خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

سهم واسطه ها از بازار مرکبات مازندران/ یک باغدار: سود محصولات ما فقط به جیب دلالان می رود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۷۹۷

مازندران قطب تولید مرکبات کشور است و امسال با همت مسئولان تلاش شد تا بخش قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از مرکز مازندران، حمایت از باغداران و کشاورزان همواره یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان‌ مازندران بوده و در این بخش هر مسئولی به نوبه خود در این بخش تلاش کرده است و در بخش مرکبات هم مسئولان بر این باورند که صنعت مرکبات باید به گونه ای باشد که منافع آن به باغداران برسد و دلگرمی برای تولید محصولات وجود داشته باشد، اما آیا این دلگرمی برای باغداران با صادرات فراهم شده است؟

در حالی براساس اعلام عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برداشت ۹۰ درصدی مرکبات و صادرات  خبر می دهد که برخی از باغداران به روند صادرات و زمان اجرای آن معترض اند.

براساس اعلام کارشناسان، ۱۱۳ هزار هکتار باغ در استان مازندران وجود دارد و میزان تولید مرکبات بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن عنوان شده‌است  که برداشت از ۹۰ درصد سردرختی های استان  انجام شده است.

تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه، نمی تواند حامی باغداران و کشاورزان باشد

یک باغدار مازندارانی در این باره می گوید: با توجه به تصمیم مناسب حسینی پور استاندار مازندران و نیت خیر مقام عالی دولت در استان مازندران برای کمک به باغداران و توسعه صادرات مرکبات، اگر چه می تواند گامی مهم برای توسعه در این بخش و کمک با باغداران باشد، اما کاش زودتر از موعد این کار انجام‌می شد و خیلی پیشتر برای این مساله چاره اندیشی می شد.

سلیمه نوذری به خبرنگار ایلنا گفت:تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه در بخش صادرات مرکبات، نه تنها به نفع باغداران نشد، بلکه دوباره دلالان سود کردند و دودش به چشم باغدار رفت و باغداری که در یک ماه گذشته مرکبات خود را با مبلغ ۴ هزار تومن فروخت، اکنون دستش برای صادرات خالی است و بازار در اختیار دلالان است که مرکبات را خریداری و سورتینگ کرده و اکنون برای صادرات روانه بازار کشورهای همسایه می کنند و دوباره دست باغدار از این سود خالی است.

وی یادآور شد: متاسفانه باغداران همواره گرفتار مشکلات  هستند و سیل، سرما و نبود بازار هدف مناسب و وجود دلالان برای خرید با نازلترین قیمت مشکلاتی است که همواره و در طول سال های مختلف سلام آن دست به گریبان بودیم و امسال دلمان به صادرات خوش بود که به‌ داد ما نرسید.

نوذری با بیان اینکه خوشبختانه امسال شرایط باغات استان پس از سرمایی که پشت سر گذاشتیم مساعد است و آسیب جدی به محصولات کشاورزی استان وارد نشد، افزود: متاسفانه در بخش فروش متضرر شدیم و مرکبات که سال گذشته کیلویی ۷ هزار تومان به فروش می رفت، عملا با قیمت پایین تر به فروش رفت و دلمان به صادرات خوش بود که آن هم‌نصیب حال باغداران نشد و واسطه ها دوباره بهره بردند و صادرات هم به نفع واسطه ها شد و انتظار داریم در چرخه صادرات کشاورز و باغدار شخصا وارد عمل شده و محصولات صادراتی با قیمت‌مناسب و نه با قیمت پایین و پایه از باغدار خریداری شود تا سود واقعی نصیب حالمان شود.

 باغداران در بازار‌های هدف جایگاهی برای صادرات ندارند

یکی دیگر از باغداران مازندرانی هم بر این باور است که واسطه ها بیشترین سهم را در بازار مرکبات به خود اختصاص داده اند و محصولات باغی را از کشاورز خریداری و در اختیار تجار قرار می دهند.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه صادرات محصولات کشاورزی به سبب تصمیمات یک‌شبه مسئولان با مشکلاتی روبرو می‌شود که این امر موجب شده تا باغداران در بازار‌های هدف برای صادرات جایگاهی نداشته باشند.

وی افزود: با توجه به فسادپذیری بالای مرکبات، ریسک نگهداری برای باغدار بالاست و مجبوریم که در زمان برداشت، محصول را به واسطه ها و سورتینگ داران بفروشیم و همین امر موجب می شود که از صادرات جا بمانیم و باغدار به تنهایی در این بخش جایگاهی در صادرات نداشته باشید و به دلیل فسادپذیری بالا مجبور به فروش مرکبات به واسطه ها هستیم و این در حالی است که باید توسط مسئولان بازه زمانی صادرات مرکبات به باغداران قبل از برداشت اعلام شود تا برنامه ریزی درست در این بخش داشته و از صادرات عقب نمانیم.

مرکبات سودآور نیست، چون سهمی در صادرات نداریم

محمدپور یکی از باغداران مازندرانی با بیان اینکه یکسال تلاش ما در گرو برداشت مرکبات از باغات است و امسال هم با توجه به فرمایشات استاندار و مسئولان استانی در راستای صادرات بر این باور بودیم که در این بخش سهم خوبی از صادرات خواهیم داشت، اما اینگونه نشد.

این باغدار به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه آنقدر دیر به صادرات و برنامه ریزی در این بخش رسیدیم که صادرات از دست ما خارج و سودش به جیب دلالان رفت.

وی یادآور شد: متاسفانه با وضعیت فعلی که نه سهمی از بازار داخلی و نه خارجی داریم و سود محصولات ما فقط به جیب دلالان‌می رود و سهمی از بازار و صادرات نداریم، باغداری سودآور نیست و ای کاش برای سال های آینده برنامه جامع تری در این بخش داشته و باغداران را در این بخش سهیم کنیم.

 اولین محموله مرکبات و کیوی شناسنامه‌دار از مسیر دریا به روسیه صادر شد

حسن عنایتی هم در سخنانی با بیان اینکه حجم انبوه تولیدات مرکبات مستلزم صادرات این محصول است، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته زمینه صادرات فراهم شد و ۹۰ درصد مرکبات تاکنون برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن ذخیره مرکبات داریم تا به تدریج به بازار عرضه شود.

وی افزود: جهش صادرات را نسبت به سال گذشته داریم و اولین محموله مرکبات و کیوی شناسنامه‌دار از مسیر دریا به روسیه صادر شد.

عنایتی از پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای سورتینگ داران و خرید محصولات باغی خبر داد و گفت: انتظار داریم این تسهیلات بازار محصولات مرکبات و کیوی استان را بهبود ببخشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مازندران آمادگی تامین مرکبات ۱۶ استان کشور را دارد تا شب عید بازار را تامین و تنظیم کند.

وی افزود: شرایط باغات استان پس از سرمایی که پشت سر گذاشتیم مساعد است و آسیب جدی به محصولات کشاورزی استان وارد نشد.

صادرات ۲۲۰ تنی مرکبات و کیوی از بندرامیرآباد 

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در نشست احصاء چالش های صادراتی مرکبات و محصولات کشاورزی گفت: با همکاری صادرکنندگان محصولات باغی و کشاورزی و شرکت‌های بازرگانی منطقه، ۱۰ کانتینر یخچالی حامل کیوی و پرتقال در مجموع به میزان ۲۲۰ تن توسط کشتی از بندرامیرآباد به کشور روسیه ارسال شد.

وی با بیان اینکه بندرامیرآباد تاکنون توانسته در صادرات کالاهای غیر نفتی از قبیل کالاهای معدنی، ساختمانی و غیره جایگاه ویژه‌ای را در بنادر کشور کسب کند، بادآور شد: افزایش تنوع کالاهای صادراتی همچون مرکبات و محصولات کشاورزی و استفاده بهینه صادرکنندگان از ظرفیت‌های کانتینری و کارخانه سورتینگ بندر، می توانیم شاهد حجم فزآینده ای از صادرات کالا در آینده باشیم.

انزان پور گفت: صادرکنندگان کالا با بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در این بندر از قبیل امکانات کانتینری، سرویس‌های هفتگی خطوط لاینر کشتیرانی و تعرفه‌های بسیار پایین حمل و نقل دریایی می توانند در  بخش صادرات فعال‌تر از گذشته وارد عمل شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز