خبرگزاری کار ایران

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران:

خاک مازندران مشکل چالش برانگیز برای کشت محصولات کشاورزی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۴۸۳

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت:خاک مازندران عناصر سنگین خطرناک زیر حد بحران است و مشکل اساسی و چالش‌برانگیزی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،محمودرضا رمضان‌پور در همایش بزرگداشت "روز جهانی خاک" که صبح امروز در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد، با تأکید بر اهمیت خاک به عنوان بستر طبیعی و ‌بستر پالاینده طبیعت و تأمین‌کننده 95 درصد مواد عذایی انسان، اظهار داشت: سازمان ملل متحد در سال 2015 با پیام " خاک سالم برای زندگی سالم" 5  دسامبر را روز جهانی خاک اعلام کرد که خود نشان از ارزشمندی آن دارد.

وی با اعلام اینکه تاکنون یک سوم از خاک جهان تخریب شده است، افزود: اگر به همین منوال ادامه یابد، تا سال 2050 سرانه قابل کشت و‌ زراعت تا یک چهارم مقدار فعلی کاهش خواهد یافت .

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: تا آن زمان جمعیت جهان نیز به 9 میلیارد نفر خواهد رسید که به معنای افزایش 2 میلیارد نفری نسبت به جمعیت فعلی است و نیاز به افزایش 60 درصدی تولید مواد غذایی است و برای تأمین آن باید بستر تولید حفظ شود.

وی بیان کرد: برای تهیه آب راه‌های فراوانی وجود دارد اما برای تهیه خاک خاصلخیز این راه‌ها وجود ندارد و آسیب آن جبران‌ناپذیر است اما می‌توان پیش‌بینی و علاج کرد.

رمضان‌پور مهم‌ترین موضوع مربوط به آلودگی خاک را آلودگی گیاهان برشمرد که منبع غذایی انسان‌ها و حیوانات است و مستقیم و غیرمستقیم سلامت انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ‌افزود: از این رو ‌آلودگی خاک مهم‌تر از آلودگی هوا است اما از آن‌جایی که این آلودگی ملموس نیست، کمتر به آن توجه می‌شود.

رمضان‌پور آلودگی خاک را عامل از بین رفتن پوشش گیاهی و‌کاهش رشد و نمو گیاهان و در نهایت فرسایش خاک و بیابان‌زایی برشمرد و گفت: در حال حاضر در کشورهای اروپایی برای جلوگیری از آلودگی خاک عامل بازدارنده‌ای با عنوان "قانون خاک" وجود دارد که موجب شده تا حد زیادی از افزایش آلودگی‌های خاک جلوگیری شود که البته در مجلس شورای اسلامی نیز قانون خاک به تصویب رسید.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تأکید کرد که اگر میزان افزایش عناصر سنگین خاک که از عناصر ضروری گیاه هستند از حد خاصی بگذرد، سلامت انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که آلاینده‌های صنعتی، فاضلاب‌ها، کودهای شیمیایی، صنایع کوچک و بزرگ، آب‌های آلوده و وسایل حمل و نقل عامل انتشار آن هستند.

رمضان‌پور به طرح تحقیقاتی اندازه‌گیری عناصر سنگین در خاک مناطق مختلف مازندران از طریق مطالعات زیست‌محیطی و بررسی منابع آب و خاک اشاره کرد و گفت: این تحقیق در 95 هزار و 56 هکتار از اراضی مازندران در شهرستان‌های بابل، قائم‌شهر، کیاکلا، بهنمیر و جویبار انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که خاک مازندران عناصر سنگین خطرناک زیر حد بحران است و مشکل اساسی و چالش‌برانگیزی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد.

وی همچنین به طرح کارآفرینی با عنوان "تولید برنج ارگانیک" اشاره و افزود: در 10هکتار از اراضی دربایع‌کلا اجرا شد و در سال آینده در اراضی بیشتری اجرا خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز