها اقداماتی انجام داده است ما نیز خواهان استمرار این موضوع برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هستیم. ما به آقای نوبخت، دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنیم که ما کارگران را ببینند و تنها به فکر صندوق‌های دیگر نباشند. اگر دولت‌ها سهم تامین اجتماعی را در بودجه می‌دیدند، ما در این مرحله قرار نداشتیم. 

صادقی درباره مشکلات کارگران ساختمانی نیز خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی مکلف است قانون را برای این افراد اجرا کند. مُرِ قانون می‌گوید که کارگر ساختمانی باید بیمه شود. کارگزاری‌ها نباید یک کارگر را تعقیب کنند و در صورت نبودن او در محل کار بیمه‌اش را قطع کنند. 

وی افزود: من بار دیگر از آقایان خدایی، محمد شریعتمداری، شاکرمی و دیگر دوستانی که برای مزد و متناسب‌سازی زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم. ما زبان تشکر را از قرآن، انجیل، تورات و پیامبران اولوالعزم آموخته‌ایم. ما در برابر ظلم و ظالم بلند می‌شویم و دست برانداز را قطع می‌کنیم. ما قدردان کسانی هستیم که قلب و زبانشان همراه و همتراز کارگران است. ما جامعه‌ای حق‌طلب هستیم و از هیچ نظامی جز نظام مقدس جمهوری اسلامی طلب حق نمی‌کنیم. اینطور نمی‌شود که تنها به فکر صندوق‌های بازنشستگی و دولتی باشند و به فکر صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی نباشند. این بر خلاف عدل علی(ع) و نظرات رهبری است. 

تاخیر در متناسب‌سازی باعث نارضایتی شد

علی‌اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور) در این گردهمایی گفت: من به تمامی بازنشستگان، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی سلام عرض می‌کنم. آقای صادقی تمام موارد را گفتند اما من بنا بر وظیفه خود بخشی از مطالبات کارگران و بازنشستگان را بیان می‌کنم. متناسب‌سازی در مرداد ماه سال گذشته کلید خورد و در مهر ماه، متناسب‌سازی صندوق‌های لشکری و کشوری انجام شد اما این موضوع برای بازنشستگان تامین اجتماعی انجام نشد. این تبعیض، نارضایتی بازنشستگان و کانون‌های بازنشستگی را به همراه داشت. مرحله دوم متناسب‌سازی و ۸۹ هزار میلیارد تومانی که بابت رد دیون و پشتیبانی از متناسب‌سازی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد، با حمایت‌های آقایان صادقی، دهقان‌کیا و کانون‌های بازنشستگی صورت گرفته است. اگر بند ۳۹ بودجه سال ۸۸ در آن زمان اجرا می‌شد شاید مشکلات بازنشستگان کمتر می‌شد. 

امنیت شغلی اهمیت فراوانی دارد

حسین حبیبی (دبیر کانون شورای اسلامی کار استان تهران) نیز در تجمع کارگران توضیح داد: روز کارگر را به تمامی زحمتکشان تبریک می‌گویم. ما باید در این روز فریاد بزنیم و مطالبات معوقه خود را به زبان بیاوریم. ما ابطال قراردادهای موقت را می‌خواهیم و باید بگوییم قراردادهای موقت امنیت شغلی را از بین برده است. امنیت شغلی حق مسلم هر ایرانی است. امنیت شغلی سبب رونق و توسعه اقتصادی می‌شود. امنیت شغلی عامل تشکیل تشکل‌های مستقل و افزایش قدرت چانه‌زنی کارگران است. 

وی درباره ابطال دادنامه ۱۷۹ خاطرنشان کرد: کارگران خواهان ابطال دادنامه ۱۷۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری هستند تا شرایط حاکم بر روابط کار را تغییر دهند.

متن قطعنامه روز جهانی کارگر ۱۴۰۰

در پایان این گردهمایی، حسن صادقی متن قطعنامه ستاد بزرگداشت هفته کارگر را قرائت کرد.

در این قطعنامه آمده است: اول ماه می، نماد مبارزه کارگران جهان علیه نظام سرمایه‌داری است که خود را در قالب کشورها، نهادها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با محوریت اشتراک منافع نشان می‌دهد. مهم نیست که این نماد چه اسمی داشته باشد و خود را چگونه نمایش دهد؛ مهم ذات سرمایه است که سعی می‌کند با کمترین هزینه، خوی و خصلت استعماری و استسماری خود را به کارگران تحمیل کند و حاصل دسترنج‌شان را به یغما ببرد. تشکل لیبرالیست باعث شده که فقر، گرسنگی و محرومیت از حداقل‌های زندگی از جمله شغل، مسکن، خوراک، آموزش، بهداشت و درمان را دامنگیر کارگران و خانواده‌های آنان در دنیا کند. 

تمرکز قدرت و ثروت سرمایه‌داری بعضاً دولت‌ها را با خود همراه کرده و قدرت حاکم برای حفظ و حراست از سرمایه، حق اعتراض به بی‌عدالتی را از کارگران سلب می‌کند. 

در این شرایط کشورهای در حال توسعه و جهان سوم که عموماً از شاخص‌های توسعه عقب افتاده‌اند، مجبورند بیشتر در خدمت دنیای سرمایه‌داری قرار بگیرند و هزینه رفاه آن‌ها را پرداخت کنند. در چنین نظام‌های فکری حاکم بر جهان، کارگران ایران هم سهیم و شریک هستند. به عبارت دیگر کارگران ایران کار می‌کنند که رفاه جامعه سرمایه‌داری را تامین کنند. حاصل کار کارگر ایرانی به خود او برنمی‌گردد چرا که ما شاهدیم امروز کارگران بیشتر کار می‌کنند ولی هر سال فقیرتر می‌شوند. توزیع ناعادلانه درآمد به دلیل تورم سبب می‌شود که کارگران روز به روز فقیرتر شوند و تامین دستمزدها هیچ فایده‌ای برای آنان نداشته باشد. در این میان تحریم‌های اقتصادی شدید و ناجوانمردانه دولت آمریکا علیه مردم ایران به این بی‌عدالتی دامن زده و کارگران ایران را از دسترسی به حداقل‌های زندگی محروم کرده است لذا ما امروز اعلام می‌کنیم؛ 

1. مناسبات دولت‌ها در عرصه بین‌الملل نباید منجر به محدودیت‌هایی شود که خسارت و زیان آن دامان آحاد جامعه خصوصاً کارگران را بگیرد و آنان را از دسترسی به حداقل‌های زندگی محروم کند. بر این اساس، ما قویاً رفتار دولت آمریکا را محکوم کرده و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم هرچه سریعتر نسبت به پایان دادن به این رفتارهای ظالمانه نسبت ضدبشری دولت آمریکا اقدام کنند. 

2. تورم افسارگسیخته ناشی از پیامدهای تحریم و سوءمدیریت داخلی است که سبب می‌شود علیرغم رشد دستمزدها، هر روز کارگر فقیرتر شود. ما جداً از دولت می‌خواهیم که با تصمیمات خود به تورم دامن نزند و در جهت کنترل آن همه توان خود و بدنه کارشناسی و علمی جامعه را به کار گیرد. 

3. امنیت شغلی کارگران با توجه به نرخ بیکاری و وجود بیماری کرونا، به شدت کاهش پیدا کرده و نظارت بر رفتار بنگاه‌ها از ناحیه مسئولان وزارت کار به حداقل خود رسیده است. ما از مسئولان وزارت کار خصوصاً حوزه بازرسی کار انتظار داریم نسبت به تشدید نظارت‌های خود در رابطه با اجرای کامل و جامع قانون کار در واحدهای تولیدی شدت بخشد. 

4. سازمان تامین اجتماعی یگانه نهاد حوزه حمایت‌های اجتماعی در بخش بازنشستگی و درمان. هرگونه کم‌توجهی به این نهاد آثار امنیتی و اجتماعی با خود به همراه می‌آورد لذا ما از مجلس و دولت می‌خواهیم تا نسبت به ایجاد ردیف جداگانه در بودجه عمومی سالانه کشور، ضمن پرداخت بدهی جاری دولت به این سازمان، نسبت به اعمال کمک‌های تاثیرگذار، جلوی فروپاشی مالی این سازمان را بگیرد و در این رابطه از توجه به زندگی باعزت مستمری‌بگیران غافل نشوند. 

5. کارگران ساختمانی بخش قابل توجهی از نیروی کار ایران هستند که وظیفه تامین مسکن جامعه را برعهده دارند. ما معتقدیم با توجه به مخاطرات این شغل که بیشترین آسیب‌های ناشی از کار را با خود به همراه دارد، هیچ بهانه‌ای برای بیمه نکردن آنان قابل قبول نیست و سازمان تامین اجتماعی موظف است نسبت به بیمه کردن همه متقاضیان واجد شرایط اقدام کند. 

6. انسجام و وحدت کارگران و تشکل‌های آنان ضامن ادامه مبارزات برای دستیابی به حقوق نیروی کار است؛ به همین جهت ما جداً انتظار داریم که تشکل‌های کارگری و حوزه شاغلین و بازنشستگان همسو و همگام با یکدیگر با حفظ انسجام و یکپارچگی در جهت استیفای حقوق نیروی کار، گام بردارند. 

7. متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی حاصل مشارکت همه تشکل‌های موثر در این حوزه است. در این رابطه جای دارد از تلاش‌های موثر و پیگیری‌های وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر شریعتمداری و مدیرعامل سختکوش و ارزشی سازمان تامین اجتماعی جناب آقای دکتر سالاری که انصافاً طی مدیریت کوتاه خود تصمیمات و عملکرد موثری در روند فعالیت سازمان و حصول مطالبات از دولت را به شکل بی‌سابقه داشت، تشکر و قدردانی کنیم. 

8. فساد، نابرابری و فقر نهادینه شده است که سبب جلب اعتماد عمومی و طبیعتاً کاهش مشارکت مردم می‌شود. از آنجایی که انقلاب اسلامی بر پایه عدل بنا شده است، ما نمی‌توانیم بپذیریم که این اصول ارزشی اسلامی زیر پا گذاشته شود به همین دلیل ما خواستار بازگشت به ارزش‌های انقلاب از سوی همه مسئولان و مدیران کشور هستیم. 

9. حفظ انقلاب و تداوم آن از واجبات است. ما ضمن بیعت مجدد شهدا، امام شهدا و رهبر کبیر و فرزانه انقلاب، بار دیگر پیمان می‌بندیم که از راه رفته باز نخواهیم گشت و همه توان خود را در جهت تثبیت ارزش‌های انقلاب به کار خواهیم بست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز