خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

تزریق نفسی تازه به یانه سر بهشهر با کشت زعفران

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۷۸۰

تغییر الگوی کشت، یکی از مهمترین این سیاست‌ها برای جیبران کم آبی در مناطق مختلف بوده است که تا حدودی می‌تواند موجب حفظ حیات و پایداری کشاورزی مناطق روستایی مازندران شود و در این بین، نفسی تازه به یانه سر بهشهر با کشت زعفران تزریق شد.

به گزارش ایلنا، استان مازندران به واسطه دارا بودن اراضی کشاورزی مختلف و به زیر کشت رفتن اراضی و باغات فراوان به کشت محصولات زراعی و باغی از جمله استان های کشاورزی کشور است که در برخی از اقلام کشاورزی سرآمد بوده و رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه کشاورزی نقش مهمی در روند توسعه استان مازندران دارد، اما در سال‌های اخیر، این حوزه مهم و تاثیرگذار همچون بسیاری از نقاط کشور با چالش جدی کم آبی مواجه شده است و کم آبی در کنار افزایش شدید دما موجب شده است که برای عبور از این وضعیت، برنامه ریزی‌های جدید و جدی در دستور کار قرار گرفته و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و کشت‌های جدید مورد توجه قرار گیرد. 

استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت، یکی از مهمترین این سیاست‌ها برای جبران کم آبی در مناطق مختلف بوده است که تا حدودی می‌تواند موجب حفظ حیات و پایداری کشاورزی مناطق روستایی مازندران شده و شرایط کم آبی و تنش‌های محیطی موجود در کنترل کند.

تغییر الگوی کشت در مناطق روستایی و از جمله در مناطق کوهستانی استان مازندران با در دستور کار قرار گرفتن کشت درختان سیاه ریشه، فندق، گیاهان دارویی و اکنون زعفران می‌رود تا ضمن کنترل تنش‌های محیطی، گامی برای توسعه اقتصادی منطقه برداشته شود.

توسعه اقتصادی در گرو تغییر الگوی کشت با فرهنگ سازی مناسب

غلامی یکی از تولیدکنندگان زعفران در اندرات بهشهر معتقد است؛ تغییر الگوی کشت در تغییر توسعه اقتصادی مناطق نقش بسزایی دارد و باید فرهنگ سازی مناسب در این بخش انجام شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: تغییر الگوی کشت در ابتدای راه شاید مشکل باشد و گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن برای پدران و مادران ما که سالهای سال با کشت گندم و جو  زندگی کردند؛ مشکل باشد؛ اما می توان با توجیه مناسب اقتصادی این مشکلات را برطرف کرد.

غلامی با اشاره به اینکه در سال قبل کشاورزانی بودند که گندم کاشتند؛ یادآور شد: وقتی که نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شد و مقایسه ای بین تولید زعفران در یک هکتار زمین با یک هکتار گندم مقایسه شد، افراد به صرفه بودن اقتصاد در این تغییر کشت پی بردند.

کشت زعفران، گامی برای مهاجرت معکوس به روستاها

شریعتی از دیگر کشاورزان منطقه هزارجریب بهشهر گفت: افزایش تولیدات بخش کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش درآمد از فواید مهم تغییر الگوی کشت است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: ایجاد فرصت‌های بیشتر برای اشتغال از دیگر مزیت های تغییر الگوی کشت در مناطق کوهستانی است که توجه به این امر را ضروری می کند.

شریعتی با اشاره به اینکه بیش از 18 هکتار از اراضی کشاورزی  روستای اندرات بهشهر به زیر کشت زعفران رفته است؛ این امر علاوه بر توسعه اقتصادی که موجب درآمدزایی بالایی برای کشاورزان شده است؛ مهاجرت معکوس به روستا را در پی داشته است و با استقبال جوانان روبرو شده است.

به گزارش ایلنا، در سال " رونق تولید" تلاش برای تغییر الگوی کشت و فرهنگ سازی در این بخش و افزایش تولید و اشتغال، گامی مهم در رونق تولید است و اکنون اراضی کشاورزی زعفران گامی برای رونق تولید و افزایش اشتغال است که می توان در این بخش با اقتصاد مقاومتی  و تکیه بر توان داخلی و بومی به سمت خودکفایی حرکت کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز