خبرگزاری کار ایران

در همدان برگزار شد؛

کارگاه آموزشی سامانه جامع روابط کار منطقه 6 کشور

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۵۶۵

کارگاه آموزشی سامانه جامع روابط کار منطقه 6 کشور در همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کارگاه آموزشی ۲ روزه با حضور مدیران و روسای روابط کار و کارشناسان این حوزه و تحلیلگران سیستم ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌های همدان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام  در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان برگزار شد.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این کارگاه در خصوص محاسن به کارگیرى و فعالیت سامانه جامع روابط کار با توانایى مجموعاً ٤٩ زیرسامانه که درحال حاضر ٢٢ زیر سامانه ازمجموع ٤٩ زیرسامانه که تا ٢٢ بهمن درسراسر کشور مورد بهره بردارى قرارخواهد گرفت گفت: ثبت اطلاعات و احراز هویت کارگران و کارفرمایان جامعه کار وتولید کشور را مورد تاکید قرار داد و درتشریح ضرورت‌هاى این اقدام بایسته گفت اولین گام ارتباطى ما کارگران و کارفرمایان از طریق پرونده هاى متشکله الکترونیکى درسامانه جامع روابط کار از طریق دفاتر پیشخوان دولت خواهد بو.

وی ادامه داد: پس از دریافت کد پسورد شخصى پرونده اختصاصى خود منبعد براین تمامى خدمات مربوط به حوزه روابط کار کشور از طریق زیرسامانه هاى فعال شده در سامانه جامع روابط کارخواهد بود.

کورش یزدان اظهارداشت: کارگران و کارفرمایان با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و تشکیل پرونده الکترونیکی، دادخواست ها، اراء مراجع حل اختلاف کارگرى درخواست هاى طرح طبقه بندی مشاغل، طرح مستمر، تعیین صلاحیت شرکت های خدماتی، بیمه بیکاری، بازرسى کار ثبت حوادث ناشى از کار و دیگر زیرسامانه هاى فعال را  مى‌توانند حسب نیاز ثبت خواسته کنند.

مدیرکل روابط کار وزارت تعاون افزود: در این سامانه، زیرسامانه ثبت قراردادهاى کارگران مطابق ماده  ۱۰ قانون کار خواهد بود که کارفرما را ملزم به رعایت موارد تعیین شده در قراردادها همچون تعیین محل کار، تاریخ انعقاد و میزان حقوق و مزایا می‌ کند.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سوابق در پرونده الکترونیکی هم کارگران و کارفرمایان مادام العمر وجود دارد و مشکل مفقود شدن مدارک و با هر رویدادى و یا جابجایى فیزیکى ادارات و نقل مکان اسناد باوجود سامانه جامع روابط کار به دلیل الکترونیکى بودن حل خواهد شد.

سامانه جامع روابط کار تا ۲۲ بهمن‌ماه در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند و تقریبا تمام خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود.

یزدان بیان کرد: موضوع دیگری که برای ما اهمیت دارد و در نشست اخیری که مقام عالی وزارت با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی داشتند و خیلی هم مورد تاکید قرار گرفت، حضور نمایندگان تشکل‌ها در مراجع حل اختلاف است که با آغاز فعالیت سامانه جامع روابط کار در همه استان‌ها و ضرورت حضور و امضاء الکترونیکی اعضا این مشکل را حل خواهد کرد و مدیران روابط کار و روسای هیئت ها باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.

یزدان در مورد سئوالی در حوزه حقوق و دستمزد کارگران گفت: در سال‌هاى اخیر توجه خوبی در جلسات کارگروه مزد و شورای‌ عالى کار  به حوزه کارگری و معیشت کارگران کرده است و افزود: طی نشست های سالانه در شورای عالی کار از سال 1393 دستمزدها افزایش نسبى را در پى داشت تا اینکه برای سال 1398 در جلسات شورای‌ عالى کار با درنظر گرفتن اصل سه جانبه گرایی، رقمی بالای 35 درصد افزایش مزد کارگری با در نظر گرفتن تورم سال مورد تصویب واقع شد اما ما باید با یک برنامه ریزی مدون و متقن با اصل سه جانبه گرایی فاصله مزدی و معیشتی کارگران را بصورت تدریجى حل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصل سه جانبه گرایی باتوجه به ظرفیت قانون کار و اصل سه جانبه گرایى در حال اجرا شدن است افزود: نقش دولت تسهیل گرى وتنظیم روابط کار فى مابین حوزه کارگرى و کارفرمایى است و تبیین موضوع و این قبیل موارد را با گفتگو و برگزارى جلسات کارشناسى  بین شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگران و کارفرمایان انجام می‌دهد و سپس النهایه با تصویب شورای‌ عالى کار عدد مورد توافق ابلاغ مى‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز