خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران:

وجود دام در عرصه های جنگلی 2 برابر ظرفیت مراتع است/خزان زود هنگام درختان تبعات زیست محیطی به همراه دارد

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۰۱۷

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: وجود دام در عرصه های جنگلی 2 برابر ظرفیت مراتع است این درحالیست که عرصه های ملی و طبیعی در حد توان می توانند نیازهای استان را برآورده کنند.

به گزارش ایلنا از ساری،ستار بابایی امروز در نشست با خبرنگاران که مناسبت هفته منابع طبیعی تشکیل شد ، با اشاره به اینکه 140 معدن فعال در استان وجود دارد ، اظهار داشت: این تعداد معدن بنا به نیاز استان بوده و در چارچوب قانون به آن مجوز داده شد.

وی به برخی از برداشت های بی رویه معادن در برخی از مجتمع ها ، افزود: بر اساس قانون با برداشت های بی رویه برخورد می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران  به صدور 200 مجوزمعدن شن و ماسه در استان اشاره کرد و گفت: تمام مجوز ها بر اساس قانون بوده و برای اصدور مجوزهای این معادن از اداره کل منابع طبیعی استعلام گرفته شده است.

وی با اشاره به 140 معدن فعال در مازندران ، افزود: با وجود این تعداد معدن فعال دیگر نیازی به صدور مجوز جدید معدن در استان نیست.

وی درباره طرح تنفس جنگل گفت: برغم نظرات موافق و مخالف طرح تنفس در قانون برنامه تبدیل به قانون شد که ما به هیچ عنوان اجازه بهره برداری تجاری از جنگل ها در قالب طرح های تجاری را نداریم.

بابایی با اعلام اینکه 794 هزارهکتار جنگل در منابع طبیعی مازندران -  ساری وجود دارد، گفت:از این میزان 423 هزار هکتار در قالب طرح های جنگلداری و واگذاری به مجریان طرح در چارچوب قانون تا پایان سال 95 بهره برداری می شد که از ابتدای سال 96 با توجه به قانون  حتی یک درخت در قالب بهره برداری  یا جنگلداری به هیچ وجه نشانه گذاری برای قطع درخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت در دره هراز(هلی چال) و تلمادره مگر با استعلام از سازمان جنگل‌ها، محدود و ممنوع شد ادامه داد: به بهانه اشتغال نباید منابع خود را از بین ببریم و با موافقت همه درخواست‌ها، موجب تخریب عرصه شویم.

بابایی با اشاره به کاداستر اراضی ساحلی و اعلام اینکه کاداستر ساحلی به دقت مورد مطالعه قرار می گیرد، افزود: اراضی ساحلی برخی در اختیار دولت و برخی در اختیار مردم است، آزادسازی ساحل در حال انجام و در برنامه قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری علیرغم اینکه با مجریان طرح های جنگل داری قرارداد نداشتیم، یکهزار و 660 هکتار از جنگل های مخروبه احیا و در 147 هکتار جنگل کاری صورت گرفت و 70 هکتار نیز در دست اجراست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران-ساری با اعلام اینکه وجود دام در عرصه های جنگلی 2 برابر ظرفیت مراتع است، افزود: این در حالیست که عرصه های ملی و طبیعی در حد توان می توانند نیازهای استان را برآورده کنند که به طور حتم خلاف آن موجب تخریب عرصه های ملی خواهد شد.

بابایی به آفت شمشاد و فروکش شدن موقت آن در جنگل‌های هیرکانی مازندران اشاره کرد و افزود: با فصل گرما و بالارفتن دما احتمال طغیان این آفت وجود دارد، این آمادگی برای مبارزه با آفت شمشاد در فصل تابستان وجود دارد.

وی سطح زیر کشت درختان شمشاد در 2 حوزه منابع طبیعی مازندران شامل ساری و نوشهر را 16هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یکهزار و 600 هکتار از این سطح مورد حمله آفت شب پره قرار گرفته است.

وی در ادامه به بیماری‌های بلوط در مازندران اشاره کرد و افزود: زوال بلوط که نماد جنگل‌های ما است یک یا دو عامل نیست،که عوامل انسانی نیز در ان دخیل است.

بابایی حفظ محیط زیست را از جمله راهارهای مهم برای حفظ منابع طبیعی دانست و گفت : عرصه های منابع طبیعی جای دپوی زباله نیست ضمن اینکه پیوست های محیط زیست برای اجرای طرح الزامی است.و با هرگونه طرحی که باعث تخریب عرصه منابع طبیعی شود مخالف هستم.

وی با تاکید بر اینکه به نسل های بعدی بدهکاریم،ادامه داد: مازندران در بخش های مختلف خدمات ملی ارائه می کند ولی تنها از اعتبارات استانی برخوردار است و منابع طبیعی هم از این مساله مستثنی نیست.

بابایی گفت: خزان زود هنگام درختان در چند ساله اخیر و افزایش بی سابقه دما در استان تبعات زیست محیطی به همراه دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز