خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار همدان:

غارعلیصدر دررونق بخش گردشگری همدان نقش بسزایی دارد

غار علیصدر به عنوان یکی از اماکن مهم گردشگری بین‌المللی می‌تواند در رونق بخشی به حوزه گردشگری تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایلنا از همدان؛ معاون عمرانی استانداری همدان امروز در کارگروه مدیریت،حفاظت و بهره‌برداری پایدار از غارهای استان همدان گفت: با وجود اینکه سال‌ها از غار تفریحی و گردشگری علیصدر بهره‌برداری شده است اما منطقه اطراف آن در شان بزرگترین برند گردشگری استان نبوده و بهبود این امکانات نیازمند ورود بخش خصوصی است.

محمود عراقی افزود: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان امکانات موجود را توسعه و جذب گردشگر در این منطقه را افزایش داد.

وی ادامه داد: لازمه این امر تعیین کامل حریم و عرصه غار از نظر حفاظتی است تا با تعیین کامل قوانین و ضوابط، توسعه امکانات ضربه‌ای به ماهیت این غار آبی وارد نکند.

وی با بیان اینکه هنور این حریم‌ها در اطراف غار علیصدر تعیین نشده است افزود: البته این مطالعات به صورت جامع انجام شده اما فرآیند ثبت آن نهایی نشده است.

عراقی تصریح کرد: با مشخص کردن این حریم‌های حفاظتی طرح توسعه منطقه اطراف غار علیصدر انجام خواهد شد چرا که غار علیصدر به عنوان یکی از اماکن مهم گردشگری بین‌المللی می‌تواند در رونق بخشی به حوزه گردشگری تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به وضعیت غار سرابی به عنوان مهمترین غار استان بعد از غار علیصدر گفت: در اطراف این غار مجوز معدنی صادر شده است که در حال بررسی است که اگر فعالیت این معدن در عرصه غار قرار داشته باشد این مجوز باطل خواهد شد.

عراقی بیان کرد: به زودی حریم حفاظتی این غار مشخص خواهد شد تا جلوی انجام هر اقدامی که در حریم این غار قرار ندارد گرفته شود چرا که نمی‌توان با ادامه اشتباهات گذشته به این اماکن ضربه وارد کرد.

وی با بیان اینکه غار سرابی سال 2001 توسط یک گروه آلمانی نقشه‌برداری شده و اعلام شده است که این غار می‌تواند از غار علیصدر هم بزرگ‌تر باشد گفت: این غار یک غار نمایشی بوده و ورودی عمودی دارد و معدنی که مجوز آن ثبت شده روی انشعابات این غار قرار دارد در حالی‌که در آئین نامه بهره‌برداری از معادن نیز فعالیت در محدوده غارها ممنوع است.

وی اظهار کرد: باید برای نگهداری و حفاظت از این غار نیز اقدام کرد چرا که این غار می‌تواند جزو غارهای بزرگ استان به شمار برود.

عراقی عنوان کرد: ایجاد اشتغال و توسعه صنعت در استان را به شرطی مد نظر قرار داده‌ایم که ضربه‌ای به منابع طبیعی و محیط زیست استان نزند.

وی بیان کرد: در صورت طول دادن مطالعات تا بازنگری مجدد آن سال‌ها طول می‌کشد لذا امیدواریم این مطالعات با حداقل ضوابط برای تسریع بخشی بیشتر در کار با سرعت عمل بیشتر انجام و بازنگری آن به صورت سالانه با تعمیق بخشی بیشتری انجام شود.

در این کارگروه طرح جامع مطالعاتی غار علیصدر و غار سرابی مورد بررسی و مورد اعمال نظر کارشناسان منابع طبیعی،محیط زیست و دیوان محاسبات قرار گرفت.

کد خبر : ۳۷۶۱۱۷