خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

افزایش صادرات مرکبات به چین و روسیه/ مشکل فروش کیوی به هندوستان را حل کردیم/ قیمت برنج کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۳۶۶

وزیر کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر ایلنا آیا با افزایش تولید مرکبات و میوه تلاشی برای توسعه صادرات به بازار روسیه و چین اقدامی صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال جاری وضعیت تولید مرکبات قابل توجه است. 16سال صادرات سیب ممنوع شده بود و از افغانستان سیب ما به پاکستان وارد می شد که این مشکل حل شد. همچنین مشکل صادرات کیوی به هندوستان را رفع کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد گفت: ارائه آمار در بحث کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد از این رو این مهم در طرح تحول کشاورزی به آن توجه شده است.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه رصد خانه کشاورزی را ایجاد و هر هفته گزارش های آن را پایش می کنم، افزود: اگر تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم آمار دقیق میزان تولید،  مازاد و کمبود را ارائه بدهیم به موفقیت قابل توجهی دست یافتیم.

مذاکره برای لغو عوارض صادرات

وی در پاسخ به این پرسش که عوارض صادرات دام سنگین بالاست، خاطر نشان کرد:  بعد از اجرای طرح مردمی سازی صادرات را آزاد کردیم و تلاش داریم که بازار را با عوارض صادراتی کنترل کنیم. عوارض صادراتی در قانون بودجه 1401 آمده است و ما با مجلس وارد مذاکره شدیم که عوارض صادرات را لغو کنیم.

حذف ارز ترجیحی بالاترین ضرر را به کشاورزی وارد کرد

ساداتی نژاد با اشاره به تبعات حذف ارز ترجیحی در صادرات ماکارونی و بیسکویت،  اذعان کرد: حذف ارز 4200 تومانی در حوزه کشاورزی در میان مدت موثر خواهد بود و در کوتاه مدت استرس آور است حذف این ارز  بالاترین ضرر را به بخش کشاورزی وارد کرد. در حال حاضر تولیدکنندگان ماکارونی محدودیتی در واردات گندم ندارند و می توانند تا 2 میلیون گندم را وارد کنند.  تولیدکنندگان قیمت پایه صادراتی و تعهد ارزی را بازگرداند مشکل دارند و اگر مشکلی مواجه شوند مشوق صادراتی به آنها خواهیم داد.

تا پایان سال 1401 مشکل آرد و گندم نداریم

وی در پاسخ به پرسش ایلنا، که فقر میزان مصرف آرد در عشایر را بالا برده است آیا برنامه‌ای برای افزایش سهمیه آرد عشایر دارید؟ افزود: نیاز آرد عشایر از سوی شرکت بازرگانی دولتی تامین می شود و در مناطقی که گردشگری در آن توسعه دارد میزان سهمیه آرد را افزایش می دهیم، تا پایان سال 1401 در بحث آرد و گندم مشکلی نداریم.

توسعه صادرات به بازار روسیه و چین

وزیر کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر  ایلنا آیا با افزایش تولید مرکبات و میوه تلاشی برای توسعه صادرات به بازار روسیه و چین اقدامی صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال جاری وضعیت تولید مرکبات قابل توجه است. 16سال صادرات سیب ممنوع شده بود و از افغانستان سیب ما به پاکستان وارد می‌شد که این مشکل حل شد. همچنین مشکل صادرات کیوی به هندوستان را رفع کردیم.

وی با بیان اینکه برای تصاحب سهم از بازار چین وزارت خارجه تلاش زیادی کرده است،  افزود: در سال جاری تولید مرکبات بالای 4.5 میلیون تن خواهد شد و اقدامات اولیه صادرات عسل، مرکبات و پای مرغ ‌به چین را آغاز کردیم.

مشکل صادرات چند برند لبنی به روسیه را حل کردیم

ساداتی نژاد ادامه داد: مشکل صادرات چند برند لبنی به روسیه را حل کردیم و در مجموع در بحث صادرات مشکلی نداریم. 

قیمت برنج نزولی می‌شود

ساداتی نژاد از نزولی شدن قیمت برنج در بازار داخلی خبر داد و افزود: در سال جاری تولید برنج 25 درصد افزایش داشت این در حالی است که واردات برنج در فصل برداشت برنج ممنوع نشد اما توزیع برنج خارجی در فصل برداشت برنج داخلی صورت نمی گیرد. ذخایر استراتژیک برنج خارجی در بهترین وضعیت است و مشکلی در نرخ برنج خارجی نداریم.

وی ادامه داد: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت برنج محلی است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه با افزایش عرضه برنج قیمت این محصول در بازار داخلی متعادل خواهد شد، گفت: در بحث ذخایر نهاده مشکلی نداریم و بازارگاه خرید و فروش را انجام می‌دهد در حال حاضر هیچ محدودیتی برای واردات نهاده از سوی تشکل‌ها، اتحادیه و بخش‌های خصوصی وجود ندارد و هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند اقدام به واردات نهاده کند هم اکنون قیمت در سامانه بازارگاه نیز رقابتی شده است.

وزیر کشاورزی با اشاره به آب بر بودن دانه‌های روغنی، خاطر نشان کرد: برنامه کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی را دنبال می‌کنیم و یارانه برای کاشت سویا نیز به کشاورزان تا  سقف 6 میلیون تومان دادیم.

تصویب شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی

وی از تصویب شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی در وزارتخانه خبر داد و افزود: تجربه موفق و غیر موفق در کشت فراسرزمینی را در چند سال اخیر تجربه کردیم و هم اکنون در قزاقستان، ارمنستان، روسیه و برزیل کشت فراسرزمینی انجام می‌شود؛ وزارتخانه کشت سبزی و صیفی را در گلخانه‌ها، علوفه را در مراتع متمرکز است و تلاش دارد که در تولید کالاهای اساسی متمرکز شود.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز