خبرگزاری کار ایران

در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بهشهر مطرح شد:

آموزش ،راه حل اساسی در پیشگیری از تب کریمه کنگو

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۲۵۴

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر ماهیّت این بیماری را بسیار خطرناک برشمرد و بر آموزش به عنوان راه حل اساسی در پیشگیری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهشهر، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر در جلسه کارگروه سلامت و امنیّت غذایی که با حضور دهیاران روستاهای بخش یانه سر در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در ایران نخستین فرد مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال 1378 تشخیص داده شد و تا سال 95 یک هزار و 184 مورد در ایران و 9 مورد در مازندران به این بیماری مبتلا شدند که 173 مورد یعنی حدود 20 درصد در کشور و  4 مورد یعنی حدود 50 درصد در مازندران به مرگ منجر شد.

محمد تقی صالح طبری گفت: در سال جاری 2 مورد از نوشهر، یک مورد از کلاردشت و یک مورد از سوادکوه مبتلا شدند و 6 مورد مشکوک به این بیماری هستند.
وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان  یک بیماری ویروسی  میان انسان و دام مشترک است و معمولا در دام های مبتلا به این بیماری هیچ عارضه ای مشاهده نمی شود و با اتصال کنه ها به دام و یا ذبح غیربهداشتی دام ها، بیماری به انسان انتقال می یابد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر با بیان اینکه بخشی از تولید گوشت و محصولات لبنی بر عهده دامداران است، افزود: علاوه بر تضمین سلامت دامداران بایست به سلامت مصرف کنندگان این محصولات نیز توجه شود.
صالح طبری ماهیّت این بیماری را بسیار خطرناک برشمرد و بر آموزش به عنوان راه حل اساسی در پیش گیری و بر ساخت استخر ضد کنه، سم پاشی دام ها و اصطبل ها تاکید کرد.
معاون فنی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو به طور متوسط 30 درصد مرگ و میر را به دنبال دارد، گفت: این بیماری در صورت شرایط مساعد به بیماری بومی، منطقه ای تبدیل می شود و مازندران یکی از 5 استان مورد توجه  بیماری تب کریمه کنگو است.
لطفی در ادامه دامداران، قصابان و کارگران کشتارگاه را گروه های در معرض خطر این بیماری اعلام کرد و افزود: در صورت بستری شدن یک فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان، 90 درصد انرژی و پتانسیل بیمارستان صرف این بیمار و کنترل و حساسیت های این بیماری می شود.
وی گزش کنه ای از گونه هیالوما، لاشه حیوانات، خون و ترشحات حیوان آلوده را از راه های انتقال این بیماری برشمرد و بر رعایت اصول صحیح کشتار و بر پرهیز از تماس با گوشت گرم تاکید کرد.
معاون فنی بهداشت ودرمان شهرستان بهشهر بیان کرد: ایران در منطقه حسّاس تب کریمه کنگو قرار دارد و استان سیستان و بلوچستان طی سال های 1378 تا 1395 با 730 مورد رتبه نخست مرگ و میر مبتلایان به این بیماری دارد.
لطفی ورود دام های آلوده ی زنده غیرمجاز از مرزها، کافی نبودن پست های قرنطینه، بافت غیربهداشتی دامداری های سنتی روستایی و حاشیه ی شهرها، نگهداری دام های آلوده در مناطق مسکونی بویژه حاشیه شهرها، کشتار غیر مجاز و غیربهداشتی دامی، روش ذبح دام بدون رعایت احتیاطات استاندارد و حفاظت فردی، کافی نبودن کشتارگاه های صنعتی بهداشتی و عدم نظارت جدی بر کشتارگاه ها را از عوامل اصلی شیوع این بیماری مطرح کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز