خبرگزاری کار ایران

اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی استان همدان ۸ برابر شد

کد خبر : ۱۲۱۸۵۰

سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افزایش شاخص ضریب و درجه مکانیزاسیون استان در آینده نزدیک خبر داد.

ایلنا: سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افزایش شاخص ضریب و درجه مکانیزاسیون استان در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش ایلنا، اکبر راستار افزود: در سال جاری از ۷۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی درحوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور حدود ۸/۴ درصد آن یعنی ۳۶۰میلیارد ریال به استان همدان اختصاص یافته که به معنای ۸ برابر شدن اعتبارات این حوزه وارتقاء جایگاه همدان از رتبه بیستم به رتبه چهارم کشوری است.
رییس اداره فناوریهای مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: با توجه به اینکه متقاضیان باید ۲۰ درصد از بهای ماشین آلات وتجهیزات درخواستی را خود بپردازند لذا انتظار می‌رود این تسهیلات منجر به ورود ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی استان گردد که باعثتوسعه و ارتقاء ضریب و درجه مکانیزاسیون استان خواهد شد.
راستار خاطر نشان کرد: سالهای گذشته تنها ۶/۱ تا ۳/۲ از اعتبارات کشور به این استان اختصاص می‌یافت اما با توجه به عملکرد مطلوب سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به ویژه در جذب سیصد درصدی اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها(بطوری که از این ناحیه بیش از ۳ برابر اعتبارات ملی تخصیصی جذب اعتبار داشته‌ایم) موجب جلب توجه مسئولین کشوری و افزایش سهم استان گردید.
رییس اداره فناوریهای مکانیزه استان با اشاره به تقسیم اعتبار فوق بین شهرستان‌ها و ابلاغ آن به مدیران شهرستانی افزود: برای استفاده بهتر از این تسهیلات و ایجاد توازن در توسعه همه زیر بخش‌ها امسال برای اولین بار سهمیه زیر بخشهای تخصصی نیز تفکیک شده که براساس آن ۸۰ هزار میلیون ریال برای زیر بخش زراعت، ۴۰ هزار میلیون ریال برای باغات و گلخانه‌ها، ۱۰ هزار میلیون ریال برای امور دام و شیلات، ۲۰ هزار میلیون ریال برای خرید سمپاش و ۲۱۰ هزار میلیون ریال برای نیرو محرکه(تراکتور و کمباین) اختصاص یافته است.
راستار با اشاره به وضعیت جاری مکانیزاسیون کشاورزی استان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع تراکتور و ۷۸۴ دستگاه انواع کمباین و حدود ۶۹ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات در استان وجود دارد و شاخص ضریب مکانیزاسیون استان حدود ۲۴/۱ اسب بخار در هکتار و میانگین شاخص درجه مکانیزاسیون نیز حدود ۶۴ درصد است که حکایت از تحقق اهداف برنامه پنجم در این حوزه دارد.
رییس اداره فناوریهای مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان از وجود و فعالیت ۴۲ شرکت خدمات مکانیزه کشاورزی فعال در استان خبر داده و افزود: علاوه بر این ۲۶ شرکت تعاونی تولید نیز در زمینه مکانیزاسیون موفق به اخذ پروانه گردیده‌اند، همچنین تعداد ۲۷ واحد تولید کننده ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در استان مشغول تولید هستند که زمینه بسیار خوبی را برای توسعه کشاورزی در استان فراهم نموده است.
راستار در خاتمه گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید شاخص ضریب مکانیزاسیون به ۵/۱ اسب بخار در هکتار و شاخص درجه مکانیزاسیون نیز باید به ۶۵ درصد برسد که با توجه به اعتبارات جدید تحقق این برنامه امکان پذیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز