خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

توسعه بوم گردی،احیای خرده فرهنگ ها و افزایش ماندگاری در روستاها

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۸۱۱

اجرای بوم گردی در سال های اخیر در مناطق مختلف کشور و در نقاط مختلف استان مازندران، فرصتی مهم برای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت زندگی مردم است و در این بین توسعه بوم گردی می تواند زمینه ساز احیای خرده فرهنگ ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح بوم گردی از ابتدای سال 96 در کشور مطرح شد و براساس آنچه توسط اصغریان مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران اعلام شد؛ بیش از نیمی از حدود 3 هزار روستا درمازندران قابلیت گردشگری و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی دارند.

اختیار صدور مجوزهای بوم گردی توسط اصغریان مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران به دهیاران و بخشداری ها سپرده شده است تا توسعه این بخش بیش از پیش، فراهم شود.

این در حالیست که بر اساس آمارهای رسمی، مازندران نوروز امسال میزبان حدود 15 میلیون مسافر و گردشگر بود و در این بین بیش از سه ونیم میلیون نفر در روستاها اقامت داشتند که این آمار بیانگر توجه مسافران و گردشگران به گردشگری روستایی و آشنایی با اداب و رسوم و فرهنگ های بومی و محلی باشد.

اجرای طرح های بوم گردی در 120 روستا

استاندار مازندران هم بارها توجه به گردشگری را با توجه به مسافرپذیر بودن این استان از برنامه های اولویت دار خود بیان کرد و در اخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در بهمن ماه امسال گفت: 120 روستا برای اجرای طرح بوم گردی شناسایی شد.

احمد حسین زادگان، ایجاد و راه اندازی طرح های بوم گردی را گامی مهم برای جذب گردشگران در این مناطق اجرایی شده عنوان کرد که با برنامه ریزی مناسب می توان برای توسعه همه جانبه در این بخش گام برداشت.

وی همچنین در این رابطه گفت: این روستاهای گردشگری با حفظ بافت تاریخی و قدیمی نقش مهمی را در جذب مسافران و گردشگر ایفاء خواهند کرد و باید در احیاء این روستاها تلاش شود.

نظارت دقیق بر طرح ها و اقامتگاه های بوم گردی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اینکه تعداد اقامتگاه بوم گردی مازندران تا پایان سال به 100 اقامتگاه بوم گردی افزایش می یابد به خبرنگار ایلنا گفت: در طرح اقامتگاه های بوم گردی تلاش شده است تا با جذاب سازی، ارائه اداب و رسوم بومی و محلی و فرهنگ های منطقه برای گردشگران و مسافران جذابیت ایجاد شود.

مهران حسنی با تاکید بر نظارت دقیق بر طرح ها و اقامتگاه های بوم گردی افزود: همانطور که حمایت همه جانبه از متقاضیان برای ایجاد این اقامتگاهها می شود و تسهیلات مناسب در اختیار افراد قرار می گیرد؛ بعد از ایجاد هم این افراد رها نشده و نظارت کامل انجام می شود.

وی گفت: رعایت نکات زیست محیطی و مهربانی با طبیعت، از جمله اهداف ما در طرح های بوم گردی در کنار معرفی صنایع دستی، اداب و رسوم، غذاهای سنتی و سبک زندگی بومی و محلی است.

حسنی افزود: رونق بوم گردی، افزایش درآمد خانوار روستایی و توسعه اقتصادی را به همراه دارد و موجب حفظ و اشاعه معماری سنتی، بومی و محلی روستایی شده و موجب توسعه آداب و رسوم مردم منطقه و عدم مهاجرت اهالی روستاها به شهرها می شود.

در این بین یکی از مزایای مهم بوم گردی و گردشگری روستایی، فرصتی مناسب برای آشنایی با آداب‌ و رسوم و غذاهای محلی یک روستا است که نقش مهمی در پذیرش و جذب گردشگران دارد و توسعه بوم گردی می تواند گامی برای احیای خرده فرهنگ ها باشد .

اگر چه در برخی از موارد وجود برخی فرهنگ ها در روستاها مانع از ایجاد گردشگری روستایی و بوم گردی شده و با مقاومت تعدادی از روستاییان مواجه می شود؛ اما می توان با فرهنگ سازی مناسب در این بخش کارهای اساسی انجام و موجب توسعه اقتصادی در روستاها، کاهش مهاجرت ها و حتی مهاجرت معکوس شد.

اقامتگاه‌های بوم گردی عموما در روستاها و مناطق گردشگری ایجاد و با معرفی ظرفیت‌های روستایی و سنتی ازجمله آداب‌ و رسوم، غذا، پوشاک و غیره به درآمدزایی و اشتغال‌زایی مناطق کمک می‌کند.

9 روستای گلوگاه از روستاهای هدف، مقصد و مسیر گردشگری شدند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلوگاه در تعریف از اقامتگاه بوم گردی، از آن به عنوان محل اسکان مسافران نام برد که در آن خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد اداره می شوند.

علی اکبر جعفری گفت: اقامتگاههای بوم گردی معمولا به صورت خانوادگی اداره شده و تلاش می شود تا مسافران و گردشگران ضمن استفاده از فضای عمومی گردشگری روستایی ایجاد شده با سفر در مناطق و محیط طبیعی با فرهنگ و اداب و رسوم محلی و غذاهای سنتی آشنا شوند.

وی با اشاره به وجود 8 روستای مسیر و مقصد گردشگری در شهرستان گلوگاه یادآور شد: با تلاش های انجام شده روستاهای

مهدیرجه، تیرتاش، لمراسک، تیله نو به عنوان مسیر گردشگری و روستاهای رمدان، اوارد، هَمچان، وزوار به عن وان روستای مقصد گردشگری انتخاب شدند.

جعفری، از روستای آغوزدره در منطقه کوهستانی بالادست گلوگاه به عنوان روستاهای هدف گردشگری نام برد که همه تلاش های ما در روستاهای مقصد، مسیر و هدف گردشگری نهادنیه کردن گردشگری روستایی است.

وی گفت: بوم گردی در گردشگری روستایی، اقتصاد و توسعه پایدار روستا‌ها نقش مهم را ایفا می‌کند و در این بین تلاش شده است تا با شناسایی روستاهایی که قابلیت گردشگری را دارند برای توسعه گردشگری تلاش شود.

استان مازندران و شهرستان بهشهر، از جمله مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی است و در سال های اخیر با توجه به رغبت مسافران و گردشگران به استفاده از فضاهای روستایی، بوم گردی در دستور کار قرار گرفته و با قوت در حال انجام است.

در همین راستا و با توجه به فراهم بودن ظرفیت های مختلف بوم گردی در شرق مازندران، جنگل های بکر و فراوانی روستاها، می توان با توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی شاهد توسعه اقتصادی در این روستاها و کاهش مشکلات اقتصادی و مالی مردم بود.

ثبت 7 اقامتگاه بوم گردی در بهشهر

توسعه بوم گردی و روستاگردی از برنامه های سال های اخیر دولت تدبیر و امید بود که این مهم در شرق مازندران با برنامه ریزی مناسب در دست اجراست و شهرستان بهشهر با دارا بودن 7 اقامتگاه گردشگری ثبت شده و شهرستان نکا با دارا بودن بیش از 10 اقامتگاه بوم گردی نقش مهمی در توسعه گردشگری روستایی دارند.

شهرستان بهشهر، اکنون دارای 7 اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز است و تعدادی هم در دست اقدام است که درخواست ارائه شد و در حال بررسی درخواست ها هستیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهشهر هم در این راستا به خبرنگار ایلنا گفت: در اقامتگاه بوم گردی که با هدف توسعه گردشگری با استفاده از عوامل و امکانات محلی ایجاد می شود؛ بر کارآفرینی درقالب استفاده از نیروهای بومی تاکید می شود و در این بخش می توان شاهد اشتغال مناسب در این بخش بود.

حسین یوسفی افزود: ترغیب روستاییان برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی به جای زمین فروشی، گامی برای نگه داشت سرمایه و افزایش درآمد زایی پایدار در روستاها است.

وی تصریح کرد: ایجاد اقامتگاههای بوم گردی در روستاها و فراهم کردن شرایط برای افزایش درآمد در بین روستاییان می تواند موجب درآمد زایی برای آنان شده و ماندگاری انان را در روستاها افزایش داد.

استقبال از سرمایه گذاران برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی در نکا

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا هم بیان داشت: شهرستان نکا در شرق مازندران واقع شده و از جاذبه های گردشگری و تفریحی همچون چشمه قرمرض، جنگل کوهسارکنده، چشمه سارهای مختلف و دریا برخوردار است و با ارائه طرح های مختلف بوم‌گردی در نقاط مختلف این شهرستان از جمله در روستای زروم و فریمک می توان شاهد توسعه اقتصادی بیشتر در این مناطق بود.

امید داداشیان به خبرنگار ایلنا گفت: در جهت حمایت از بوم گردی و برای تجهیز و بازسازی اقامتگاه های بوم گردی و توسعه گردشگری روستایی، تسهیلات با بهره سود پایین در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که از ورود و حضور سرمایه گذاران بومی و محلی در بخش بوم گردی استقبال می کنیم.

وی افزود: در دهه فجر امسال هم اقامتگاه بوم گردی روستای زروم در نکا به بهره برداری رسید که با توجه به گردشگرپذیر بودن این روستا می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی مردم این روستا داشته باشد.

به گزارش ایلنا، در کنار همه شهرهای مازندران که مستعد توسعه بوم گردی است؛ شهرستان های شرق مازندران دارای ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و رونق بوم‌گردی است که جا دارد در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

اگرچه روستاهای مازندران به دلیل بکر بودن و قرار گرفتن در دل جنگل و طبیعت از تنوع جاذبه گردشگری و طبیعی بسیار بالایی برخوردار بوده و می توانند فرصتی برای جذب گردشگری روستایی باشد که البته نمی توان یک روزه منتظر شکوفایی اقتصادی روستاییان بود و قطعا" موفقیت این کار نیازمند طی زمان و تبلیغ فراوان است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز