خبرگزاری کار ایران

دلال‌ها بازار مرکبات را مدیریت می‌کنند/ 2میلیون و 700 هزار تن از مرکبات در معرض تهدید قرار دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود مشکلات با سختکوشی کشاورزان به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در جشن شکرگزاری برداشت محصول در سالن اجلاس سران گفت: 130 درصد از آب‌های زیرزمینی کشور در حال حاضر استفاده می‌شود که این تهدیدی برای کشور است. همچنین وضعیت فرسایش خاک در کشور مناسب نیست و شاهد پدیده تغییر اقلیم در کشور هستیم که این عوامل بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: متاسفانه بخش کشاورزی مورد حمایت قرار نگرفته است و بسیاری از تصمیم‌سازان آن در دولت و سازمان‌های حمایتی بیش از آنکه به بخش کشاورزی توجه کنند به بخش‌های خدمات و صنعت توجه دارند.

شاعری در ادامه گفت: کشاورزی چون از شهر به دور است معمولاً مورد توجه دولت‌ها قرار نمی‌گیرد به طوری که میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی پنج درصد است و از کشاورزان تنها وزارت جهاد کشاورزی و تشکل های بخش خصوصی حمایت می کند.

او در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی به دلیل حضور دلال‌ها بیان داشت: دولت نباید وزارت جهاد کشاورزی را تنها بگذارد و تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید با دقت نظر انجام شود.

شاعری تاکید کرد: مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی روی دست کشاورزان مانده است و دست آنها به سمت دولت دراز است. زحمات یکساله آنها در معرض خطر قرار گرفته و دلال‌ها در حال مدیریت بازار هستند.

او درا دامه تاکید کرد که دو میلیون و 700 هزار تن از مرکبات کشاورزان در معرض تهدید است و 500 هزار تن از مرکبات کشور در سرمای اخیر از بین رفته است اما کسی به سراغ کشاورزان نمی‌رود.

او افزود: دولت باید توجه و حمایت لازم به تعیین نرخ های خرید تضمینی را داشته باشد و شنیده می شود که نرخ خرید تضمینی گندم در حد ناچیزی افزایش یافته است.

او با تاکید بر اینکه کشاورزان در زمان تحریم 115 میلیون تن محصول تولید کردند گفت: باید به آقای حجتی در خصوص تولید محصولات کشاورزی خدا قوت گفت اما در بخش بازرگانی نیاز به خانه‌تکانی وجود دارد  و در بخش صادرات محصولات کشاورزی ضعیف عمل شده است.

وی در ادامه گفت: چگونه می‌توانیم در خانه خود بخوابیم اما کشاورزان در زمین خود لاستیک آتش بزنند تا شاید درجه حرارت مزارع چند درجه بالا برود. برای بیمه صندوق بخش کشاورزی ردیف‌های جداگانه‌ای برای سال آینده تصوب شده است همچنین دولت را ملزم به پرداخت مطالبات کشاورزان در خرید تضمینی گندم کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به واردات محصولات تراریخته به کشور بیان داشت: میلیون‌ها تن محصول تراریخته از جمله روغن به سفره مردم وارد می شود و نباید محصولات تراریخته‌ای که در آمریکا و برزیل تولید می‌شود به خانه‌های خود برویم. همچنین فعالیت‌های خوبی در این خصوص آغاز شده است اما وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمن محیط زیست باید به صورت هماهنگ و منسجم حرکت کنند و از برنامه‌های کمیسیون کشاورزی جلوگیری از واردات محصولات تراریخته در برنامه ششم است.

شاعری در پایان از بخش‌نامه ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها که توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد قدردانی کرد و تاکید کرد که این کار باید استقرار و ضمانت اجرایی داشته باشد.

کد خبر : ۴۳۷۱۸۳