خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی‌ها برای ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس

مجلس دهم پس از فراز و فرودهای سیاسی، وارد مرحله عملیاتی شده و کمیسیون‌ها در حال شکل‌گیری است.

به گزارش ایلنا، در میان تمام کمیسیون‌ها، با توجه به سال ۹۵ که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته است، اهمیت بالایی دارند، کمیسیون کشاورزی،  از اهمیتی ویژه‌ای برخوردار است، چرا که خودکفایی در عرصه کشاورزی، نیازمند ساز و کارهای تقنینی مناسب و نظارت مطلوب از سوی مجلس است.

متاسفانه در حال حاضر، کمتر نماینده‌ای به حضور در کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون کشاورزی یا کمیسیون فرهنگی تمایل دارد. البته این نه به معنای بی‌اهمیت دانستن این دو امر بلکه به واسطه دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر نمایندگان است که احساس می‌کنند حضورشان در سایر کمیسیون‌های اقتصادی یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌تواند سودمندتر باشد.

اما همانگونه که ذکر شد، کشاورزی در کشور ما نقشی بسیار مهم در شکوفایی و رونق اقتصادی دارد و کسانی باید سکان‌دار آن شوند که از ظرایف و چالش‌های آن اطلاع دارند. این امر نیازمند کار کارشناسی دقیق و صرف برخی هزینه‌هاست و افرادی باید در این کمیسیون حضور یابند که از نزدیک با مشکلات، تهدیدها و فرصت‌های موجود در حوزه کشاورزی آشنا هستند و در این امر صاحب تجربه‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نهم، عباس رجایی بود که سابقه عضویت در این کمیسیون‌ در دوره‌های هفتم و هشتم را هم داشت اما نام او در فهرست راه‌یافتگان به مجلس دهم به چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر، از میان نمایندگان راه یافته به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تنها ۵ نماینده سابقه عضویت در دور هشتم کمیسیون کشاورزی را دارند.

در حال حاضر با توجه به عدم حضور عباس رجایی در کمیسیون کشاورزی، نام برخی نمایندگان مانند احمدعلی کیخا، علی محمد شاعری و عباس پاپی‌زاده برای ریاست این کمیسیون مطرح است و صاحب‌نظران، شانس پاپی‌زاده را با توجه به عملکردش در بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌های مجلس، بیشتر از سایرین ارزیابی می‌کنند.

به هر حال فارغ از نام‌ها باید منتظر ماند و دید که شاکله کمیسیون کشاورزی مجلس در دوره دهم چه ترکیبی خواهد داشت و آیا با حضور متخصصان این حوزه در کمیسیون کشاورزی می‌توان به تقنین و نظارت مطلوب در این عرصه طی ۴ سال آینده امیدوار بود یا خیر.

کد خبر : ۳۷۹۷۹۷