خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

هیچ اعتمادی ندارم که قیمت کود افزایش پیدانکند

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۴۴۰

با کمال تاسف از منابعی که در مرحله هدفمندی یارانه ها استفاده می‌شود عدد و رقمی به بخش کشاورزی جهت پشتیبانی و حمایت قرار داده نشده است. / از بهمن ماه مدام فریاد می‌زنم و به زمین و زمان نامه نوشتم که قیمت کود اوره نباید افزایش پیدا کند و الان هم هیچ اعتمادی ندارم که قیمت کود افزایش پیدا نکند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از بهمن ماه مدام فریاد می‌زنم و به زمین و زمان نامه نوشتم که قیمت کود اوره نباید افزایش پیدا کند و الان هم هیچ اعتمادی ندارم که قیمت کود افزایش پیدا نکند. بر طبق برآورد موسسه آب و خاک، میزان کود شیمیایی که باید در ارتباط با محصولات ما مطرح شود بیش از آن چیزی است که امروز باید انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود حجتی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال علی لاریجانی مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به بخش کشاورزی لطمه‌ای وارد نکند چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: با کمال تاسف از منابعی که در این مرحله استفاده می‌شود عدد و رقمی به بخش کشاورزی جهت پشتیبانی و حمایت قرار داده نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته به ما قول‌هایی داده شد و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم گفته شد که چنانچه در ارتباط با هزینه‌ها صرفه جویی ایجاد شود، بخشی از منابع را به ما خواهند داد، اما متاسفانه سهمی از این عددی را که در افزایش قیمت پیش‌بینی کرده‌اند در شرایط موجود به امنیت غذایی و سلامت و بهداشت اختصاص داده‌اند و در ارتباط با تولید، عدد و رقمی باقی نمانده که در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که باید جهت کاهش آسیب پذیری مورد توجه قرار گیرد مصرف بهینه سوخت است و اینکه در ارتباط با ماشین آلات کشاورزی ما بتوانیم ادوات و ماشین آلات جدید را وارد عرصه‌ها و مزارع کنیم.

حجتی در رابطه با قیمت شیر و لبنیات نیز تاکید کرد: در ارتباط با محصولاتی همچون شیر باید هزینه تمام شده بعلاوه یک سود معقول در نظر گرفته شود که من پیگیر آن هستم.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص علت افزایش قیمت کودشیمیایی نیز توضیح داد: در تیرماه سال گذشته دولت و مسئولین دولتی ۱۷هزار و ۵۰۰تومانی که تصویب کرده بودند به سی هزار و۶۰۰ تومان رساندند که یک افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی درتیر ماه سال گذشته است.

وی ادامه داد: زمانی که وارد وزارت‌خانه شدم کود تولید نمی‌شد و یکی از کارهایی که در این خصوص انجام دادیم این بود که از‌‌ همان رقم یارانه‌ای که مجلس برای ما تعیین کرده بود، ۵هزار تومان به کود یارانه دادیم تا بتوانیم کود اوره را با قیمت ۳۵ هزار تومان به مردم برسانیم.

وزیر جهادکشاورزی خاطر نشان کرد: از فروردین امسال هم اعلام کردیم که کود اوره را به ناحق گران کرده‌اند و مصوبه‌ای هم برای کمیسیون اقتصادی دولت گرفتیم که این قیمت بیشتر از این افزایش پیدا نکند و علیرغم اینکه از بهمن سال گذشته در حال پیگیری هستیم که برای ما پیش فاکتور صادر کنند، اما موفق به این کار نشدیم.

حجتی در خصوص کود فسفات نیز توضیح داد: تا آنجا که توانستیم از صدور کود فسفات جلوگیری کردیم اما شما ببینید تا روزی که ما وارد وزارتخانه شدیم، چقدر کود فسفات وارد کشور شد؟ توسط آن شرکت‌های دلالی نفت، یک کشتی کود فسفات وارد کشور شده بود که تبدیل به کلوخه شد.

وی ادامه داد: از اواخر مرداد ماه سال گذشته اقدام به خرید کود فسفات کردیم و در آبان‌ماه کود فسفات را در اختیار کشاورزان قرار دادیم. اگر شما بودید چه کار می‌کردید؟ از ما چه می‌خواهید که ما انجام ندادیم؟

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از بهمن ماه مدام فریاد می‌زنم و به زمین و زمان نامه نوشتم که قیمت کود اوره نباید افزایش پیدا کند و الان هم هیچ اعتمادی ندارم که قیمت کود افزایش پیدا نکند و بر طبق برآورد موسسه آب و خاک، میزان کود شیمیایی که باید در ارتباط با محصولات ما مطرح شود بیش از آن چیزی است که امروز باید انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز