خبرگزاری کار ایران

پاسخ به مخاطبان «کارگر ایرانی» درمورد همسان‌سازی و پرسش‌های دیگر

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۷۶۷

برنامه کارگر ایرانی، امروز (یکشنبه، ۱۷ اسفند) از طریق اینستاگرام پخش شد. میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد همسان‌سازی، ساعات کاری، دستمزد اسفندماه و شرایط افراد دارای معلولیت پاسخ داد

. به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (۳ اسفندماه) در خانه کارگر برگزار شد. 

حیدر مظاهری (دبیر اجرایی خانه کارگر ورامین) کارشناس مهمان این برنامه درباره معوقات بیمه‌ای کارگران گفت: هیات‌های تشخیص و حل اختلاف بهترین مرجع رسیدگی به شکواییه و مطالبات کارگران هستند. کارگران می‌توانند حقوق تضییع شده خود را در این هیات‌ها مطالبه نمایند. 

این فعال کارگری درارتباط با اضافه کاری توضیح داد: تمامی اضافه‌کاری‌ها باید از سوی نمایندگان کارگران و شخص کارگر تایید شود. در طول شبانه‌روز، هر کارگر در نهایت می‌تواند ۱۲ ساعت کار کند. اگر شرایط غیرطبیعی مثل سیل یا زلزله اتفاق افتاده باشد، کارگر در صورت لزوم باید بیش از ۱۲ ساعت کار کند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ورامین اظهار داشت: در طول دو ماه گذشته، بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. من به عنوان یک فعال کارگری به همراه بازنشستگان منطقه خود در این تجمعات شرکت کردم. مدیرعامل سازمان تامین اجنماعی وعده داده‌ بودند، اگر منابع سازمان تامین شود، همسان‌سازی به طور کامل انجام خواهد شد. خوشبختانه تصویب بودجه ۸۹ هزار میلیاردی سازمان تامین اجتماعی می‌تواند گام موثری برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشد و دل‌های آنان را شاد کند. در حال حاضر، تصمیم بر این است که همسان‌سازی به معنای واقعی اجرا شود تا تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان لشگری و کشوری از میان برداشته شود. 

مظاهری درباره حق اولاد کارگران تصریح کرد: فرزندان ذکور تا ۱۸ سالگی مشمول حق اولاد می‌شوند. اگر آن‌ها دانشجو باشند، مشمول این مولفه می‌شوند. دختران نیز تا زمان تاهل مشمول حق اولاد می‌شوند. بهتر است بگویم، مادامی که دختران تحت تلکف پدر خود باشند، از این حق برخوردار هستند. 

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: اگر کارگر در روزهای تعطیل کار کند باید از امتیاز تعطیل کاری برخوردار شود. همچنین کارگران باید یک روز در هفته تعطیل باشند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ورامین افزود: کارگران سعی کنند با اسفاده از مقرری بیمه بیکاری بازنشسته نشوند. به طور قطع و یقین، کارگرانی که با استفاده بیمه بیکاری بازنشسته می‌شوند، مستمری کمتری در دوران بازنشستگی خود دریافت می‌کنند. دریافتی آن‌ها در دوران بازنشستگی نسبت به افراد دیگر، ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر خواهد بود. 

مظاهری توضیح داد: طبق قانون کار، کارگران باید ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه در طول روز کار کنند. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه محاسبه همسان‌سازی گفت: همسان‌سازی براساس آورده افراد در سازمان تامین اجتماعی محاسبه می‌شود. به طور حتم، دریافتی یک بازنشسته که ۱۵ سال سابقه با ۳۰ سال، متفاوت است. این امکان وجود دارد که یک کارگر با سابقه کمتر، دستمزد بیشتری دریافت می‌کرده است اما موضوع مهم، پرداختی به صندوق تامین اجتماعی است. 

این فعال کارگری درباره پرداختی حقوق اسفند گفت: مزد اسفند ماه باید بر اساس ۳۰ روز محاسبه شود. 

او درباره «حق همسر» توضیح داد: موضوعی به نام حق همسر در قانون کار تعریف نشده است. همچنین حق اولاد کارگران رسمی با قرارداد موقت، یکسان است. 

مظاهری درباره بیمه خویش‌فرما گفت: بیمه خویش‌فرما سقف مشخصی دارد و بر مبنای جداول سازمان تامین اجتماعی تعریف می‌شود. 

او درباره بازنشستگی معلولان گفت: شرایط بازنشستگی افراد دارای معلولیت، محل کار و شرایط کار با کارگران متفاوت است و از امتیازهای خاصی برخوردار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز