خبرگزاری کار ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در دنیا است

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۱۹۸

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:بی تحرکی، تغذیه ی ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره خطر سکته ی مغزی را افزایش می دهد.

به گزارش ایلنا از ساری ، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دکتر روحانی زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه عدم فعالیت ورزشی و اضافه وزن خطر سکته‌مغزی را افزایش می دهد، اظهار کرد: سکته مغزی به دلیل تنگی و انسداد در رگهای خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز اتفاق می افتد.

وی سکته مغزی را دومین علت مرگ و میر در دنیا دانست و گفت: سکته مغزی به عنوان نخستین عامل از کارافتادگی در دنیا می تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اقدامات اورژانسی در صورت سکته مغزی، گفت: اگر اقدامات درمانی در ۴ ساعت اولیه صورت گیرد بیش از  ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل خواهند یافت.

دکتر روحانی زاده با بیان اینکه 80 درصد سکته های مغزی بر اثر لخته خون به وجود می آید، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده  روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه 10 تا 15 درصد افراد براثر سکته مغزی جان خود را از دست می دهند، ادامه داد: 60 تا 70 درصد بیماران با درمان مناسب می‌توانند زندگی مستقل داشته باشند.

وی به اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی در طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت شبانه روز در 55 بیمارستان و 25 شهر کشور صورت می گیرد.

دکتر روحانی زاده سن بیمار را از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی دانست و افزود: خطر سکته مغزی به دلیل بالا رفتن سن و  پیری رگ‌های مغز نسبت به دوره جوانی افزایش می یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار، چاقی و... عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالارفتن سن است.

وی فشار خون بالا ، دیابت ، بیماریهای قلبی ، کلسترول خون بالا ، تنگی عروق گردنی را شایعترین عامل بروز سکته های مغزی دانست و گفت: علائم سکته مغزی به ‌صورت فلج عمومی بدن است، ولی مهم ترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن است.

دکترروحانی زاده علت اصلی سکته های مغزی را داشتن سبک زندگی نادرست برشمرد و افزود: بی تحرکی، تغذیه ی ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره خطر سکته ی مغزی را افزایش می دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه افراد سیگاری دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند، گفت: سیگار کشیدن رگهای خونی، فشار خون را افزایش می‌دهد و سبب تسریع گرفتگی عروق می شود.

 
  •  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز