خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در دانشگاه بوعلی همدان:

برنامه‌های درسی باید به نیاز بازارهای نزدیک شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۲۰

در برنامه‌های درسی و آموزشی دانشگاه‌ها باید تجدید نظر کنیم و آن‌ها را به نیاز بازار بیشتر نزدیک کنیم، چراکه امروز یکی از دغدغه‌های جدی دولت و وزارت علوم اشتغال دانش آموختگان بوده و برای بهبود اشتغال دانش آموختگان وظایفی را ما برعهده داریم و وظایفی را نیز مسؤولان اقتصادی و صنعتی کشور بر عهده دارند.

ایلنا: دکتر " جعفر توفیقی " صبح امروز در جشن استقبال از دانشجویان جدید الورود دانشگاه بوعلی شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سفر به همدان گفت: برای ما بسیار افتخار آمیز است که در نهاد دانشگاه به عنوان دانشجو، هیات علمی و کارمند فعالیت می‌کنیم، چرا که بر اساس آمار و شواهد موجود درخشان‌ترین کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران کارنامه علمی بوده و مقام معظم رهبری پیشرفت‌های علمی کشور را بار‌ها به رخ جهانیان کشاندند و دستاورد علمی کشور را بهترین دستاورد نظام معرفی کردند.

توفیقی تصریح کرد: مقام معظم رهبری علم را از اولویت‌های اول کشور معرفی کردند و پیشرفت‌های علم و فن آوری را مایه اقتدار، عزت نظام و علم را زیر بنای امنیت ملی قلمداد کردند.

وی اظهار کرد: توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های دفاعی کشور بدون علم و فناوری عملی نمی‌شود.

توفیقی خاطرنشان کرد: علم و فن آوری بزرگ‌ترین وسیله رقابتی کشور‌ها بوده و دانشگاه‌ها در توسعه علم و فن آوری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسوولیت را بر عهده دارند.

وی افزود: رسالت‌ها و مسوولیت دانشگاه روز به روز از نظر کیفیت و کمیت رو به فزونی بوده و امروز دانشگاه مسوول تربیت انسان‌هایی پاک، فرهیخته، ‌آگاه، کارآفرین، خلاق، ‌نوآور و با اعتماد به نفس است.

وی تاکید کرد: مشکلات اجتماعی و اقتصادی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و دانش آموختگان نیز باید روز به روز از نظر تسلط مهارت‌های علمی و فنی و پیچیده‌تر شوند تا بتوانند در دنیای امرور اثر بخش بوده و مسائل و مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

توفیقی گفت: دانشگاه رسالت ملی، بومی و بین المللی دارد همچنین از طرفی دیگر باید علم در مرزهای دانش تولید کند و از یک طرف علمی که تولید می‌کند به نیازهای جامعه گره بخورد.

وی گفت: اگر در منزل یک دقیقه برق قطع شود همه ذهن‌ها متوجه وزارت نیرو می‌شود و نبود آن اختلال در زندگی ایجاد می‌کند بنابراین دانشگاه نیز باید این گونه باشد و مردم وجود آن را احساس کنند.

توفیقی تصریح کرد: مردم باید حس کنند وقتی دانش آموختگان از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند کشورشان به سمت عزت و سربلندی پیش می‌رود و اگر پژوهشی انجام می‌شود به رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه در بطن تحولات کشور بوده و بازیگر اصلی در توسعه اقتصاد دانش بنیان، تحولات ملی و بین المللی محسوب می‌شود و دانشجویان موظف هستند در این راستا آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی را محقق کنند.

توفیقی ادامه داد: دانشگاهیان یکی از پاک‌ترین نهاد‌ها در سطح کشور محسوب می‌شوند که از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی نهادی بالنده و فرهیخته هستند.

وی گفت: در ذهن مردم دانشگاهیان یکی از نهادهای با ارزش اجتماعی محسوب می‌شوند که در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانشجو در سطح کشور و بیش از دو هزار و ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی داریم که در نقاط مختلف کشور پراکنده هستند.

وی افزود: کشور ما در سطح دنیا از نظر شاخص‌های توسعه آموزشی وضعیت خوبی داشته و در این زمینه در حال پیشرفت هستیم اما این در حالیست که مشکلات، تنگنا‌ها و کمبودهایی وجود دارد که باید با همکاری دانشجویان برطرف شود.

توفیقی اظهار کرد: باید موانع و تنگنا‌ها برطرف شود و بر طریق تاکیدات مقام معظم رهبری در دولت جدید دستاوردهای علمی کشور را حفظ و موانع را برطرف کنیم و سرعت پیشرفت علمی کشور را بیش از پیش به جلو پیش ببریم.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فن آوری تصریح کرد: امروز از نظر کمیت‌های دانشجویی وضعیت مطلوبی داریم و فرصت خوبی است تا به مسائل بهبود کیفیت بپردازیم چرا که امروز برخی صندلی دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها خالی بوده بنابراین باید بر روی رشته‌هایی که در جامعه اشباع شده تجدید نظر کنیم.

توفیقی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های درسی و آموزشی دانشگاه‌ها باید تجدید نظر کنیم و آن‌ها را به نیاز بازار بیشتر نزدیک کنیم، چراکه امروز یکی از دغدغه‌های جدی دولت و وزارت علوم اشتغال دانش آموختگان بوده و برای بهبود اشتغال دانش آموختگان وظایفی را ما برعهده داریم و وظایفی را نیز مسؤولان اقتصادی و صنعتی کشور بر عهده دارند.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت علوم در حوزه فراهم کردن زمینه اشتغال دانش آموختگان تجدید نظر در رشته‌ها، برنامه‌های درسی، برنامه‌های آموزشی و نزدیک کردن آن‌ها به بازار کار و نیازهای جامعه است.

توفیقی گفت: افزایش دروس مهارتی برای دانشجویان از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در راستای ایجاد زمینه‌های اشتغال برای دانشجویان است تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی توان کار آفرینی داشته باشند و بعد از فارغ التحصیلی دنبال شغل نباشند و خود منبع شغل باشند.

وی اضافه کرد: هزینه‌هایی که در آموزشی عالی صرف امور پژوهشی می‌شود یک نوع سرمایه گذاری بوده و هزینه محسوب نمی‌شود بنابراین تمام هزینه‌هایی که دولت برای امر پژوهش صرف می‌کند باید به شکل ارزش افزوده اقتصادی، ‌ سیاسی و فرهنگی به جامعه برگردد تا مردم آن را احساس کنند.

دکتر توفیقی تصریح کرد: اگر پولی در آموزش عالی هزینه می‌شود موجب بهبود اوضاع اقتصادی و سایر زمینه‌ها می‌شود بنابراین این تجدید نظر‌ها لازم است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشاتش به تجاری سازی علم و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از علم تاکید کردند که علم باید به فناوری تبدیل و فناوری باید تجاری شود و برای آن بازار تولید شود تا شاهد باشیم که علم در جامعه ما به شکل کالا وارد بازار می‌شود.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فن آوری گفت: باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم چرا که نزدیک به ۱۳ سال است زیر ساخت‌های توسعه فناوری در کشور ما سرمایه گذاری شده و شکل گرفته و پارک‌ها و مراکز رشد در کشور ما فعال هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور داریم که آن‌ها توسط دانش آموختگان دانشگاه‌ها راه اندازی شده و اداره می‌شود و گردش مالی بسیاری را ایجاد کردند.

وی افزود: تا پایان برنامه پنجم باید ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان برای کشور داشته باشیم تا ۳۰۰ هزار شغل برای دانش آموختگان فراهم شود.

توفیقی گفت: دانشگاهیان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که دانش آموختگان از نظر دانش، مهارت و بینش روز به روز به توسعه نزدیک‌تر شوند، به گونه‌ای که به هنگام فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند و بعد از آن به دنبال شغل نشوند.

وی گفت: دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت است و در این دوره دستاوردهای علمی و آموزشی ما تکمیل می‌شود و در راستای توسعه پایدار کشور قدمهای رو به جلو برداشته می‌شود.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فن آوری بر ایجاد عدالت بین تشکلهای دانشجویی و فراهم کردن فرصت برای فعالیت همه تشکل‌های دانشجویی در دولت تدبیر و امید تاکید کرد و افزود: مدیران دانشگاه‌ها باید تفکر انتقادی دانشجویان را به رسمیت بشناسند چرا که دانشجویان به علت آگاهی، اطلاعات و تسلطی که بر جامعه دارند همواره دارای تفکر انتقادی هستند.

وی افزود: مدیران دانشگاه‌ها باید اجازه دهند دانشجویان در دانشگاه نظرات و عقاید خود را بیان کنند و به عقاید دانشجویان احترام بگذارند.

دکتر توفیقی دانشگاه بوعلی سینا را دانشگاهی قدیمی در ایران برشمرد و گفت: این دانشگاه با ویژگی منحصر به فرد در استان علم و فرهنگ قرار دارد و باید دانشجویان این دانشگاه به عناصر بسیار سازنده به نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از ارزش‌ها و آرمانهای انقلاب اسلامی خدمت کنند.

وی ادامه داد: محیط دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که هر روز هوای جشن آغاز سال تحصیلی جدید در جای جای دانشگاه با نشاط و سرزندگی همراه باشد و در سر کلاس درس نیز این شور و نشاط وجود داشته باشد چرا که این شور و نشاط سرمایه عظیم پیشرفت محسوب می‌شود.

سرپرست وزارت علوم گفت: دولت تدبیر و امید که با این شعار به روی کار آمده و در راستای حماسه سیاسی ملت ایران در روز انتخابات حماسه‌ای بزرگ خلق کردند امیدواریم در مدیریت دانشگاه نیز تدبیر و امید داشته باشد و دانشجویان که آینده سازان جامعه هستند با سرمایه امید از ارزشهای اسلامی پاسداری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز