خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست با خبرنگاران داخلی کشور:

تخریب کلیت مجلس به خاطر اختلاف نظرهای سیاسی به نفع هیچ کس نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۲۱

وقتی روزنامه‌ها را ورق می‌زنیم بیشتر مشاجرات سیاسی را می‌بینیم / خواهش من از دوستان خبرنگار این است که حداقل در بعد مجلس نگاه‌ها را معطوف به الویت‌های اصلی کشور کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تخریب کلیت مجلس به خاطر اختلاف نظرهای سیاسی به نفع هیچ کس نیست، از دستاویز قرار دادن برخی اخبار و مسائل برای تمسخر نمایندگان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی بعد از ظهر امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران داخلی به مناسب روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز به خبرنگاران اظهار کرد: کار رسانه به واقع کاری دلپذیر و اثرگذار است و از این جهت ما ممنون الطاف و فعالیت‌های شما خبرنگاران هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکاتی که برخی از خبرنگاران در این جمع مطرح کردند، تصریح کرد: برخی نکاتی که دوستان در این جمع بیان کردند دلالت بر این دارد که ایران در یک شرایط پرماجرایی به خصوص از لحاظ بین‌‌المللی به سر می‌برد این در حالی است که گاهی برخی از مسائلی که ما در صحنه بین‌المللی با آنها مواجه هستیم بسیار ساده مطرح می‌شود. البته لازم می‌دانم که خاطرنشان کنم من مخالف ساده پروری چنین موضوعاتی نیستم اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که این موضوعات ذاتا دارای پیچیدگی‌هایی هستند و از این رو باز کردن این مسائل ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: گرچه با دقت نظر و همفکری همگانی مشکلات قابل رفع است اما مجموعه عواملی که در صحنه بین‌المللی وجود دارد از یک طراحی وسیع حکایت دارد مخصوصا شرایطی که در کشور همسایه و برادر ما عراق به وجود آمده است از سوی دیگر فشارها به مردم فلسطین شرایط سختی را در خاورمیانه ایجاد کرده است که همه اینها التزاماتی را برای خبرنگاران ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به مسائل و مشکلات داخلی کشور تاکید کرد: وضعیت اقتصادی کشور ما در نقطه‌ای قرار دارد که جز با فکر جمعی ساماندهی نمی‌شود و حجم مشکلات در نظام اقتصادی بسیار زیاد است چنانچه در حال حاضر به حدود شش هزار روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما اگر بخواهیم وضعیت رفاه، سلامت و بهداشت را حل کنیم این اتفاق جز با قرار گرفتن در یک فرایند توسعه قابل حل نیست.

وی خاطرنشان کرد: قدرت مانور برای حل مسائلی که مطرح شد مشکل است چرا که اگر در یک بخش تغییر فاحشی ایجاد کنیم سایر بخش ها دچار مشکل می‌شود در نتیجه مشکلات مهمی از نظر اقتصادی در کشور وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به درخواست‌های خبرنگاران در خصوص صیانت از خبرنگاران اظهار کرد: من از خبرنگاران درخواست می‌کنم در خصوص اینکه چگونه می‌توان این امر را محقق کرد پیشنهاداتی را مطرح کنند تا مشخص شود که آیا لزوم وجود یک ساختار و نهاد برای خبرنگاران مد نظر است و یا یک فرآیند و راهکار قانونی برای این مهم را در نظر دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اولین انتظار من این است که در هر کار رسانه‌ای که انجام می‌دهید تصویری از شرایط بین‌المللی را در ذهن داشته باشید چرا که این خیلی مهم است که انسان از چه زاویه‌ای مسائل را رصد می‌کند.

وی تاکید کرد: فضای کشور ما اقتضاء می‌کند که اهل رسانه با توجه به مجموعه مختصاتی که در آن قرار داریم یک دیدگاه مسئولیت شناسانه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کشور ما نکات مثبتی وجود دارد تاکید کرد: اما نکته منفی این است که قانون‌گرایی و قانون‌پذیری اشکالی است که ما با آن در کشور مواجه هستیم واین نیازمند این است که لزوم قانون پذیری را به مردم القا کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که برخی موضوعات برای کشور ما اولویت دارند که لازم است هم ما به آنها پایبند باشیم و هم رسانه‌ها و از این جهت احتیاج داریم که اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهیم لذا چنانچه منصفانه به نیازهای جامعه نگاه کنیم مهمترین اولویت کشور ما وضعیت اقتصادی کشور است اما متاسفانه می‌بینیم که این در اولویت برخی رسانه‌ها نیست و وقتی روزنامه‌ها را ورق می‌زنیم بیشتر مشاجرات سیاسی را می‌بینیم اگرچه این موضوع نیز اشکالی ندارد و نشان‌دهنده زنده بودن جامعه است اما باید توجه داشت که اولویت با مسائل اقتصادی است.

وی بار دیگر تاکید کرد: تا زمانی که ما در اقتصاد کشور یک فرهنگ عمومی ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم لذا خواهش من از دوستان خبرنگار این است که حداقل در بعد مجلس نگاه‌ها را معطوف به الویت‌های اصلی کشور کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد ائتلاف و وفاق در کشور را نکته مهم دیگری عنوان کرد که خبرنگاران باید آن را مورد توجه قرار دهند و تاکید کرد: دامن زدن به اختلافات کار مشکلی نیست اما آنچه مهم است ایجاد وحدت و وفاق در جامعه است. یعنی مجموعه شرایط کشور و مسائل پیرامونی و بین‌المللی اقتضا می‌کند که مسائل را با دید همگرایی مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه وجود تفکرات مختلف در مجلس زنده بودن جامعه را نشان می‌دهد، افزود: اما اینکه ما این اختلاف تفکرات را تبدیل به اختلاف عمیق کنیم چنین کاری در شان کشور ما نیست.

لاریجانی با بیان اینکه ما همگی قبول داریم که مجلس یک رکن اساسی در جمهوریت کشور است، گفت: جمهوریت و مردم سالاری رکنی اساسی در نظام ما است. مساله جمهوریت برای ما یک موضوع تفننی نیست بلکه این یک موضوع کاملا جدی است و جدی بودن یک نهاد به اهمیتی است که در اذهان مردم وجود دارد. لذا اگر این نهاد جمهوریت در کشور ما دچار خسران شود همه خسران می‌بینند و این دیگر مربوط به این خط یا آن خط خاص نیست. کافی است که به خاطر اختلاف نظرهای سیاسی کلیت مجلس تخریب شود که این به نفع هیچ کس نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بحثی که برادرمان آقای مطهری در خصوص ساپورت‌پوشی در صحن علنی مجلس مطرح کردند و جمله‌ای را به عنوان مزاح در آن جلسه مطرح کردند چرا باید دستاویزی برای تمسخر مجلس شود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شما می‌توانید ایرادی به یک فرد داشته باشید اما نمی‌توان ایراد فرد را به کل مجموعه تعمیم داد، خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص طرح وازکتومی نیز که باز دستاویزی برای تمسخر مجلس توسط عده‌ای شد لازم می‌دانم که یادآوری کنم اصل ماجرا بر این اساس بود که می‌خواستند طرحی را تصویب کنند که تهدید موالید را لغو کنند اما دیدیم که در پی آن چه داستان‌هایی درست کردند؛ و یا اینکه نماینده‌ای در نگارش متنی دچار اشتباه شد اما نباید چنین موضوعی مورد تمسخر قرار گیرد و رسانه‌ها در این میان حتما می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود از زحمات خبرنگاران برای انعکاس مسائل مربوط به مجلس چه در خصوص کمیسیون‌ها و چه مسائل مربوط به صحن تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز