خبرگزاری کار ایران

واعظی: بیرانوند بهترین بازیکن حال حاضر ایران است/ در تاریخ مثل عابدزاده نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۵۰۱

گلر سال‌های گذشته پرسپولیس به تمجید از عملکرد بیرانوند پرداخت.

به گزارش ایلنا، مهدی واعظی، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس نظرات جالبی در خصوص وضعیت این تیم دارد. 

 

به عنوان دروازه‌بان اسبق پرسپولیس عملکرد بیرانوند دروازه‌بان اصلی تیم را چگونه ارزیابی کردید؟

بیرانوند دروازه‌بان اول پرسپولیس و تیم ملی ایران است که عملکرد مناسبی داشته است. در کنار این مسأله اصول دفاعی هم طوری طراحی شده که کمترین موقعیت را به بازیکن تیم حریف می‌دهد. از این رو بیرانوند در کنار توانایی‌هایی که دارد بهترین عملکرد ممکن را به نمایش گذاشته است و به‌حق عنوان بهترین بازیکن ایران را به خود اختصاص داده است.

به لحاظ بازیسازی، دروازه‌بان‌ها نقش مهمی در این امر پیدا کرده‌اند.

بله کاملاً درست است. بازیسازی توسط دروازه‌بان‌ها نقش مهمی به دلیل پرس از بالای تیم‌ها پیدا کرده و بازیکنان در این تاکتیک رشد زیادی داشته‌اند. اصول دفاعی 10-15 سالی است که در تیم‌های دنیا با شدت زیادی انجام می‌شود و شاید دو سال است که در تیم‌های ایرانی هم با شدت بیشتری انجام می‌شود.

در پرسپولیس چقدر تاکتیکی که گفتید در شکل‌گیری شکل تیمی و تاکتیکش نقش داشته است؟

دو فصل قبل که پرسپولیس قهرمان نشد من فکر می‌کنم یکی از دلایل مهمش پرس‌گریزی بود که موجب شد پرسپولیس قهرمانی را از دست بدهد اما این امر در فصل قبل که منجر به قهرمانی شد عالی اجرا شد و نقش مهمی در پیروزی‌ها و قهرمانی پرسپولیس داشت.

بازیسازی دروازه‌بان‌ها که توسط بیرانوند به بهترین شکل انجام می‌شود را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

این روش حتماً یکی از نیازهای تیم ما است. سبکی که نیاز به تمرین دارد چه بسا که شاهدیم بیشتر گلرها در فوتبال روز این روش را اجرا می‌کنند. این نکته فقط یک بار برای پرسپولیس تلفات در مقابل ذوب‌آهن داشت اما این روش در بازی بعدی توسط دانیال به بهترین شکل ممکن اجرا و ارائه شد.

تاکتیک‌های دفاعی چقدر در بازی‌های پرسپولیس نقش داشته؟

30-40 درصد مالکیت پرسپولیس به تاکتیک‌های دفاعی این تیم باز می‌گردد که بخش مهمی از این ماجرا هم به درصد مالکیت باز می‌گردد البته بحث بازیسازی دروازه‌بان در بازی‌های آسیایی امکان ندارد به همین دلیل باید این ریسک را در خطوط جلوتر مانند هافبک‌ها و وینگرها انجام داد. نمونه کلی که در بازی آسیایی ما از این روش متحمل شدیم به بازی پرسپولیس مقابل الهلال باز می‌گشت عدم پرس‌گریزی بود که 80 دقیقه از نود دقیقه پرس را گرفتار خودش ساخت به همین دلیل به نظرم یحیی پس از آن بازی تصمیم گرفت مدافعانی را بگیرد که پرس‌گریز باشند. پرسپولیس با این روش موفق شد موفق‌ترین زوج یعنی زوج قایدی و محبی را بشکند و در بازی‌های مهمی مانند دربی برگشت و فینال جام حذفی به قهرمانی برسد و مهم‌ترین خاصیت استقلال را از این تیم بگیرد. روشی که پرسپولیس چهار بازیکن استقلال را از بازی خارج ‌کرد و بعد با بازیکنان هجومی‌اش به تیم حریف لطمه ‌زد و به این ترتیب جدا از دربی برگشت در سوپرجام و فینال حذفی هم به برتری رسید.

در رابطه با بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ ایران و پرسپولیس چه نظری دارید؟

به نظرم از لحاظ تاکتیکی علیرضا بیرانوند بهترین دروازه‌بان است اما از لحاظ واکنش‌ها و علم دروازه‌بانی عابدزاده بهترین بود به همین دلیل هم من احمدرضا عابد‌زاده را بهترین دروازه‌بان تاریخ ایران و پرسپولیس می‌دانم.

اما فعلاً سخت است که بدون مهاجم بتوان به این باور رسید که پرسپولیس موفق شود!

زمان برانکو و یحیی هم کسی باورش نمی‌شد که تیم به فینال برسد اما به این مهم رسیدیم و به نظرم خیلی مهم است که در بخش هواداری و بازیکنان و کادر و مدیریت امید باز گردد. ما قادر به این خواهیم بود که موفق شویم و نگاه جامعه به سوی موفقیت پیش خواهد رفت به این دلیل ما باید به این باور برسیم که تیم‌های ایرانی می‌توانند کارهای مهمی انجام دهند و بهترین هستند.

در بین دروازه‌بان‌های دنیا کدامیک را بهترین می‌دانید؟

دیدگاه شخصی‌ام در حال حاضر روی دروازه‌بان خاصی نیست و به نظرم 6-7 دروازه‌بان هستند که در یک سطح قرار دارند اما زمانی که خودم دروازه‌بان بودم احمدرضا عابد‌زاده الگوی ایرانی‌ام بود هر چند قبل از ایشان داسایوف بهترین دروازه‌بان مدنظرم بود و پس از آن اشمایکل و کوپکه هم بهترین دروازه‌بان‌هایی بودند که از آنها الگو می‌گرفتم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز