خبرگزاری کار ایران

تولید 130 تن محصول باغی در هکتار توسط کشاورزان پیشرو مازندران/ رکورد صادرات مرکبات مازندران شکسته شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۷۱۶

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه کشاورزان پیشرو در استان به تولید 130 تن محصول باغی در هکتار رسیده‌اند، افزود: باید فاصله معنادار معدل تولید محصولات باغی در هکتار را با بهره‌گیری از تجربه این باغداران، افزایش بدهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «امنیت غذایی» در اکثر کشورهای جهان معادل امنیت ملی و به‌ منزله تأمین غذای سالم، کافی و مقوی برای همه افراد است و بخش کشاورزی در تولید و امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

به همین منظور جهاد کشاورزی مازندران نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران استان را با محوریت امنیت غذایی عصر دوشنبه با حضور سرپرست جهاد کشاورزی استان و معاونان او برگزار کرد تا در جمع صمیمی چالش‌ها و فرصت‌های قطب کشاورزی کشور را بررسی و نظرات خود را ارائه کنند.

ایجاد تشکل‌های کشاورزی از موضوعات مهم و‌ برجسته‌ای بود که در این نشست بر آن تأکید شد و اینکه تشکل‌های کشاورزی می‌توانند در تسهیل ارتباط بین دولت، مردم، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، دسترسی مناسب کشاورزان به منابع و امکانات، زمینه‌سازی تقویت فرهنگ خوداشتغالی و خودباوری نقش داشته باشند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران در طلیعه سخنانش امید را مهم‌ترین اصل در هر کاری دانست و گفت: داشتن امید و تلاش مضاعف کشاورزان، ثبت سفارش‌ها و قرنطینه گیاهی صادراتی که از استان مازندران اتفاق می‌افتاد اما این استان سهمی از آمار صادراتی نداشت را از جمله توفیقات بخش کشاورزی مازندران نام برد.

وی به افزایش سه برابری ثبت نارنگی در استان اشاره کرد و افزود: امسال میزان ثبت نارنگی در استان مازندران بیش از سه برابر ارتقاء یافت.

بابک مؤمنی گفت: همچنین صادرات پرتقال به رکورد سال گذشته رسیده این در حالی است که حداقل یک ماه از تقویم برداشت این محصول باقی‌ مانده و فرصت صادرات آن تا پایان خردادماه همچنان برقرار است.

وی از افزایش ۳۰ درصدی ثبت صادرات کیوی در سال جاری خبر داد و گفت: امروز اگر بتوانیم این فرصت را ارتقاء دهیم می‌توانیم مطالبات خود را از مراجع عالی کشور بالا ببریم.

تلاش شبانه‌روزی جهاد کشاورزی مازندران در قرنطینه گیاهی

مومنی بابیان اینکه وزن صادرات تراز تجاری استان را مشخص می‌کند، افزود: گواهی می‌دهم اکنون همکاران ما در قرنطینه گیاهی معاونت تولیدات گیاهی شبانه‌روز در این عرصه تلاش می‌کنند تا اعتبار محصولات صادراتی این استان حفظ شود.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: اگر تلاش‌مان را مضاعف کنیم محصولات کشاورزان این استان و کشور در دنیا برند می‌شود، البته تا رسیدن به هدف قطعاً کار کارشناسی، برنامه‌ریزی مشخص و جهش در برخی از برنامه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: اگر بخواهیم در بحث صادرات مرکبات کار بزرگ‌تری انجام دهیم باید در برنامه شناسنامه‌دار کردن باغات جهش بیشتری داشته باشیم در غیر این صورت شاید تا سال‌های دیگر هم نتوانیم مثلاً در عرصه شالیزار بسترهای مکانیزاسیون و ارتقای عملکرد را فراهم کنیم.

مومنی ادامه داد: حداقل انتظاری که می‌رفت این بود که پروژه نوسازی اراضی شالیزاری طی ۳۰ سال چندین بار خاتمه پیدا می‌کرد اما تنها نیمی از این پروژه انجام‌شده است این در حالی است که ما نیازمند زهکشی در پایین‌دست، تغییر در مدیریت تحویل آب و استفاده از سامانه‌های کم‌فشار هستیم.

وی بابیان اینکه امروز باید پروژه‌های ما با استانداردهای روز دنیا حرکت کند، افزود: برای این موضوع نیز برنامه‌های خوبی را در کنار سازمان مدیریت برنامه‌ریزی تعریف کردیم که دستورالعمل‌ها و تیپ‌های جدید دنیا وارد این شناسه تجهیز و نوسازی اراضی کشور شود.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: خرده مالکی را نیز معضل اصلی دررسیدن به کشاورزی پیشرفته و مکانیزه است این در حالی است که رویکرد ملی و استانی به زمین کشاورزی استان که ۷۰ درصد آن درجه‌یک محسوب می‌شود نیز حفظ زمین به‌عنوان بستر تولید است.

تولید 130 تن در هکتار محصول باغی توسط کشاورزان پیشرو مازندران

مومنی به بحث «کشاورزان پیشرو» ورود پیدا کرد و گفت: در دنیا یکی از ارکان اتاق فکر تصمیم‌گیرندگان بخش کشاورزی انجمن کشاورزان پیشرو هستند.

وی توضیح داد: به‌طور نمونه؛ در کشاورزان پیشرو به دنبال این بودیم سالانه رتبه‌های بالای کشاورزی را شناسایی کنیم و یک روز از سال آن‌ها را دعوت کرده و تقدیر کنیم و بعد خدا نگهدار.

مومنی ادامه داد: کشاورزان پیشروی ما الان ۱۳۰ تن در واحد هکتار تولید می‌کنند اگر معدل کشاورزان پیشرو را در نظر بگیریم هیچ‌وقت کمتر از ۱۰۰ تن نیست اما متوسط استان ۲۵ تا ۲۷ تن است که ۷۳ تن با معدل کشاورزان پیشرو فاصله‌داریم و به عبارتی یک‌سوم کشاورزان پیشرو معدل کل ما است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران به استاندارد نبودن این موضوع اشاره کرد و گفت: بهترین کار این است که ما خودمان کشاورزان پیشرو را هدف اصلی قرار دهیم ازاین‌رو از آن‌ها خواستیم تا یک انجمن تشکیل داده و هریک جامعه محلی باشند.

وی انجمن کشاورزان پیشرو را بازوی سازمان جهاد کشاورزی دانست و به ظرفیت دانش‌بنیان‌ها اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که کشاورزان پیشرو گنج ما محسوب می‌شوند در کنار آن جوانان و نو اندیشان عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ظرفیت‌سازی کنند.

مومنی ادامه داد: اگر به این باور برسیم و با این رویکرد به مسئله نگاه کنیم اتحادیه فعالیت دانش‌بنیان نیز می‌تواند بازوی دیگر این سازمان باشد.

وی با بیان اینکه بخش‌های اجرایی و تحقیقاتی از دیگر ارکان مجموعه جهاد کشاورزی هستند، یادآور شد: هرچند حجم نیروی انسانی این سازمان نسبت به سال ۹۰ حداقل ۵۰ درصد کوچک‌تر شده است و در بسیاری از شهرستان‌ها نیروهای ما لشکرهای یک‌ نفره هستند اما شبانه‌روز تلاش می‌کنند که وظایف جاری خود را به نحو احسن انجام دهند.

کار سخت امور اراضی در مازندران

وی به تلاش‌های امور اراضی کشاورزی در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و‌ گفت: اگر بخواهیم در شرایطی که انواع زمین‌خواران، جنگل خوران، کوه خواران برای اینکه یک قطعه زمین زراعی را تصرف کنند از چیره‌دست‌ترین وکلای کشور استفاده می‌کنند، همکاران ما در صیانت از امور اراضی کار بسیار سختی در برابر خبره‌گان حقوقی کشور دارند.

مومنی به طراحی برنامه ۱۶ محوره اشاره کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم در یک مسیر درست نه با فعالیت‌های جزیره‌ای و ‌یا اقداماتی که در روزمرگی‌ها به روزمرگی دچار می‌شوند؛ حرکت کنیم باید با برنامه‌ریزی صحیح پیش برویم. این برنامه که قرار است طی دو ماه آینده عرضه شود قطع به‌یقین توقعات ما از مراجع عالی استان و کشور را مشخص می‌کند.

وی با این اعتقاد که کشاورزی مازندران اقتصاد اول کشور است، ادامه داد: ۷.۶ تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کنیم ۱۰ درصد اقتصاد کشاورزی کشور را در اختیارداریم ولی آیا حق مرکبات ما سه میلیون تن است!

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگر بتوانیم ۵۰ درصد جامعه را به حد کشاورز پیشرو برسانیم تا ۷ میلیون تن می‌توانیم تولید داشته باشیم البته باید به بازار فروش هم‌فکر کنیم. قطعاً زنجیره کامل تولید باید دیده شود و موضوع جدی ما همین است.

ضرورت نگاه ویژه به ارزش اقتصادی گیاهان دارویی

مومنی کشت گیاهان دارویی را فرصت نو در ارتقای اقتصاد استان اعلام کرد و افزود: گیاهان دارویی امروز در دنیا ۴ هزار میلیارد دلار و در بیست سال آینده ۵۰ هزار میلیارد دلار از اقتصاد دنیا را قبضه خواهد کرد با این توصیف باید نگاه ویژه به این بخش از کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه سیاست توسعه ما در بخش کشاورزی باید سیاست متوازن و پایدار باشد، افزود: با توجه به اهمیت این بخش از تولیدات کشاورزی اما مازندران تنها ۱۲۰۰ هکتار پرورش گیاهان دارویی دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید مرکبات استان را ۳ میلیون تن اعلام کرد و صنایع تبدیلی را از نیازهای اصلی در حوزه کشاورزی دانست و‌ افزود: باید با نگاه ویژه‌تر و برنامه‌ریزی متفاوت در حوزه صنایع تبدیلی وارد شویم. البته عمده تلاش ما باید به سمت پایانه‌ها باشد تا بتوانیم عرضه بهنگام در بازارهای مقصد صادراتی داشته باشیم.

مومنی افزود: در حوزه شیلات هم اگر بتوانیم یک پایانه صادراتی فعال داشته باشیم می‌توانیم صادرات استان را حداقل ۱۵ درصد ارتقا دهیم.

وی گفت: در حوزه گل و گیاه بسیاری از سرمایه‌گذاران ما دچار مشکل هستند چون اقتصاد کشور ما خیلی اقتصاد گل و گیاه نیست بنابراین توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه هم ضرورت دارد.

مومنی در پایان افزود: استان مازندران معین سبد امنیت غذایی پایتخت کشور است و این مسئله توجه به حفظ زمین و تولیدات محصولات کشاورزی را در مازندران دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز